Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Odborné vzdělávání > Klíčové kompetence LM > Kompetence k řešení problémů

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejhůře hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Výchova ke zdraví a zdravý způsob života v hodinách občanské nauky

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Příkladem dobré praxe je ukázka „využití zdravého způsobu života a výchovy ke zdraví“ v hodinách občanské nauky, při níž žáci 1. ročníku společně uvažují o režimu svého dne, o způsobech a metodách učení, o druzích paměti a o zapomínání. Protože OBN má vybavit žáka poznatky využitelnými v praktickém životě, využívám ve výuce občanské nauky takové metody, při nichž se projeví u žáků jak vědomosti, tak také schopnosti tvůrčím způsobem uvažovat, logicky přemýšlet v souvislostech a využívat mezipředmětových vztahů a zkušeností z vlastního života. Žáci tedy pracují tak, že se u nich rozvíjejí klíčové kompetence k řešení problémů, kompetence sociální a personální, kompetence k učení a kompetence komunikativní. Žák tak kriticky posuzuje skutečnost kolem sebe, přemýšlí o ní, tvoří si vlastní úsudek, aplikuje poznatky z jiných oblastí, ověřuje si svoje schopnosti.
Autor Mgr. Petra Vaňková

Využití audiovizuální techniky a informačních technologií ve výuce cizího jazyka

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
uč.hodina
Obor: en
Příklad dobré praxe je ukázkou využití audiovizuální techniky, informačních technologií a dalších informačních zdrojů v hodině anglického jazyka, při níž žáci prvního ročníku vyhledávají, rozšiřují a osvojují si poznatky o zemích dané jazykové oblasti a porovnávají je s reáliemi vlastní země. Jako zdroj informací slouží internet, audionahrávka, videoprogram, mapky, atlas, slovníky a časopis Bridge, který ve velké míře odebírají. Ve výuce je realizováno několik metod, které přispívají kromě získání nových poznatků k rozvoji klíčových kompetencí. Je využita metoda brainstormingu, kooperativního vyučování, diskuse, samostatné práce, prezentace a zaujímání postoje žáka.
Autor Alena Trachtová

Rozšiřující výuka figurálních studií

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Příklad dobré praxe je ukázkou způsobu podchycení zájmu studentů o vlastní rozvoj tvůrčích schopností, o zvýšení úrovně vlastních vyjadřovacích dovedností, kdy studenti ze svého zájmu touží rozvinout a povýšit své výtvarné dovednosti, konfrontovat své nápady s druhými, s názorem zkušeného učitele, společně studují kresbu figury člověka a portrétu nad rámec časových možností Školního vzdělávacího programu. Současně se u nich rozvíjejí klíčové kompetence k řešení problému, kompetence sociální a personální, kompetence k učení a kompetence komunikativní.
Autor ak. malíř Jiří Studnička

Výtvarné studie tvořené ve volné krajině

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Příklad dobré praxe je ukázkou intenzivní práce skupiny žáků, kteří řeší společný problém osvobozeni od návyků na školní způsoby práce od zvonění ke zvonění. Volně přijímají podněty, které jim poskytuje bezprostřední setkání s reálnou přírodou, snaží se postihnout prchavé vjemy bez omezujících vlivů vazby na technologii svého studijního zaměření. Dochází k rozvíjení kompetencí k osobitému řešení problému vlastní tvorby nebo naopak kompetencí komunikačních v případě, že daný problém může řešit více jedinců společně. Tím, že výuka probíhá mimo školu, vyvstává i nutnost postarat se společně o využití času k práci i volného času a tím se rozvíjí i klíčová kompetence sociální a personální směřující k výraznému osobnímu sblížení skupiny navzájem i směrem k doprovázejícím pedagogům.
Autor ak. malíř Jiří Studnička

Měření hygienických podmínek v oblasti osvětlení a návrh k jejich zlepšení

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
uč.hodina
Jedná se o ukázkovou hodinu při využití problémového vyučování v hodině technologie. Žáci 3. ročníku oboru „Umělecký kovář“, v rámci výuky o osvětlování a osvětlovacích tělesech, dostávají za úkol naměřit jednoduchou metodou a všeobecně dostupnými prostředky, bez použití speciálních měřících přístrojů hodnoty osvětlení a některé další parametry vybraných pracovišť školních dílen a tříd, a pokud zjistí nedostatky v hygienických podmínkách osvětlení pracoviště, navrhnout opatření ke zlepšení. Výsledky budou zpracovány formou výsledné zprávy (referátu) a prezentovány osobním přednesem. Výsledkem bude rozvíjení kompetencí žáků k řešení praktických úloh jednoduchými prostředky bez specielních přístrojů a jejich využití v oblasti bezpečnosti práce.
Autor Mojmír Mazánek

Využití interaktivní tabule v matematice

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
uč.hodina
Příklad dobré praxe je ukázkou použití interaktivní tabule při zavedení grafu exponenciální funkce. Pomůže žákům efektivně zopakovat grafy již dříve poznaných funkcí (lineární funkce s absolutní hodnotou, kvadratická ). U žáků se dále rozvíjejí klíčové kompetence k řešení problémů, kompetence personální (k učení), aplikace základních matematických postupů.
Autor Mgr. M. Zídková

Projektová didaktická metoda při výuce ekonomických předmětů

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
projekt
Obor: cs
Projektové vyučování je moderní didaktická metoda, při níž žáci řeší reálné komplexní úkoly. Pracují týmově, jednají s úřady, firmami, zjišťují fakta, názory, navrhují řešení. Učitel se stává koučem, který podporuje i motivuje a odpovědnost za dosahování cílů přebírají žáci. Na počátku mého příspěvku stojí otázka, která mne – jako učitele předmětu zahraniční obchod – velmi zajímá: Jak by měla probíhat kvalitní výuka tohoto předmětu? Uvědomil jsem si, že by bylo velmi zajímavé a také užitečné tyto a podobné otázky položit odborníkům ve vzdělávání, a to jak expertům v oblastech pedagogiky a obecné didaktiky, tak didaktikům odborných předmětů i samotným obchodníkům.
Autor Jan Prachař

Jazykový a matematický antitalent aneb Nulová volba?

Odborné vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek obsahuje zkušenosti pedagoga střední odborné školy s přípravou studentů ze společné části maturitní zkoušky z cizího jazyka, konkrétně s přípravou na didaktický test. Velmi zajímavá inspirace pro všechny! Článek je součástí tematického vstupu na Metodickém portálu www.rvp.cz „Nebojte se maturovat jinak!“.
Autor Táňa Rašková

Kopidlenský kvítek – projekt žáků zahradnické školy

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příspěvek se zabývá tvořivostí žáků zahradnické školy a způsobem zvyšování jejich motivace ke studiu. Podrobněji je rozpracována metoda projektová a na příkladu konkrétního projektu Kopidlenský kvítek je ukázán její vliv na rozvoj tvořivosti žáků.
Autor Bc. Milena Bělecká

Péče o zeleň ve výuce a v praxi

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Tento příspěvek ukazuje možnost propojení teorie s praktickou realizací. Jedná se o projekt zaměřený na pasportizaci ploch a péči o zeleň v areálu školy. Úkol posiluje týmovou spolupráci, přičemž současně dochází k rozvoji klíčových kompetencí – k praktickému řešení problémů, k rozvoji komunikativních sociálních i personálních kompetencí. Současně mají žáci možnost formulovat vlastní názor a snažit se jej prosadit v týmu. Žáci se setkají rovněž s rozdělením práce mezi jednotlivé členy týmu a učí se přebírat odpovědnost za svěřený úkol.
Autor Ing. Jan Šenk
Celkem: 34