Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Odborné vzdělávání > Klíčové kompetence LM > Kompetence k učení

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejhůře hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Možnosti prezentace vizuální kultury

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Tento příklad obsahuje několik menších úkolů – krátkodobých projektů. Je zaměřen k cílené práci s informacemi a jejich následnému zpracování. Stěžejní je zde využití internetu jako hlavního informačního zdroje. Připomíná také úskalí relevance dostupných informací. Projekty se zabývají vznikem dokumentu, PC prezentací či tvorbou akcidenčních tiskovin jako jsou např. pozvánka či plakát. Zpracované materiály se žáci učí prezentovat dle zásad typografie, prezentace a dalších doporučených pravidel, časem prověřených. Neméně důležité je také vzájemné hodnocení a schopnost obhajoby vlastní práce. Nejlépe zpracované materiály mohou být rovněž použity k další výuce (dějiny výtvarné kultury, navrhování, ...). Rozsah projektů je přibližně 20 vyučovacích hodin (průběžně během roku) v závislosti na osvojení práce ve výukovém softwaru. Propojuje dějiny výtvarné kultury s ICT (textové editory, bitmapové a vektorové editory, vyhledávání na internetu,...). Zahrnuje též prvky mediální výchovy – rozvíjí potřebu čtení, hodnocení, selekce a zpracovávání mediálních informací a jejich modifikaci pro další média (prezentace, plakát, časopis).
Autor Mgr. František Kocourek

Využití interaktivní tabule v matematice

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
uč.hodina
Příklad dobré praxe je ukázkou použití interaktivní tabule při zavedení grafu exponenciální funkce. Pomůže žákům efektivně zopakovat grafy již dříve poznaných funkcí (lineární funkce s absolutní hodnotou, kvadratická ). U žáků se dále rozvíjejí klíčové kompetence k řešení problémů, kompetence personální (k učení), aplikace základních matematických postupů.
Autor Mgr. M. Zídková

Jak se neučit, ale naučit - Žákovský projekt NEANA

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Projekt byl připraven dle metody publikované českým odborníkem Ing. Davidem Gruberem, autorem Zlaté knihy komunikace a dalších asi 50 odborných publikací. Metoda byla uplatněna na německém jazyce. Každý žák si vybral gramatický jev, který měl zpracovat a připravit tak, aby ho mohl s využitím dostupných didaktických pomůcek a prostředků vysvětlit ostatním žákům. Nakonec prezentující žáci ověřili, do jaké míry ostatní žáci látku pochopili. Podařilo se ověřit část z teorie ing. Davida Grubera, že naše podvědomí ošidíme: když učíme druhé, naučíme se a i pochopíme látku, aniž bychom se jí sami učili. Do popředí vystoupily klíčové kompetence, jako např. kompetence k učení nebo využívat prostředky IKT a pracovat s informacemi.
Autor Ing. Bohumil Polák

Využití metod RWCT ve výuce větné skladby češtiny

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Popis modelového vyučovacího bloku (2 vyučovací hodiny) na téma – nepravidelnosti ve stavbě věty. Využití třífázového modelu výuky v předmětu český jazyk ve 3. ročníku střední odborné školy. Využití metod RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení).
Autor Ing. Pavel Mareš

Méně známé druhy listové zeleniny

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příspěvek je věnován využití skupinové výuky pro osvojování nového učiva v předmětu zelinářství. Žáci, rozdělení do skupin, mají za úkol seznámit ostatní žáky s jednou méně známou listovou zeleninou. Každá skupina si může zvolit vlastní řešení, zdroje informací i způsob prezentace. Mohou používat výpočetní a didaktickou techniku, katalogy, živý materiál a další libovolné pomůcky. Výklad si připraví předem a v následující hodině prezentuje zástupce skupiny probírané téma ostatním žákům (v rozsahu 10 minut). Po prezentaci následují dotazy od posluchačů a diskuse. Práce ve skupinách podporuje týmovou spolupráci a motivaci žáků, ale také soutěživost, cílevědomost a aktivitu při závěrečných dotazech.
Autor Ing. Iva Brejšová

Využití SMS zpráv ve výuce předmětu písemná a elektronická komunikace

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Jedním z úkolů odborného předmětu písemná a elektronická komunikace na střední odborné škole je naučit žáky oboru veřejnosprávní činnost sestavit, upravit a správně napsat adresu obchodního či jiného úředního dopisu. Protože jde o učivo, které zaujme žáky jen velmi málo, a naopak vyžaduje mnoho přesných znalostí uvedených v ČSN 01 6910, je třeba jim učivo zpestřit způsobem, který je jim blízký. V jejich věku jsou to mimo jiné i SMS zprávy.
Autor Mgr. Alena Špetová

Jak na autentické texty

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příklad dobré praxe se věnuje práci s online aplikací Evropského jazykového portfolia (www.evropskejazykovéportfolio.cz). Cílem je zjistit, zda porovnání práce s textem s využitím intuitivních strategií porozumění a práce s textem po explicitním seznámení se strategiemi čtení v sekci Jazykový životopis usnadní žákům porozumění neznámého, autentického textu.
Autor Mgr. Jiřina Zahradníková

Sebehodnocení dovednosti psaní

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příklad dobré praxe popisuje využití online aplikace Evropského jazykového portfolia. Cílem je, aby si žáci ověřili dosažení konkrétní dovednosti písemného projevu a provedli pravdivé sebehodnocení.
Autor Mgr. Michaela Baloghová

Jak jsme v roce 2011 maturovali na SOŠE v Kralupech nad Vltavou z matematiky

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek vznikl v rámci tematického vstupu na Metodickém portálu Nebojte se maturovat jinak! Text popisuje přístup předmětové komise matematiky na Střední odborné škole ekonomické v Kralupech nad Vltavou k organizaci, přípravě žáků a vyhodnocení společné části maturitní zkoušky z matematiky na jejich škole. Zejména se zaměřuje na přínosy nového modelu maturitní zkoušky jak ve výuce, tak ve vztazích.
Autor Dana Tomandlová

Motivace žáků ve výuce chemie SOŠ pomocí úloh z běžného života

Odborné vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Pro žáky středních odborných netechnických škol je chemie předmětem s menší hodinovou dotací a žáci mu nevěnují patřičnou pozornost. Jak je pozitivně motivovat a zajistit, aby výuka byla efektivní a u žáků se rozvíjely potřebné klíčové kompetence uplatnitelné v občanském i profesním životě? Odpověď na tyto otázky lze najít nejen v tomto článku, ale i v článcích s ním souvisejících, v nichž motivačním prvkem může být i řešení jednoduchých úloh z běžného života.
Autor RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D.
Celkem: 14