Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Sociální a personální kompetence

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejstarší
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Jak museli louskat ořechy

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Projekt je založen na prožitkovém učení, jsou proto volena témata dětem blízká, s možností pozorování, manipulace a experimentace. Motivace pohádkovým námětem je pro děti zajímavá, děti se stávají součástí děje, vstupují do něj a aktivně se do děje zapojují, ovlivňují ho apod. Všechny činnosti jsou motivačně spojeny a rozvíjejí děti ve všech vzdělávacích oblastech.
Očekávané výstupy:
  • poznávat přírodu - některé stromy, keře a jejich plody;
  • chápat základní matematické pojmy, souvislosti - třídění, porovnávání, rozlišovat více x méně, řešit jednoduché labyrinty ...;
  • postupně zvládnout základní pohybové dovednosti (překonávat překážky, kutálet míč, manipulovat s drobnými předměty a náčiním ...);
  • chovat se a jednat na základě vlastních pohnutek a zároveň s ohledem na druhé;
  • dodržovat pravidla her, jednat spravedlivě.

  • Časový rozsah: přibližně 2 týdny, lze přizpůsobit aktuální situaci a podmínkám
    Věková skupina: 4 - 6 let
    Autor Eva Pipková

    Život u Eskymáků

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    krátkodobý
    Pomocí poznávání nového prostředí podněcujeme představivost, rozvíjíme fantazii a řeč dětí, ty mají možnost vyjádřit a pociťovat radost z vlastní tvůrčí činnosti. Hlavním cílem programu je seznamování dětí s kulturou cizí země, rozvoj praktických dovedností a umožnění prožitku dětí z nově poznaného.
    Autor Marcela Janšová

    Hrajeme si s modelínou

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    krátkodobý
    Příspěvek je metodickým návodem, jak pracovat s modelínou v mateřské škole. I když je zaměřen pouze na činnosti a cíle výtvarné výchovy, je zřejmé, že se v rámci motivace a navazujících doplňkových činností podaří naplnit i jiné dílčí cíle.
    Autor Petra Vondrová

    Pohádková zahrada

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    krátkodobý
    Naučit se vnímat řád světa a jeho přirozené změny, vyjadřovat své prožitky pomocí tvořivých činností.
    Autor Aneta Burešová

    Svět knížek

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    střednědobý
    Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Tematický blok "Svět knížek" podle alternativního programu Začít spolu je zaměřen na zvýšení zájmu dětí o tištěné i mluvené slovo. Rozvíjí slovní zásobu, výslovnost, vyjadřování a dětskou fantazii.
    Očekávané výstupy: Viz. text
    Časový rozsah: 1 týden
    Věková skupina: 4 - 6 let
    Autor Markéta Kratochvílová

    Olympijské hry

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    krátkodobý
    Motivací tohoto projektu bylo pořádání zimních olympijských her v Itálii. Děti měly možnost prostřednictvím přímého sledování televizních přenosů nebo ze záznamu na videu společně s rodiči nebo kamarády v mateřské škole rozvíjet své znalosti z oblasti sportu.
    Autor Hana Černá

    Rekreační zimní sporty

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    krátkodobý
    Příspěvek nabízí inspiraci k plánování ve třídě na základě výběru integrovaného bloku ze ŠVP. Učitelka zvolila ze ŠVP integrovaný blok s názvem "Rekreační zimní sporty", který směřuje k rozvoji pohybových dovedností dětí se zdůrazněním sounáležitosti ve třídě. Zaměření rozšířila o vytvoření základního povědomí o vlastní sounáležitosti se světem a o vytváření základů aktivních postojů ke světu. Konkrétní nabídku činností ve TVP naplánovala s ohledem na charakteristiku třídy dětí.
    Autor Jitka Veselá

    Volby v mateřské škole

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    krátkodobý
    Záměry integrovaného bloku: Objasnit dětem průběh a význam voleb pomocí hry, v níž budou volit vedoucího své třídy.
    Očekávané výstupy: Poznávání a spoluutváření pravidel společenského soužití v rámci přirozeného sociokulturního prostředí.
    Seznamování se světem lidí a kulturou, ve které dítě žije.
    Časové vymezení: týden
    Věk dětí: 5 - 6 let
    Autor Dana Moravcová

    Vyprávění Datla Dalibora

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    krátkodobý
    V dětech se snažíme rozvíjet pocit sounáležitosti s přírodou a učíme je přírodu chránit. Tento integrovaný blok je součástí celoročního projektu "Cestičkou do lesa".
    Autor Alžběta Palatinová

    Poznáváme stromy s panem Veveřákem

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    dlouhodobý
    Po celý rok se v rámci tématu děti blíže seznamují s ekosystémem les. Za cíl jsem si stanovila vytvořit u dětí otevřený a odpovědný postoj k životnímu prostředí. Učit je vnímat přírodu, která je obklopuje, rozvíjet v nich pocit sounáležitosti s ní a naučit ji chránit.
    Autor Tereza Bížová
    Celkem: 225