Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Komunikativní kompetence

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejstarší
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

O životě drobných živočichů a hmyzu

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Tento projekt podporuje vytváření vztahu dětí k přírodě. Učí děti všímat si drobných živočichů a hmyzu, vnímat jejich vlastnosti a pozorovat jejich chování v různých ekosystémech (voda, louka, les). Učí je vnímat, jak jsou tito živočichové malí a zranitelní, vede je k rozvoji empatického cítění a chování. Učí děti soustředěně sledovat děj, poslouchat příběh a dramatizovat jej.
Očekávané výstupy: Děti se lépe orientují ve svém přírodním prostředí a zaujímají citlivý a vnímavý postoj k přírodnímu prostředí a jeho obyvatelům; znají některé ekosystémy a jejich obyvatele, vnímají, že svět je rozmanitý, váží si života i v jiné formě, umí vyprávět o svých zkušenostech, užívají své smysly k pozorování, zdolávají překážky, rozvíjejí sociální dovednosti, orientují se v encyklopedii apod.
Časový rozsah: cca 1 měsíc
Věková skupina: 3 – 6 let (heterogenní skupina)
Autor Martina Kupcová

Škola čar a kouzel

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Celý projekt se odehrál ve škole v přírodě, kde vedeme děti k tomu, aby se naučily chápat a vnímat krásu přírody a vytvořily si vztah k ochraně životního prostředí. Cílem bylo umožnit dětem maximální pobyt na čerstvém vzduchu; rozvíjet jejich pohybové aktivity, fyzické a duševní schopnosti, stejně tak svět fantazie a představivost. Posílit dětské sebevědomí tím, že obstojí v prostředí bez rodičů, tj. umět se o sebe postarat, řešit problémy. Posílit vztahy mezi dětmi samotnými, prohloubit jejich vzájemnou důvěru, jakož i k dospělým. Učit se týmové práci, radovat se z úspěchů druhých. Umět se dívat kolem sebe, obdivovat a vážit si přírody. Uvědomovat si, že i já svým chováním a jednáním mohu přispět k ochraně přírody.
Autor Milada Fišerová

K čemu jsou barevné kontejnery?

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Denně chodíme okolo barevných kontejnerů a ptáme se, k čemu slouží. Dříve než to společně s dětmi zjistíme, ale musíme vědět co odpad je, jak se rozděluje, o jaké materiály se jedná. Tím si společně uvědomíme, jak je důležitá starost o naše okolí. Tento projekt seznamuje děti s novými pojmy a poznatky o materiálech předmětů, které nás obklopují v běžném životě. Děti poznávají jejich vlastnosti a možnosti. Učí se, jak nakládat s odpady a kam s nimi, učí se je také třídit a přitom se seznámí s pojmem recyklace. Celý projekt vede děti k uvědomování si, jak je důležité pečovat o své okolí, o prostředí, ve kterém žijeme. Projekt seznamuje děti s možnými hygienickými riziky, které v souvislosti s odpady vznikají.
Autor Martina Kupcová

Hygiena se skřítkem Domíkem

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Vytváření správných hygienických návyků, seznámení s pojmy viry, bakterie apod.
Autor Martina Kupcová

U nás doma

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Když se řekne „u nás doma", tak si každý představí své nejbližší v rodině, jsou to lidé, se kterými se denně setkáváme. Cílem tématu je přiblížit dětem blíže „domov“ jako pojem, ale i jako místo, kde je nám dobře. Konkrétním cílem je i jazykový rozvoj dítěte a seznámení s literaturou.
Autor Martina Kupcová

Chceme, abychom si všichni rozuměli a porozuměli

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
dlouhodobý
Projekt je zaměřen na rozvoj jazyka a logopedii - rozšíření slovní zásoby a její aktivní používání, dokonalé procvičování problematických hlásek, seznámení s kulturou našich kamarádů, rozvíjení dýchacích funkcí.
Autor Ladislava Plachá

Chytří lidé nekouří

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Program je zaměřen proti vzniku a rozvoji kuřáctví a kouření. Je to program preventivní, určený dětem předškolního věku. Ukazuje jednu z cest, jak vychovávat budoucí nekuřáky. Jeho smyslem je položit základy pro pozdější nekuřácký vývoj jedince. Podaří- li se vytvořit zdravé životní návyky v dětství, je pravděpodobné, že budou většinu jedinců provázet i v dospělém věku.
Autor Alžběta Palatinová

Program na podporu správné výslovnosti hlásek

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Podle RVP PV je jedním z hlavních záměrů předškolního vzdělávání rozvoj intelektu, řeči a jazyka dítěte, resp. rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, porozumění, poslechu) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování). Článek se věnuje rozvoji správné výslovnosti hlásek.
Autor Alžběta Palatinová

Vyrostla nám veliká řepa

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Tento projekt vznikl na základě dlouhodobého pozorování pole s řepou. Při vycházce děti vytáhly řepu z hlíny, a to nás vedlo k plánu činností k tomuto tématu.
Očekávané výstupy: Koordinovat lokomoci o další prvky, sladit pohyb s rytmem a hudbou; naučit se zpaměti krátké texty, zvládnout jednoduchou dramatickou úlohu, reprodukovat pohádku; chápat prostorové pojmy, sledovat očima zleva doprava; zachytit a vyjádřit své prožitky - výtvarně, hudebně pohybovou improvizací, hrou na tělo sledovat postup melodie - poslechové činnosti; vyjádřit svou představivost a fantazii v tvořivých konstruktivních činnostech, pracovat s modelovací hmotou
Časový rozsah: 1 týden
Věková skupina: 3 – 5 let
Autor Eva Kahánková

Výtvarné čarování na téma Hračka

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
krátkodobý
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Prostřednictvím tématu Hračka v životě dítěte se zaměříme na rozvoj výtvarných dovedností. Budeme postupovat dle osvědčených metodických řad, od jednoduchých výtvarných technik ke složitějším. Činnosti budou propojeny ústředním tématem. Tím je zajištěna jejich přirozená motivace.
Očekávané výstupy v oblasti výtvarné: Využívat různých výtvarných technik, dokončovat svojí práci, vyjadřovat svou představivost tvořivou výtvarnou činností, vymýšlet nápady, výtvarně zachytit situaci, prožitek, postupovat podle pokynů, volit správný postup při práci s výtvarnými pomůckami, odhalovat podstatné znaky, postupovat podle instrukcí, využít vlastní fantazie a představivosti.
Časový rozsah: Po dobu trvání projektu Hračka v životě dítěte, tj. přibližně 2 až 3 týdny, budou aktivity zařazovány průběžně, dle konkrétních okolností
Věková skupina: 5 – 6leté
Autor Martina Kupcová
Celkem: 366