Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Kompetence k učení > soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených klíč. kompetencí

Tato kategorie nemá podřazené klíčové kompetence.
Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Kameny vypráví

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Obrázky na kamenech, které mohou být paralelní aktivitou k aktuální celorepublikové facebookové akci Kamínky, startují motivaci ke čtení, vyprávění příběhů a tvoření nových pohádek. Pomocí her s kamennými obrázky si mohou děti v přírodě i v mateřské škole rozvíjet slovní zásobu a tvoření rozvinutých vět. Všechny aktivity lze s dětmi absolvovat jak ve venkovním prostředí (zahrada, les), tak i uvnitř ve třídě. Děti pomocí dramatických činností oživují svět neživé přírody kamenů. Aktivity slouží k rozvoji čtenářské gramotnosti, jemné i hrubé motoriky, improvizačních dovedností, kognitivních funkcí. Aktivity jsou aplikovatelné pro věkově smíšenou skupinu předškolních dětí. Kamínky a obrázky na nich mohou být součástí krátkodobé činnosti, ale také dlouhodobého projektu, ke kterému se děti budou stále vracet, mohou zapojovat celou rodinu, tvořit si vlastní sbírky, uspořádat veřejnou výstavu. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Kateřina Filkova

Pohádka Zvířátka a loupežníci

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Ve svém příspěvku nabízím na sebe volně navazující aktivity k pohádce Zvířátka a loupežníci. Jejich cílem je seznámit děti s pohádkou prostřednictvím rozličných a zajímavých činností a poukázat na odvahu zvířátek, která chtěla změnit svůj život. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Zuzana Tascas

Jablíčka: Rozvoj matematické gramotnosti

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
lekce
Praktický program s podzimní tematikou, díky níž si děti v několika činnostech procvičí matematickou gramotnost. Konkrétně práci s informacemi, chronologii, plnění pokynů, prostorovou orientaci, odhad vzdálenosti, práci s rytmem a grafický záznam slabik. Konkrétní cíle uvádím u činností. Poslouží Vám jako celistvá náplň na jedno dopoledne, splňuje všechny požadavky na složení řízených činností. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Ludmila Bakonyi Selingerová

Roční období

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Roční období je téma, které děti provází v mateřské i na základní škole po celý školní rok. V tomto příspěvku představuji nenáročné, na sebe volně navazující aktivity, které lze v mateřské škole realizovat s dětmi všech věkových skupin. Ve svých aktivitách vždy kladu důraz na to, aby děti zapojily co nejvíce smyslů, a tím si téma lépe zapamatovaly. Vybrané činnosti mají děti povzbudit k poznávání okolního světa, chápání souvislostí, porozumění tomu, co se děje a proč v rozsahu toho, s čím se v životě setkávají. Kladu též důraz na výtvarnou a pohybovou činnost u dětí.
Autor Zuzana Tascas

ABC Animals

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
lekce
Tuto lekci jsem napsala pro děti v MŠ, ale dá se přizpůsobit také dětem v mladším školním věku. Zaměřila jsem se na abecedu, kterou děti naučím pomocí zvířátek. Při učení či opakování abecedy si jistě osvojí i nová anglická slovíčka – zvířat. Lekce by měla být co nejvíce hravá, a je na vyučujícím, zda povede celou hodinu v angličtině, či pouze začátky cvičení.
Autor Veronika Lorgerová

Naši malí kamarádi aneb ze života hmyzu

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Cílem aktivity je posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování) a vytváření základů pro práci s informacemi. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Autor Jana Udatná

Dyslektici v mateřinkách?

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Jsou nebo nejsou? Docela by se mohlo zdát, že tento problém se předškolních dětí netýká. Porucha učení zvaná dyslexie je častým projevem špatných výsledků ve školní práci dětí.
Autor Sylvie Doláková

Robotická včelka Bee-Bot v mateřské škole

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Článek představuje vyzkoušené aktivity s robotickou hračkou Bee-Bot – zásobník vyzkoušených činností s předškoláky, seřazených podle náročnosti.
Autor Radka Bradáčová

Dopravní prostředky

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
krátkodobý
Článek přináší náměty na řízenou pedagogickou činnost v mateřských školách na téma dopravní prostředky. Materiál je určen učitelům mateřských škol. Při psaní článku vycházím z vlastní zkušenosti. Tyto aktivity jsem realizovala v rámci tématu dopravní prostředky s dětmi tříletými a čtyřletými v evangelické mateřské škole v polském Těšíně. Při přípravě na toto týdenní téma jsem vycházela z polského metodického průvodce Przygoda z uśmiechem, jehož autorkami jsou Joanna Wasilewska a Bozena Godzimierska. Metodický průvodce byl pro mě inspirací, aktivity jsem si upravila tak, aby plně odpovídaly mé skupině.
Autor Lucie Zormanová

Tancovala ryba s rakem

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
lekce
Kdo má rád zeleninu? Ryba s rakem přeci! Jsou to jejich zeleninoví kamarádi. V této lekci se budeme zabývat zeleninou, zacvičíme si aerobic, naučíme se říkadlo, zahrajeme si na tržnici a v pohádce O veliké řepě, se pokusíme tu slavnou řepu vytáhnout. Lekce je složená z aktivit motivovaných zeleninou, také zde objevíte část dramatickou, výtvarnou, hudební a samozřejmě pohybovou. Nabízí se spousta možností, co s dětmi můžete na toto téma tvořit, ať už se jedná o výrobky, tanečky, divadélka či pokusy. Zde jich pár naleznete, včetně pracovních listů a obrázků.
Autor Veronika Lorgerová
Celkem: 262