Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Kompetence k učení

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Společně to dokážeme (7. díl) – „To je moje tělo“

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Článek je jedním ze série článků navazujících na úvodní první díl s teoretickým úvodem k popisovaným aktivitám. Aktivity uváděné v sérii článků mají společnou formu práce – děti pracují v různě velkých skupinách. Všechny z uvedených aktivit rozvíjí přirozeně spolupráci mezi dětmi a vzájemné vztahy při plněné společného úkolu, potažmo jsou rozvíjeny i jiné dovednosti, což je uvedeno vždy na začátku každého článku v dalších záměrech pedagoga. Závěr každého článku tvoří reflexe, tedy zpětná vazba pedagoga k uvedené a zdokumentované aktivitě.
Autor Marie Čermáková

Indiánská překvapení

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Cílem programu je rozvíjet čtenářskou gramotnost pomocí soustředěného naslouchání, zapojení se do vyprávění a následné diskuze s prožitkem k danému tématu. Dětem chceme pomocí vyprávěných příběhů ze života indiánů představit jejich způsob tradic a nahlížení na svět. Děti budou vedeny ke kritickému způsobu myšlení, hledání informací v knihách a dalších médiích. Cílem je propojení textových částí s praktickou ukázkou jednotlivých prostředků. Také chceme podporovat sdružování a sounáležitost ve skupině, prosociální vztahy, které poté vedou k hlubšímu prožitku. Část programu je navržena na venkovní prostředí, které se k tématu indiánů hodí. Děti budou zapojovat všechny smysly a budou mít vzor ve vyprávěném příběhu. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut ČR.
Autor Kateřina Filkova

Byla jedna básnička

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Pro děti je velmi důležitý rytmus. Díky poezii můžeme u dětí rytmické cítění rozvíjet. Dále rozvíjíme vztah k umění, lidem a přírodě. V cílech čtenářské gramotnosti rozvíjíme jazykový cit, slovní zásobu, zkvalitňujeme výslovnost a komunikaci. Seznamování dětí s poezií by mělo vycházet z prožitkového a situačního učení. Aktivity jsou navrženy tak, aby bylo možné si na procházce obsah básně znovu prožít a vyzkoušet. Dalším důležitým aspektem při seznamování a při motivaci k básni je pohyb. Děti by měly mít možnost báseň prožít i pohybově. Např. pohybovat se jako zvířata na obrázku, pantomimicky ztvárňovat jednotlivé obrazy. Doplňkem mohou být i hudební a rytmické nástroje, které podpoří rytmus. Při výběru básní jsem akcentovala úvodní formuli „Byla jedna,“ která je typickým znakem začátků pohádek a básniček. Vyjadřuje časovou a místní neurčitost, a děti musí pracovat s vlastní fantazií. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut ČR.
Autor Kateřina Filkova

Básničky v obrázcích – k rychlejšímu zapamatování a k samostatnému čtení

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Příspěvek přináší několik básniček pro předškolní děti rozpracovaných do obrázků. Čtení básničky z obrázku podporuje snadnější zapamatování, ale také to, že si je děti samy mohou z obrázků „přečíst“. Texty písní a básní byly vybrány z volně přístupných internetových zdrojů. 
Autor Marie Čermáková

Jak správně vyprávět příběh – ekonaratologie

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Článek přibližuje význam slova ekonaratologie a uvádí ho do praxe pro práci s předškolními a mladšími školními dětmi. Klade důraz na důležitost vyprávěného nebo čteného příběhu o přírodě a ideálně i v přírodě. Navazuje několika originálními výukovými programy pro ekonaratologii. Může mít přesah i na první stupeň. Při práci s textem nabízí předčtenářské metodické možnosti, které lze dětem nabídnout při řízených činnostech. Vzdělávací lekce z anglických originálů jsou k dispozici online. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Kateřina Filkova

Dvanáct měsíčků

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
střednědobý
Článek se snaží ukázat, že motivační příběh nemusí sloužit pouze k rozvoji čtenářské gramotnosti, ale může rozvíjet dítě v celém spektru oblastí a gramotností potřebných k jeho správnému vývoji. Pohádka zde slouží jednak jako motivační prvek prolínající se všemi aktivitami, ale i jako zdroj námětu pro tematický blok, a současně slouží i jako výchovný prostředek, díky kterému dítě snadno pochopí složité životní situace, které by pro něj byly těžko pochopitelné. Jde o blok konkrétních činností rozvíjející gramotnosti dětí, činnosti jsou doplněny vzdělávacími cíli. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Andrea Väterová

Barevné království

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
střednědobý
Článek je souborem praktických ukázek činností rozvíjejících matematickou gramotnost v předškolním věku. Činnosti jsou propojeny motivačním příběhem v tematický blok, který je vhodný už i pro tříleté děti. Jednotlivé činnosti jsou doplněny vzdělávacími cíli. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Andrea Väterová

Využití literatury v ročním plánování v MŠ – „Rok v MŠ“

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
dlouhodobý
Článek je inspirací, nabízí jednu z mnoha možností, jak vytvořit TVP v MŠ, tentokrát na základě výběru textu z knihy „Rok v mateřské škole“ autorek Evy Opravilové a Vladimíry Gebhartové. První jeho část (teoretická) nabízí myšlenkovou linii TVP, vytvořenou motivační básničku k TVP, výběr textů možných k motivaci v průběhu školního roku s uvedením stránky v knize a rozdělení do 10 měsíců školního roku s tím, k čemu určený text v tomto období směřuje. Druhá část (praktická) přináší fotografie s popisem činností při vytváření mentálních map společně s dětmi, a to jako nedílnou součást vytvoření povědomí o tom, co budeme v nastávajícím školním roce dělat, tedy seznámení s třídním plánováním – způsobem blízkým dětem prostřednictvím společné aktivity.
Autor Marie Čermáková

Distanční vzdělávání v MŠ

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
dlouhodobý
Článek přináší příklad toho, jakým způsobem může probíhat distanční vzdělávání na MŠ, jaké podmínky jsou v současné době pro jeho naplnění.
Autor Marie Čermáková

Plody podzimu

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Cílem předmatematických činností v předškolním vzdělávání je uvážlivě a vyváženě rozvíjet potřebné kompetence, které budou ve školní matematice potřebné. V této podzimní inspiraci zavedeme děti do přírodního prostředí, které je vhodné jak pestrostí, tak kvalitou materiálu. Naučí se třídit podle různých kritérií, ale budou mít prostor i pro vlastní nastavení kritérií třídění objektů. Činnosti lze provádět na zahradě i ve školním prostředí. Hlavním cílem aktivit bude především třídění, které vede k bližšímu poznání podzimních přírodnin a plodů. Většina aktivit zadává dětem soubory a vztahy, které třídění způsobí (vytvoř skupiny podle tvaru), ale starším dětem můžeme nabídnout i otevřené úkoly, u kterých třídí podle vlastního pocitu, a posléze společně hledáme společný vztah (nabídneme přírodniny a řekneme, aby roztřídily, jak chtějí). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Kateřina Filkova
Celkem: 509