Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Sociální a personální kompetence

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Počet komentářů, Nejvíce
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Pohádka o Červené Karkulce

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
krátkodobý
V krátkém článku Vám představuji ucelený blok aktivit založených na práci se základní pohádkou o Červené Karkulce. Jde především o aktivity vedoucí děti k činnostem, které jsou jim blízké, přirozené a zároveň pomáhají rozvíjet jejich čtenářskou gramotnost. Mnohé z těchto aktivit jsou aplikovatelné na jakoukoliv jinou pohádku a nevyžadují příliš náročnou přípravu. Děti si mohou pohádku zažít všemi smysly a přitom být kreativní. Skrze svůj vlastní zážitek si tak příběh lépe zapamatují. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Zuzana Tascas

Leváci

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Leváctví, jeho příčiny, diagnostika a práce s levorukým dítětem, obtíže, s nimiž se učitel setkává.
Autor Olga Zelinková

4. „Justýna a stolování“

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
krátkodobý
Další část projektu "Justýna a slušné chování" je zaměřena na stolování. Vede děti nejen k vytváření správných návyků při společném jídle, ale i k dodržování hygieny. Děti získávají poznatky i o přípravě jídla, správném prostírání a úklidu po jídle, učí se sebeobsluze.
Autor Eva Pipková

Globální vzdělávání – migrace a menšiny

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Lekce je zaměřena na problematiku menšin a migrantů. Dětem je nejprve objasněn pojem menšina, posléze si vyzkoušejí pocit minorit v praxi a v závěru se seznámí s životním příběhem malého kosovského chlapce, který má již přes svůj útlý věk uprchlickou zkušenost. Pokud jsou činnosti realizovány bezprostředně za sebou, lekce trvá zhruba 1,5 hodiny. Samozřejmě je možné aktivity rozložit do celého dopoledne a prokládat je volnou hrou apod. Činnosti jsou určené pro skupinu 12 až 25 dětí ve věkovém rozmezí 5 až 7 let.
Autor Markéta Šmydkeová

Medvědí sen - (přezimování zvířat)

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Projekt je součástí školního programu "Od jara do zimy". Záměrem při tvorbě projektu bylo vytvořit u dětí povědomí o přírodním prostředí a jeho změnách, seznámit je s volně žijícími zvířaty ekosystému les, se zaměřením na přezimování zvířat.
Autor Aneta Burešová

Domácí zvířata a mláďata

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Děti se pomocí pohybových a smyslových her seznamují s domácími zvířaty a jejich životem.
Autor Marcela Janšová

Šaty pro stromy

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Cílem této krátké aktivity je především rozvíjet tvořivý přístup ke světu a podněcovat děti k přemýšlení o vztazích mezi výtvarnou formou a rozmanitými významy, které v ní mohou rozpoznávat (artefiletika).
Autor Vladimíra Slavíková

Bačkůrky z mechu

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Bačkůrky z mechu je program inspirovaný nejen stejnojmennou básní Mileny Lukešové, ale především jarní přírodou, světem v trávě. Jde zážitkový program využívající techniky dramatické výchovy. Vede děti k hlubšímu poznávání přírody i sebe samých.
Autor Dana Tvrďochová

Zpátky do Afriky!

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
dlouhodobý
Námět pro vytvoření celoročního třídního vzdělávacího programu inspirovaného knihou J. Dvořáka Zpátky do Afriky. Důraz je kladen na rozvoj prosociálního chování, mezilidské vztahy a podporu aktivního přístupu k problémům. V průběhu roku se děti seznamují s jednotlivými oblastmi života člověka.
Autor Eva Rybárová

Jak Koťata volala jaro

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Námět na týdenní třídní projekt k vynášení Morany v prostředí vesnické mateřské školy. Děti se celý týden připravují na jarní slavnost. Seznamují se s historií vítání jara, vymýšlí si svoji vlastní básničku, vyrábějí společně Moranu. Na konci projektu se vydají na pohádkovou cestu spojenou s vhozením Morany do místního rybníka a hledáním pohádkových postaviček.
Autor Michaela Záhumenská
Celkem: 222