Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Sociální a personální kompetence

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejstarší
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Ekologie v naší mateřské škole

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
dlouhodobý
Smyslem projektu je rozvíjet prostřednictvím různých činností kladný vztah k sobě, k okolí a prostředí, ve kterém žijeme, k přírodě. Našim cílem je vést děti k zodpovědnosti za vlastní chování. Děti se učí poznávat a chápat, že lidská činnost může životní prostředí chránit, ale také poškozovat. Pro ekologickou výchovu dětí celoročně využíváme naši školní zahradu, kde jsme založili kompost, vytvořili záhony, o které se staráme. Třídíme odpad a snažíme se přiblížit dětem ekologickou činnost.
Autor Daniela Daňová

Velikonoční zajíčkova noc v MŠ

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Charakteristika integrovaného bloku: Jedná se o krátkodobý projekt, který vznikl na základě zpestření všedních dní strávených v MŠ. Motivací tohoto výjimečného dne byly blížící se velikonoční svátky a zámek, který se nachází nedaleko naší MŠ. Pohádkový příběh umožňoval dětem rozvíjet se ve všech vzdělávacích oblastech.
Očekávané výstupy:
  • odloučit se na krátkou dobu od rodičů;
  • zvládat základní pohybové dovednosti, pohybovat se v nerovném terénu;
  • orientovat se ve známém prostředí;
  • rozvíjet pocit sounáležitosti s živou a neživou přírodou, chránit přírodu;
  • poznávat přírodu (pojmenování stromů, keřů, plodů, zvířat...);
  • užívat všechny smysly;
  • chápat prostorové pojmy;
  • soustředěně poslouchat text;
  • vyjádřit svou představivost a fantazii;
  • upevňovat základní hygienické návyky;
  • spolupracovat s ostatními, dodržovat pravidla;
  • uplatňovat návyky společenského chování;
  • přizpůsobit se společnému programu;
  • vnímat kulturní a umělecké podněty;
  • výtvarně vyjádřit své zážitky;
  • pomáhat pečovat o okolní životní prostředí;
  • splnit úkoly.
Časový rozsah: 1 noc strávená v MŠ (příchod dětí do MŠ v 18 hod.)
Věková skupina: 5 - 6 let
Autor Jitka Šindelářová

Strom třídy

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Charakteristika integrovaného bloku: Zvolený námět projektu - stromy - vyšel z iniciativy dětí, které s velkým zájmem pozorovaly měnící se přírodu (únor) v okolí mateřské školy. Našim cílem bylo pozorovat blízké prostředí a postupně se seznamovat s jeho životem a okolní přírodou. Pořádali jsme vycházky do okolí mateřské školy. Snažili jsme se u dětí vytvořit pozitivní vztah k přírodě, povědomí o vlastní sounáležitosti s živou i neživou přírodou.
Očekávané výstupy:
  • mít povědomí o významu a ochraně životního prostředí
  • všímat si změn a dění v nejbližším okolí
  • mít povědomí o širším přírodním prostředí, poznatky o stromech, dřevě (vlastnosti, výroba) apod.
  • vytváření základů pro práci s informacemi, práce s encyklopedií
  • vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
Časový rozsah: 1 týden
Věková skupina: 5 - 6 let
Autor Hana Maroušková

Tintili vantili

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Charakteristika integrovaného bloku: Vzdělávací blok je zaměřen na přiblížení života námořníků a cestovatelů. Nabízí činnosti pohybové, jazykové, dramatické, výtvarné, literární a hudební. Celý blok je spojen s ukončením školního roku v mateřské škole, výletem a rozloučením s budoucími školáky. Blok zahrnuje činnosti řízené, ale i spontánní. Nechává prostor pro vlastní nápady dětí a podporuje spolupráci dětí v kolektivu.
Očekávané výstupy:
  • vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách
  • znát základní informace o životě námořníků, pojmenovat vybavení lodi, znát některé mořské živočichy
  • naučit se zpaměti krátké texty, úmyslně si je zapamatovat a vybavit
  • chápat slovní vtip a humor
  • poznat napsané své jméno, uvědomovat si, proč je důležité znát své jméno a jména ostatních
  • spolupracovat s ostatními
  • vyvinout volní úsilí, soustředit se na činnost a její dokončení
  • ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku (zacházet s grafickým materiálem, např. nůžky atd.)
  • respektovat právo každého na vlastní vyjádření, nekritizovat práci druhých
Časový rozsah: 2 - 3 týdny před školním výletem
Věková skupina: Děti od tří do šesti let
Autor Eva Havlasová

Rytířské hrátky

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Charakteristika integrovaného bloku: Soubor her a tvůrčích činností zaměřených na přiměřenou znalost historie, vytvoření přátelského prostředí bez projevů rivality a agrese, rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách, pocit sounáležitosti se skupinou, sportovní a soutěžní klání v duchu fair-play a především získání citových prožitků a uspokojení.
Očekávané výstupy:
  • zvládat sebeobsluhu, jednoduchou obsluhu a pracovní úkony
  • zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí
  • vnímat a rozlišovat pomocí smyslů
  • prožívat radost ze zvládnutého a poznaného
  • řešit problémy, úkoly a situace
  • vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (výtvarných, hudebních, pohybových)
  • navazovat a udržovat dětská přátelství
  • dodržovat pravidla her a jiných činností, jednat spravedlivě, hrát fair
  • osvojit si elementární poznatky o historii lidstva
Časový rozsah: 3 - 4 týdny
Věková skupina: 5 - 6 let
Autor Hana Sobotková

Statek v MŠ

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Charakteristika integrovaného bloku: Aktivity tohoto tématu vyšly ze situace, z přirozené potřeby dětí zkoumat a objevovat. Spolu s tím si děti přirozenou formou rozvíjely tvůrčí schopnosti a manipulační dovednosti.
Očekávané výstupy:
  • umět vyjádřit své myšlenky
  • nebát se experimentu
  • využívat svoji fantazii
Časový rozsah: 2 dny
Věková skupina: 3 - 6 let
Autor Miroslava Strakatá

Pomáhají nám v nesnázích

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
dlouhodobý
Charakteristika integrovaného bloku: Pomáhají nám v nesnázích je dlouhodobý projekt zaměřený na seznámení dětí s dopravní výchovou a záchrannými složkami ČR. Děti se každodenně účastní provozu na silnici, proto je velmi důležité je učit základním prvkům bezpečné účasti v silničním provozu a základním pravidlům poskytnutí pomoci.
Očekávané výstupy:
  • navazovat kontakty s dospělými (překonat stud, komunikovat s nimi vhodným způsobem, respektovat je)
  • chovat se obezřetně při setkání s neznámými dětmi, staršími i dospělými, v případě potřeby požádat druhého o pomoc (pro sebe i jiné dítě)
  • seznamovat se s pravidly chování ve vztahu k druhým lidem
  • uvědomovat si ochranu osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s dětmi i dospělými
  • seznamování se světem lidí (povolání)
  • zvládat základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci
  • osvojit si poznatky o těle a zdraví
  • osvojit si dovednosti důležité k podpoře zdraví, bezpečí a osobní pohody
  • seznamovat se s příležitostmi a činnostmi směřujícími k prevenci úrazů (při hrách, pohybových činnostech, dopravních situacích, při setkání s cizími lidmi)
  • rozvoj pozitivních citů ve vztahu k vlastní osobě (sebevědomí, sebedůvěra, sebeovládání)
  • zachytit a vyjádřit své pocity a prožitky
  • vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách
  • popsat situaci
  • chápat některé ze symbolů (piktogramy, orientační a dopravní značky, označení nebezpečí)
Časový rozsah: Dlouhodobý projekt, celoroční
Věková skupina: 3 - 6 let
Autor Jarmila Chalupová

Hrátky s rampouchy

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Charakteristika integrovaného bloku: Tento příspěvek se v první části zabývá teorií komunikace. Druhá část se věnuje rozvoji interaktivních a komunikativních, verbálních i neverbálních dovedností dětí, posilování prosociálního chování u dětí ve vztahu k ostatním. Vše je demonstrováno na praktických příkladech.
Očekávané výstupy:
  • spolupracovat s ostatními;
  • navazovat kontakty, začlenit se do třídy a zařadit se mezi vrstevníky;
  • vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách;
  • porozumět běžným projevům prožitků a citových nálad druhých;
  • zachytit a vyjádřit své prožitky (slovně, výtvarně, pomocí hudby, hudebně-pohybovou či dramatickou improvizací apod.).
Časový rozsah: 1 - 2 týdny
Věková skupina: 3 - 7 let
Autor Martina Lietavcová

Tvořit na flétně krásné tóny – 2. lekce: Neposedné ručky (Poznáváme hudební nástroje)

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Obsah příspěvku 2. lekce Neposedné ručky přibližuje jeden z možných způsobů, jak děti seznamovat s hrou na tělo, hudebními nástroji.
Autor Ivana Váňová

Děti pilné jako včeličky – 2. část

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Pokračování dílu Děti pilné jako včeličky 1 předkládá náměty pro práci s dětmi v mateřských školách. Jsou zde aplikovány početní představy a fyzikální zákony do pohybových her a přírodovědných vycházek. Tématem celého dílu je včela podporující kladný vztah k přírodě a její ochraně.
Autor Iva Burešová
Celkem: 225