Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Sociální a personální kompetence

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Praha – naše město

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Integrovaný blok zaměřený na vytvoření povědomí o městě, ve kterém děti žijí, podpora vlastenectví a vztahu k národnímu bohatství a kultuře.
Autor Dana Moravcová

Rytířské hrátky

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Charakteristika integrovaného bloku: Soubor her a tvůrčích činností zaměřených na přiměřenou znalost historie, vytvoření přátelského prostředí bez projevů rivality a agrese, rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách, pocit sounáležitosti se skupinou, sportovní a soutěžní klání v duchu fair-play a především získání citových prožitků a uspokojení.
Očekávané výstupy:
  • zvládat sebeobsluhu, jednoduchou obsluhu a pracovní úkony
  • zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí
  • vnímat a rozlišovat pomocí smyslů
  • prožívat radost ze zvládnutého a poznaného
  • řešit problémy, úkoly a situace
  • vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (výtvarných, hudebních, pohybových)
  • navazovat a udržovat dětská přátelství
  • dodržovat pravidla her a jiných činností, jednat spravedlivě, hrát fair
  • osvojit si elementární poznatky o historii lidstva
Časový rozsah: 3 - 4 týdny
Věková skupina: 5 - 6 let
Autor Hana Sobotková

Kdo jsem

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Tento integrovaný blok podporuje dítě v získávání schopnosti řídit své chování, napomáhá mu v jeho vznikajícím sebehodnocení, kultivuje jeho mravní vnímání, cítění a prožívání.
Očekávané výstupy: Dítě umí hodnotit svoje osobní pokroky, přijímá pozitivní ocenění i svůj případný neúspěch, uvědomuje si příjemné a nepříjemné citové prožitky, své možnosti i limity, ovládá své city a přizpůsobuje jim své chování.
Časový rozsah: Střednědobý - dle potřeby se lze k tématu vrátit (i ve formě individuálního vzdělávání).
Věková skupina: 4 - 6 let
Autor Alžběta Palatinová

Rozvíjíme empatii u dětí předškolního věku

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Cílem celku je rozvíjet empatii a prosociální chování, podpořit u dětí uvědomování si vlastních emocí a jejich vyjadřování. Celek napomáhá rozvoji vztahů ve skupině a rozvoji emocionálního cítění, učení se spolupráci s ostatními, učení se naslouchat druhým a vyjadřovat se, získávání příležitostí k rozvoji fantazie, vnímání vlastního těla a svých pocitů, rozvoji citlivosti ke svému okolí – přírodě i lidem.
Autor Bc. Lenka Kocábková

Dobrodružná cesta krále Podzimníka

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Prostřednictvím vlastního prožitku a smyslového vnímání získávají děti poznatky o podzimu. Program probíhá v přírodě – na zahradě, louce, parku... V jeho průběhu děti pomáhají králi Podzimníkovi zvítězit nad drakem Frňákem, který unesl princeznu Duběnku.
Autor Dana Tvrďochová

Cestujeme bezpečně

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Střednědobý projekt je zaměřen na bezpečnost v dopravních prostředcích. V rámci integrovaného bloku je poskytován dostatečný prostor k rozvoji dětského myšlení a rozvíjení poznatků.
Autor Adéla Procházková

Šašek

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Prostřednictvím humoru i dalších aktivit se nám povedlo rozvíjet dovednosti dítěte, jeho sebepojetí a sebenahlížení, kreativitu, sebevyjádření, dovednost chápat a správně používat humor. Projekt jsme využili i na poznávání některých písmen a číslic.
Autor Alžběta Palatinová

Birlibánův svět bez hranic

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Birlibánův svět je program zaměřený na osobnostní a sociální rozvoj dítěte. Pracuje se především s tematikou hranic (vlastních hranic i hranic druhých lidí). Prostřednictvím příběhu E. Petišky o chlapci Birlibánovi si děti prožijí několik situací, ve kterých jsou hranice narušovány. Prostřednictvím metod dramatické výchovy budou děti vedeny k hlubšímu pochopení tématu.
Autor Dana Tvrďochová

Pohádka O dvanácti měsíčkách aneb Zima kolem nás

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
dlouhodobý
Prostřednictvím následujícího bloku se děti seznámí s obsahem pohádky O dvanácti měsíčkách a díky doplňujícím činnostem poznají jednotlivá roční období. Další navazující činnosti vycházejí z ročního období zima, ve které se děj pohádky odehrává. Děti se učí citlivosti a ohleduplnosti v mezilidských vztazích – vztahy postav v pohádce a ve vztahu k přírodě, konkrétně se učí pomáhat zvířatům v zimě.
Autor Miroslava Strakatá

Můj medvěd Flóra

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Program je vytvořený podle knihy Daisy Mrázkové Můj medvěd Flóra. Jeho cílem je vedení dětí ke vztahu k věcem, ale také k prohlubování vztahu k lidem. Vybízí k empatii a altruismu. Prostřednictvím technik dramatické a výtvarné výchovy si děti prožijí příběh Petra a Helenky, kteří se ujali vyhozeného medvěda.
Autor Dana Tvrďochová
Celkem: 222