Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Odborné vzdělávání > Klíčové kompetence LM

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Podle autora, Vzestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Využití audiovizuální techniky a informačních technologií ve výuce cizího jazyka

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
uč.hodina
Obor: en
Příklad dobré praxe je ukázkou využití audiovizuální techniky, informačních technologií a dalších informačních zdrojů v hodině anglického jazyka, při níž žáci prvního ročníku vyhledávají, rozšiřují a osvojují si poznatky o zemích dané jazykové oblasti a porovnávají je s reáliemi vlastní země. Jako zdroj informací slouží internet, audionahrávka, videoprogram, mapky, atlas, slovníky a časopis Bridge, který ve velké míře odebírají. Ve výuce je realizováno několik metod, které přispívají kromě získání nových poznatků k rozvoji klíčových kompetencí. Je využita metoda brainstormingu, kooperativního vyučování, diskuse, samostatné práce, prezentace a zaujímání postoje žáka.
Autor Alena Trachtová

Xenofobie a rasismus

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
uč.hodina
Příklad dobré praxe ukazuje použití metody E-U-R, tedy metody kritického myšlení v konkrétní hodině v občanské nauce ve 2. ročníku. Jako motivační text je použit fejeton nazvaný „ Černá ruka“, který napsal Ludvík Vaculík v Lidových novinách, viz příloha A.
Autor Eva Jiřičková

Hrajeme si na básníky

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
uč.hodina
Popis ukázkové hodiny – 3. ročník SŠ, tematický celek: poezie přelomu století. Studenti hravou formou pochopí princip metafory. Tím rozvíjejí klíčové kompetence poznávací, kompetence k řešení problémů – tvořivost, kompetence sociální a kompetence komunikativní. Navíc dochází i k propojení rozumové a emocionální složky osobnosti, tím tedy k všestrannému rozvoji osobnosti (sebereflexe, seberealizace, kreativita). Součástí PDP jsou přílohy: PŘÍLOHA A – příprava pro vyučujícího – úvod k výuce moderní poezie, charakteristika uměleckých směrů přelomu 19. a 20. st., PŘÍLOHA B – ukázka básně P. Verlaina a V. Nezvala, PŘÍLOHA C – ukázky studentské poezie
Autor Eva Jiřičková

Měření hygienických podmínek v oblasti osvětlení a návrh k jejich zlepšení

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
uč.hodina
Jedná se o ukázkovou hodinu při využití problémového vyučování v hodině technologie. Žáci 3. ročníku oboru „Umělecký kovář“, v rámci výuky o osvětlování a osvětlovacích tělesech, dostávají za úkol naměřit jednoduchou metodou a všeobecně dostupnými prostředky, bez použití speciálních měřících přístrojů hodnoty osvětlení a některé další parametry vybraných pracovišť školních dílen a tříd, a pokud zjistí nedostatky v hygienických podmínkách osvětlení pracoviště, navrhnout opatření ke zlepšení. Výsledky budou zpracovány formou výsledné zprávy (referátu) a prezentovány osobním přednesem. Výsledkem bude rozvíjení kompetencí žáků k řešení praktických úloh jednoduchými prostředky bez specielních přístrojů a jejich využití v oblasti bezpečnosti práce.
Autor Mojmír Mazánek

Rozšiřující výuka figurálních studií

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Příklad dobré praxe je ukázkou způsobu podchycení zájmu studentů o vlastní rozvoj tvůrčích schopností, o zvýšení úrovně vlastních vyjadřovacích dovedností, kdy studenti ze svého zájmu touží rozvinout a povýšit své výtvarné dovednosti, konfrontovat své nápady s druhými, s názorem zkušeného učitele, společně studují kresbu figury člověka a portrétu nad rámec časových možností Školního vzdělávacího programu. Současně se u nich rozvíjejí klíčové kompetence k řešení problému, kompetence sociální a personální, kompetence k učení a kompetence komunikativní.
Autor ak. malíř Jiří Studnička

Výtvarné studie tvořené ve volné krajině

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Příklad dobré praxe je ukázkou intenzivní práce skupiny žáků, kteří řeší společný problém osvobozeni od návyků na školní způsoby práce od zvonění ke zvonění. Volně přijímají podněty, které jim poskytuje bezprostřední setkání s reálnou přírodou, snaží se postihnout prchavé vjemy bez omezujících vlivů vazby na technologii svého studijního zaměření. Dochází k rozvíjení kompetencí k osobitému řešení problému vlastní tvorby nebo naopak kompetencí komunikačních v případě, že daný problém může řešit více jedinců společně. Tím, že výuka probíhá mimo školu, vyvstává i nutnost postarat se společně o využití času k práci i volného času a tím se rozvíjí i klíčová kompetence sociální a personální směřující k výraznému osobnímu sblížení skupiny navzájem i směrem k doprovázejícím pedagogům.
Autor ak. malíř Jiří Studnička

Kopidlenský kvítek – projekt žáků zahradnické školy

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příspěvek se zabývá tvořivostí žáků zahradnické školy a způsobem zvyšování jejich motivace ke studiu. Podrobněji je rozpracována metoda projektová a na příkladu konkrétního projektu Kopidlenský kvítek je ukázán její vliv na rozvoj tvořivosti žáků.
Autor Bc. Milena Bělecká

Finanční gramotnost - příklady dobré praxe

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
blok hodin
Tento příklad dobré praxe má vést žáky k zamyšlení nad tím, jak ovlivnit své chování a jednání v budoucím životě - na jaké spotřební zboží či služby jsou si ochotni půjčit i nemalé částky a podstatně tak ovlivnit vývoj svého života na řadu následujících let.
Autor Břetislav Grammetbauer

Jak jsme v roce 2011 maturovali na SOŠE v Kralupech nad Vltavou z matematiky

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek vznikl v rámci tematického vstupu na Metodickém portálu Nebojte se maturovat jinak! Text popisuje přístup předmětové komise matematiky na Střední odborné škole ekonomické v Kralupech nad Vltavou k organizaci, přípravě žáků a vyhodnocení společné části maturitní zkoušky z matematiky na jejich škole. Zejména se zaměřuje na přínosy nového modelu maturitní zkoušky jak ve výuce, tak ve vztazích.
Autor Dana Tomandlová

Fiktivní firma – zásady tvorby katalogu

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Shrnutí, přizpůsobení a zkušenosti z předmětu fiktivní firma při tvorbě nabídkového katalogu pro obchodní styk mezi fiktivními firmami a pro prezentaci na akcích sítě CEFIF a to především na veletrzích a dnech otevřených dveří na školách. Procvičení marketingových zásad v praxi.
Autor Dana Batelkova
Celkem: 73