Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Kompetence k řešení problémů

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Být přírodě kamarádem

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
lekce
Environmentálně zaměřená lekce pro MŠ a 1. třídu ZŠ, která využívá metod dramatické výchovy.
Autor Antonín Šimůnek

Vítr Škudibítr a podzim

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Prostřednictvím písničky si děti uvědomí změny, které v přírodě na podzim přicházejí.
Autor Renata Ležalová

Voda je vzácný poklad

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Charakteristika integrovaného bloku: Prostřednictvím tématu o vodě se děti seznamovaly s vlastnostmi a potřebou vody, jejím znečištěním apod.
Očekávané výstupy:
  • mít poznatky o okolním prostředí (voda, živočichové);
  • mít povědomí o významu životního prostředí;
  • pomáhat pečovat o okolní prostředí.
Časový rozsah: 3 týdny
Věková skupina: od 3 let
Autor Miroslava Strakatá

Tvoříme

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Tímto programem jsme se snažili rozvíjet kreativitu dítěte. Zaměřili jsme se na objevování samostatného tvůrčího procesu, na vyjadřování pocitů, postojů a představ, na vytváření vztahu k přírodě, a to prostřednictvím různorodých (výtvarných, pohybových aj.) aktivit.
Očekávané výstupy: Dítě umí využívat různých výtvarných technik, pohybových dovedností, svých myšlenkových schopností, aj. Využívá poznatků z přírody. Využívá přírodního materiálu k rozvíjení tvořivosti při různých aktivitách.
Časový rozsah: dlouhodobý - celoroční
Věková skupina: 4 - 6 let
Autor Alžběta Palatinová

Loď

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
střednědobý
Obsah příspěvku je zaměřen na lodní dopravu, vyplynul z přirozeného zájmu chlapců o lodě. Základní téma navazuje na předchozí získané zkušenosti dětí. Tento integrovaný blok byl realizován jako součást celoročního projektu Učíme se rozumět chlapcům.
Autor Alžběta Palatinová

Medvídek

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Prostřednictvím hračky a hry samotné se snažíme dětem usnadnit vstup do mateřské školy, začlenění do kolektivu vrstevníků a vytvoření si kamarádského vztahu k vrstevníkům.
Autor Alžběta Palatinová

Využití metodiky Josepha Cornella (nejen) v lesní mateřské škole

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Lesní mateřské školy využívají řadu metod, které původně vyvinul americký pedagog Joseph Cornell pro pobyt s dětmi v přírodě. Jeho metodika je zaměřena na učení prožitkem, tzv. flow učení. V článku je představen Cornellem navržený postup pro tento způsob učení doplněný o příklady metod známých z praxe lesních mateřských škol.
Autor Tereza Vošahlíková

Jaro letí

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Program je inspirován příchodem jara. Rozvíjí zájem dětí o dění v přírodě, podporuje získávání vědomostí a dovedností, učí děti těšit se a prožívat radost.
Autor Alžběta Palatinová

Pohádková dramatika „O perníkové chaloupce“ – II. část.

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Tento inspirativní článek pokračuje v nabídce dramatických her motivovaných pohádkou O perníkové chaloupce autora Františka Hrubína. Učitelky mateřských škol je mohou využít jak ve vzdělávací nabídce, tak v kroužku tvořivé dramatiky.
Autor Michael Novotný

Příroda a ekosystém

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Náš svět se skládá ze sítě a propojení všech živých i neživých organismů. Děti se naučí tomuto společenství porozumět a umět hledat vazby nejen v potravním řetězci. Aktivity jsou zaměřené na čtenářskou a matematickou gramotnost. Cílem je, aby si děti při každodenních pobytech v přírodě všímaly, kde co nově roste, kam kdo nakladl vajíčka, kdo může být pro koho potravou, ... Prostředím pro realizaci může být jak příroda, tak třída v mateřské škole. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Kateřina Filkova
Celkem: 175