Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Sociální a personální kompetence

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejstarší
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

O životě drobných živočichů a hmyzu

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Tento projekt podporuje vytváření vztahu dětí k přírodě. Učí děti všímat si drobných živočichů a hmyzu, vnímat jejich vlastnosti a pozorovat jejich chování v různých ekosystémech (voda, louka, les). Učí je vnímat, jak jsou tito živočichové malí a zranitelní, vede je k rozvoji empatického cítění a chování. Učí děti soustředěně sledovat děj, poslouchat příběh a dramatizovat jej.
Očekávané výstupy: Děti se lépe orientují ve svém přírodním prostředí a zaujímají citlivý a vnímavý postoj k přírodnímu prostředí a jeho obyvatelům; znají některé ekosystémy a jejich obyvatele, vnímají, že svět je rozmanitý, váží si života i v jiné formě, umí vyprávět o svých zkušenostech, užívají své smysly k pozorování, zdolávají překážky, rozvíjejí sociální dovednosti, orientují se v encyklopedii apod.
Časový rozsah: cca 1 měsíc
Věková skupina: 3 – 6 let (heterogenní skupina)
Autor Martina Kupcová

STŘEKULT

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
dlouhodobý
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Seznamování dětí s historickými památkami a kulturním děním přístupným jejich rozumovým schopnostem. Posilovat jejich prožitky a vést je k povědomí, že kultura je samozřejmou součástí života každého jedince. Naučit děti základní orientaci a pohybu ve městě, základům cestování a chování v dopravních prostředcích.
Očekávané výstupy: Znalost a vnímání kulturních památek; kultivované chování v divadle, v muzeu, na výstavě i dopravních prostředcích; umět být aktivní, mít chuť se ptát a dozvídat se nové informace - samostatně formulovat myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.); bezpečný pohyb po městě.
Časový rozsah: 1 x týdně po celý rok
Věková skupina: 4 - 6 let
Autor Milada Fišerová

Hygiena se skřítkem Domíkem

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Vytváření správných hygienických návyků, seznámení s pojmy viry, bakterie apod.
Autor Martina Kupcová

Držíme masopust

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Celý projekt se nese v duchu humoru a vtipu. Cílem je seznámit děti s lidovými tradicemi v období masopustu. Společně prožít radost a veselí. Poznat humor a vtip v lidové slovesnosti, krátkých textech, písních i ve výtvarném projevu a pokusit se ho vhodně a citlivě použít.
Očekávané výstupy: Osvojit si elementární poznatky o lidových zvycích a tradicích v období masopustu. Umět prožívat a projevovat radost. Chápat humor a vtip, umět ho vhodně a citlivě použít (rozlišit humor a posměšek atd.).
Časový rozsah: 4 týdny
Věková skupina: 3 – 6 let
Autor Hana Kohoutová

My, děti, a naše práva

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Cílem ŠVP je vytvořit u dětí základní povědomí o vlastních právech. Různými činnostmi se program bude snažit o to, poskytnout dítěti informace o rodině , o svém já, o společenství, ve kterém žije. A také ho seznámit s některými prvky naší kultury.
Časový rozsah: 1 rok
Věková skupina: 3 – 6 let (heterogenní skupina)
Autor Martina Kupcová

Pohybové aktivity dětí v mateřské škole podporující zdraví

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Projekt pohybových aktivit je součástí ŠVP, je zpracován z hlediska přínosu pro dítě a připravených podmínek, je zaměřen na rozvoj pohybových dovedností a v závěru nechybí evaluační pravidla. Projekt je doplněn o hodnocení sledovaných činností a je zajímavé toto hodnocení porovnat s plánovanými pravidly evaluace.
Očekávané kompetence: samostatnost, sebedůvěra, vlastní rozhodování, vytrvalost v činnosti, chápání sociálních vztahů a rolí, pravidelná potřeba pohybu a sportovních aktivit, správný životní styl.
Časový rozsah: Průběžně po celý jeden školní rok.
Věková skupina: 3-6 let
Autor Věra Šulcová

Chytří lidé nekouří

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Program je zaměřen proti vzniku a rozvoji kuřáctví a kouření. Je to program preventivní, určený dětem předškolního věku. Ukazuje jednu z cest, jak vychovávat budoucí nekuřáky. Jeho smyslem je položit základy pro pozdější nekuřácký vývoj jedince. Podaří- li se vytvořit zdravé životní návyky v dětství, je pravděpodobné, že budou většinu jedinců provázet i v dospělém věku.
Autor Alžběta Palatinová

Výtvarné čarování na téma Hračka

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
krátkodobý
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Prostřednictvím tématu Hračka v životě dítěte se zaměříme na rozvoj výtvarných dovedností. Budeme postupovat dle osvědčených metodických řad, od jednoduchých výtvarných technik ke složitějším. Činnosti budou propojeny ústředním tématem. Tím je zajištěna jejich přirozená motivace.
Očekávané výstupy v oblasti výtvarné: Využívat různých výtvarných technik, dokončovat svojí práci, vyjadřovat svou představivost tvořivou výtvarnou činností, vymýšlet nápady, výtvarně zachytit situaci, prožitek, postupovat podle pokynů, volit správný postup při práci s výtvarnými pomůckami, odhalovat podstatné znaky, postupovat podle instrukcí, využít vlastní fantazie a představivosti.
Časový rozsah: Po dobu trvání projektu Hračka v životě dítěte, tj. přibližně 2 až 3 týdny, budou aktivity zařazovány průběžně, dle konkrétních okolností
Věková skupina: 5 – 6leté
Autor Martina Kupcová

PRÁZDNINY JSOU ZA NÁMI

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Záměrem projektu je přiblížit dětem změny v přírodě s odcházejícím létem a opětovné sjednocení dětského kolektivu po prázdninách, získání pocitu pohody a sounáležitosti ve skupině.
Očekávané výstupy: Poznatky z podzimní přírody, využívat své smysly aj., adaptovat se v prostředí MŠ.
Časový rozsah: přibližně jeden měsíc.
Věková skupina: věk dětí 5 - 6 let. Projekt rozšiřuje zkušenosti dětí z předchozích dvou let.
Autor Alena Picková

Svatba

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Uplatněním situačního učení budou dětem poskytnuty srozumitelné praktické ukázky ze života dospělých. Obsah i metody respektují věkovou přiměřenost a individuální možnosti každého dítěte. Stěžejním cílem je rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a rozvoj kultivovaného projevu. Projekt předpokládá spoluúčast rodičů a ostatních pracovníků školy.
Očekávané výstupy:
- navazovat kontakty s dospělým, komunikovat s ním
- spolupracovat s ostatními
- uplatňovat návyky v základních formách společenského chování ve styku s dospělými i dětmi
- porozumět slyšenému
- poznat napsané své jméno
- vyjadřovat se prostřednictvím hudebně pohybových a výtvarných činností
Časový rozsah:6 dnů
Věková skupina: 3 - 6 let
Autor Zdeňka Drahokoupilová
Celkem: 222