Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Odborné vzdělávání > Klíčové kompetence H

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Lipová ratolest aneb Není soutěž jako soutěž

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Ukázka možné spolupráce středních škol se sociálními partnery z oblasti budoucích zaměstnavatelů, svazů, instituci, rodičů a široké veřejnosti. Příklad z praxe, při kterém získávají nové zkušenosti, informace i nový pohled na problematiku zahradnického školství všichni zúčastnění.
Autor Ing. Agáta Kočí

Od vydry říční k ochraně životního prostředí

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Zařazený námět ukázkové hodiny spadá do základů přírodních věd ve středních odborných školách a do průřezového tématu Člověk a životní prostředí. Ukazuje, jak lze zajímavou a přitažlivou formou zprostředkovat žákům znalosti a dovedností z oblasti ochrany životního prostředí a motivovat je k aktivní spoluúčasti.
Autor Mgr. Blanka Kouřilová

Jak uspět u výběrového řízení

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Žáci středních škol, především technických oborů, mají zásadní problém s uplatnitelností při výběrovém řízení k získání prvního pracovního místa z důvodu absence prezentačních a komunikačních dovedností. Nedostatek těchto dovedností může negativně ovlivnit rozhodování zaměstnavatele o přijetí absolventa do pracovního poměru. Příspěvek ukazuje, jak se žáci naší školy připravují na pohovory se zaměstnavateli a rozvíjejí svoje komunikační a prezentační schopnosti formou simulovaných výběrových řízení na různé profese odpovídající jejich oboru vzdělání. Přínosné je zejména to, že do těchto výběrových řízení jsou zapojeni jako porotci personalisté reálných firem. Žáci tak mají zároveň možnost získat pracovní místo a kontakt s budoucím zaměstnavatelem ještě před ukončením studia.
Autor Ing. Marie Johnová

Učíme žáky podnikat

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příspěvek je věnován výuce k podnikání u žáků technických oborů formou reálných studentských podniků. Již pátým rokem pracuje ve škole souběžně 5–7 studentských firem v rámci programu mezinárodní vzdělávací organizace Junior Achievement. Na základě několikaletých výrazně pozitivních zkušeností s výukou podnikatelských dovedností formou práce studentských firem byla tato forma výuky začleněna do nově vytvořených ŠVP ve všech oborech vzdělání, a to jako volitelné semináře ve třetím ročníku a praktická cvičení ve čtvrtém ročníku. Příspěvek popisuje podstatu studentského podnikání a program organizace Junior Achievement a podrobně objasňuje fungování studentských firem v naší škole a koordinačního Centra studentského podnikání včetně spolupráce se sociálními partnery.
Autor Ing. Marie Johnová

Zábavné repetitorium

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příspěvek seznamuje s používáním aktivizační metody pro opakování učiva. Jde o aktivitu, při které žáci opakují probrané učivo většího rozsahu. Tato metoda může být použita také během výuky nového učiva nebo ke zjištění vědomostí žáků z požadované oblasti jako příprava před probíráním nové látky. Principy této aktivity lze použít pro jakýkoliv obor, jakékoliv téma, v kterémkoliv ročníku nebo vyučovacím předmětu. Uvedené příklady jsou z předmětu sadovnictví, oboru zahradnictví
Autor Ing. Agáta Kočí

Přijímací pohovor? Žádný problém!

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Není pochyb o tom, že metodou aktivní projektové práce se získané informace a dovednosti zapamatují mnohem lépe. A na co jiného připravovat žáky středního odborného školství než na vstup na trh práce? Hlavně z těchto dvou důvodů proběhl na Českoslovanské akademii obchodní v Resslově ulici 5 na Praze 2 projekt s názvem Přijímací pohovor? Žádný problém!
Autor Vlasta Mikšíčková

Kolik asi stojí provoz domácnosti?

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Materiál pracuje s výdaji domácnosti a návod na jejich výpočet. Vede žáky ke schopnosti předvídat, kalkulovat, vhodně reagovat na zvyšující se náklady, tímto přispívá k rozvoji jejich finanční gramotnosti. Doplněno zamyšlením nad možnostmi úspory energií, omezením množství odpadů a celkovým dopadem na životní prostředí. Možno využít i v gymnaziálním vzdělávání.
Autor Tomasz Nogol

Virtuální tuning z fotografie (výuka grafických programů)

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Příklad dobré praxe je využitím motivace žáků z automobilní školy, kteří se ve svém volném čase hodně často zabývají tuningem aut. Téma je zajímá jak ve formě fotografií, které lze najít prostřednictvím internetu, tak v reálu, se kterým se mohou setkat v dílnách. Využila jsem tedy jejich zájmu o uvedené téma a snažila se přivést studenty k možnosti propojit své koníčky s budoucí praxí a ukázat jim i vhodný grafický program. Vlastní internet jim umožňuje srovnávat své vlastní projekty se současnými designérskými trendy.
Autor Mgr. Dagmar Přibylová

Projekt Gmünd – domluvíme se na obou březích Lužnice

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Obor: de
Jedná se o mezipředmětový projekt, kterého se účastní žáci prvního ročníku naší školy oboru elektrikář, a to v předmětech německý jazyk a informační a komunikační technologie. K realizaci projektu nás vedla snaha obohatit výuku o netradiční postupy a motivovat tak žáky k učení a pochopení, že znalost cizího jazyka a moderních komunikačních prostředků je důležitá pro dorozumění, získávání informací a nových poznatků.
Autor Mgr. Milena Luxíková
Celkem: 19