Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Sociální a personální kompetence

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejstarší
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Projekty v práci mateřských škol aneb Rok s Písmenáčkem

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
dlouhodobý
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Projekt "Rok s Písmenáčkem aneb Celý rok se máme rádi" je rozpracován na dobu jednoho roku. Hlavní myšlenkou, která je pojítkem jednotlivých činností, je rozvoj emocí u dětí předškolního věku na základě příběhů.
Očekávané výstupy:
Umět vyjádřit své pocity.
Umět pracovat s knihou.
Poznat některá písmena.
Umět vyslechnout příběh a následně vyprávět obsah.
Časový rozsah: Školní rok
Věková skupina: 3 - 6 let
Autor Hana Kretková

Vánoce přicházejí

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Předvánoční čas je dobou příprav a těšení na "Ježíška". Pro děti jsou vhodnou motivací k nejrůznějším činnostem a poznání.
Autor Helena Dastychová

Medvědí sen - (přezimování zvířat)

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Projekt je součástí školního programu "Od jara do zimy". Záměrem při tvorbě projektu bylo vytvořit u dětí povědomí o přírodním prostředí a jeho změnách, seznámit je s volně žijícími zvířaty ekosystému les, se zaměřením na přezimování zvířat.
Autor Aneta Burešová

Právo dítěte - Nikdo Ti nesmí ubližovat!

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Záměry integrovaného bloku: Cílem tohoto tématu je osvojení si základních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování kontaktů k druhým, seznamovat se s pravidly chování ve vztahu k druhému, rozšiřovat slovní zásobu.
Očekávané výstupy:
  • vyjadřovat se o tom, co je nám příjemné, nepříjemné, vcítění se do druhého
  • bránit se projevům násilí
  • chovat se obezřetně při setkání s neznámými osobami

  • Časové vymezení: dva týdny
    Věk dětí: 5-6 let
    Autor Alena Zajíčková

    Dračí toulání

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    krátkodobý
    Záměry integrovaného bloku: Cílem této krátké aktivity je rozvíjet dovednost spolupráce ve skupině, podněcovat tvořivé myšlení, představivost a fantazii, podněcovat tvořivost a rozvíjet citlivost pro smyslové kvality materiálu.
    Očekávané výstupy:
  • vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách
  • vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (výtvarných) i ve slovních výpovědích k nim
  • prožívat radost ze zvládnutého a poznaného
  • vyvinout volní úsilí, soustředit se na činnost a její dokončení

  • Časové vymezení: 25 - 35 minut včetně přesunů pro materiál apod.
    Věk dětí: práce s nejstarší věkovou skupinou (10 - 15 dětí)
    Autor Vladimíra Slavíková

    Šaty pro stromy

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    lekce
    Cílem této krátké aktivity je především rozvíjet tvořivý přístup ke světu a podněcovat děti k přemýšlení o vztazích mezi výtvarnou formou a rozmanitými významy, které v ní mohou rozpoznávat (artefiletika).
    Autor Vladimíra Slavíková

    Hrajeme si na řidiče

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    krátkodobý
    Charakteristika a cíle projektu: Projekt se zaměřuje na situace, s kterými se děti setkávají každodenně na ulici, kdy se stávají účastníky silničního provozu. Nenásilnou hravou formou chce vést děti k správnému a bezpečnému chování na ulici.
    Očekávané výstupy: Pochopit, že řidiči i chodci musí bezpodmínečně dodržovat daná pravidla, aby nedocházelo ke zbytečným úrazům.
    Časový rozsah: 1 den
    Věková skupina: 3 - 6 let
    Autor Táňa Krupařová

    Pohádka o třech medvědech

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    krátkodobý
    Prostřednictvím klasické pohádky a hračky medvídka pomáháme adaptovat se na nové prostředí v mateřské škole, snažíme se rozvíjet dialog mezi učitelkou (medvídkem) a dítětem. Vedeme děti k tomu, aby navazovaly hezký vztah ke kamarádovi, pomáhaly si, komunikovaly spolu
    Autor Jana Mlynková

    Pohádka o moudrých dubech a nafoukaném větru

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    krátkodobý
    Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Na základě pohádkového příběhu rozehrát aktivity a činnosti vedoucí k poznání přírody, konkrétně stromů. Realizace celého tématu je vedena přirozenou cestou, přímým pozorováním v průběhu celého dne v MŠ.
    Očekávané výstupy:
  • získat nové informace o přírodě
  • znát některé názvy stromů
  • poznat jednotlivé části stromů
  • uvědomovat si přirozené hnízdiště ptáků
  • posuzovat chování jednotlivých postav z pohádky
  • v případě potřeby umět pomoci druhému

  • Časový rozsah: 2 týdny
    Věková skupina: 3 - 6 let
    Autor Romana Zalabáková

    Strom je domov pro zvířátka

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    krátkodobý
    Činnosti a hry tohoto integrovaného bloku vychází z celoročního programu naší mateřské školy \\\"Smyslové poznávání přírody\\\" a volně navazuje na předchozí blok \\\"Lesní skřítci\\\". I toto téma poznávaly děti za spolupráce RNDr. Petry Nové z Ochrany fauny České republiky, a to především vlastními prožitky a hrou, přičemž zapojily všechny smysly.
    Autor Miroslava Strakatá
    Celkem: 225