Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Odborné vzdělávání > Klíčové kompetence LM > Personální a sociální kompetence

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Tvůrčí psaní v hodinách cizího jazyka

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Tvůrčí psaní je vhodným prostředkem, díky kterému můžeme žáky motivovat k lepším výkonům v cizím jazyce. Patří sem jak drobné tvůrčí aktivity, tak delší výukové bloky. Jako efektivní se ukázalo propojení tvůrčích úkolů s němým filmem, jenž u žáků podněcuje kreativitu a produkování „chybějícího“ jazyka. K článku patří výukový materiál (zaměřený na deníkový záznam a dialog) a němý film Cesta. Je vhodný pro žáky s úrovní B1 a vyšší.
Autor Pavlína Vočková

Mezigenerační spolupráce

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Aktivita je zaměřena na vyvození, objasnění a pochopení jednoho z principů fungování demokratické společnosti – principu vzájemné pomoci a spolupráce mezi adolescenty a seniory.
Autor Mgr. Lea Bednaříková

Studentská obchodní snídaně

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Obchodní snídaně jsou základní prvkem konceptu, který z Anglie přinesla do českého prostředí franšízová společnost Business for Breakfast ČR, s. r. o. Představuje novou generaci zjednodušeného získávání obchodních příležitostí prostřednictvím sítě profesionálně organizovaných klubových setkání, jež se vyznačují vytvářením nových obchodních vztahů a výměnou kvalitních referencí a doporučení. Studentská obchodní snídaně je žákovský projekt, který vyvrcholil 12. 12. 2012 realizací jedné obchodní snídaně za dodržení takřka všech procesních pravidel s jediným rozdílem – v roli zástupců jednotlivých firem vystoupili studenti tří brněnských škol: Gymnázia Globe, s. r. o., Střední školy KNIH, o. p. s. a Střední školy informatiky a spojů.
Autor Mgr. Richard Jurečka Ph.D.

Financování bydlení

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek pojednává o problematice finanční gramotnosti, o financování bydlení, což je aktuální celospolečenský problém, který se bezprostředně dotýká dnešní generace na středních školách, a dříve či později bude tento problém každý ze žáků řešit. Článek poskytuje relativně snadnou a nenáročnou metodu, která řeší tento aktuální společenský problém. Článek je v souladu se standardem finanční gramotnosti pro žáky středních škol.
Autor Kamil Novák

Motivace žáků střední školy ke vzdělávání v technických oborech

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Jedná se o společný projekt naší školy a Institutu experimentálních technologií při VUT v Brně, jehož řešení jsou zapojeni samotní žáci. Jeho cílem je zvýšit motivaci žáků ke studiu technických oborů. Projekt je přístupný všem žákům druhých a vyšších ročníků, v současné době je realizován žáky třetích ročníků. Žáci jsou vedeni ke spolupráci v týmu při řešení obsáhlého úkolu, k využití výpočetní techniky a jsou u nich rozvíjeny následující klíčové kompetence: samostatné vyhledávání informací, spolupráce v týmu, týmové řešení problémů. Projekt integruje části vzdělávacích programů elektronika, informační a komunikační technologie, programové vybavení. Žáci jsou rovněž vedeni k účelné prezentaci výsledků řešení problému.
Autor Ing. Jiří Dlapal

Xenofobie a rasismus

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
uč.hodina
Příklad dobré praxe ukazuje použití metody E-U-R, tedy metody kritického myšlení v konkrétní hodině v občanské nauce ve 2. ročníku. Jako motivační text je použit fejeton nazvaný „ Černá ruka“, který napsal Ludvík Vaculík v Lidových novinách, viz příloha A.
Autor Eva Jiřičková

Rozšiřující výuka figurálních studií

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Příklad dobré praxe je ukázkou způsobu podchycení zájmu studentů o vlastní rozvoj tvůrčích schopností, o zvýšení úrovně vlastních vyjadřovacích dovedností, kdy studenti ze svého zájmu touží rozvinout a povýšit své výtvarné dovednosti, konfrontovat své nápady s druhými, s názorem zkušeného učitele, společně studují kresbu figury člověka a portrétu nad rámec časových možností Školního vzdělávacího programu. Současně se u nich rozvíjejí klíčové kompetence k řešení problému, kompetence sociální a personální, kompetence k učení a kompetence komunikativní.
Autor ak. malíř Jiří Studnička

Výtvarné studie tvořené ve volné krajině

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Příklad dobré praxe je ukázkou intenzivní práce skupiny žáků, kteří řeší společný problém osvobozeni od návyků na školní způsoby práce od zvonění ke zvonění. Volně přijímají podněty, které jim poskytuje bezprostřední setkání s reálnou přírodou, snaží se postihnout prchavé vjemy bez omezujících vlivů vazby na technologii svého studijního zaměření. Dochází k rozvíjení kompetencí k osobitému řešení problému vlastní tvorby nebo naopak kompetencí komunikačních v případě, že daný problém může řešit více jedinců společně. Tím, že výuka probíhá mimo školu, vyvstává i nutnost postarat se společně o využití času k práci i volného času a tím se rozvíjí i klíčová kompetence sociální a personální směřující k výraznému osobnímu sblížení skupiny navzájem i směrem k doprovázejícím pedagogům.
Autor ak. malíř Jiří Studnička

Možnosti prezentace vizuální kultury

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Tento příklad obsahuje několik menších úkolů – krátkodobých projektů. Je zaměřen k cílené práci s informacemi a jejich následnému zpracování. Stěžejní je zde využití internetu jako hlavního informačního zdroje. Připomíná také úskalí relevance dostupných informací. Projekty se zabývají vznikem dokumentu, PC prezentací či tvorbou akcidenčních tiskovin jako jsou např. pozvánka či plakát. Zpracované materiály se žáci učí prezentovat dle zásad typografie, prezentace a dalších doporučených pravidel, časem prověřených. Neméně důležité je také vzájemné hodnocení a schopnost obhajoby vlastní práce. Nejlépe zpracované materiály mohou být rovněž použity k další výuce (dějiny výtvarné kultury, navrhování, ...). Rozsah projektů je přibližně 20 vyučovacích hodin (průběžně během roku) v závislosti na osvojení práce ve výukovém softwaru. Propojuje dějiny výtvarné kultury s ICT (textové editory, bitmapové a vektorové editory, vyhledávání na internetu,...). Zahrnuje též prvky mediální výchovy – rozvíjí potřebu čtení, hodnocení, selekce a zpracovávání mediálních informací a jejich modifikaci pro další média (prezentace, plakát, časopis).
Autor Mgr. František Kocourek

Měření hygienických podmínek v oblasti osvětlení a návrh k jejich zlepšení

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
uč.hodina
Jedná se o ukázkovou hodinu při využití problémového vyučování v hodině technologie. Žáci 3. ročníku oboru „Umělecký kovář“, v rámci výuky o osvětlování a osvětlovacích tělesech, dostávají za úkol naměřit jednoduchou metodou a všeobecně dostupnými prostředky, bez použití speciálních měřících přístrojů hodnoty osvětlení a některé další parametry vybraných pracovišť školních dílen a tříd, a pokud zjistí nedostatky v hygienických podmínkách osvětlení pracoviště, navrhnout opatření ke zlepšení. Výsledky budou zpracovány formou výsledné zprávy (referátu) a prezentovány osobním přednesem. Výsledkem bude rozvíjení kompetencí žáků k řešení praktických úloh jednoduchými prostředky bez specielních přístrojů a jejich využití v oblasti bezpečnosti práce.
Autor Mojmír Mazánek
Celkem: 12