Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Odborné vzdělávání > Klíčové kompetence H

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Podle názvu, Sestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Žákovský projekt Floristika

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Jedná se o dlouhodobý – tříletý žákovský projekt v oboru zahradník. Projekt rozvíjí znalosti žáků z teoretických předmětů vazačské a aranžérské činnosti (1. ročník, dle ŠPV) a vazačství a aranžování (2. a 3. ročník). Projekt je zaměřen na nácvik vazačských a aranžérských činností v hodinách odborného výcviku v návaznosti na výuku floristické teorie, součástí jsou předváděcí semináře floristických odborníků, floristické soutěže a výstavy. Vyvrcholením jsou absolventské práce žáků 2. a 3. ročníku, kterými ukončují výuku a projekt v daném ročníku. Výstava absolventských prací a dílčí výstavy jsou přístupné ostatním žákům školy i široké veřejnosti. Základem tvůrčích činností je individuální nebo skupinová práce. Při hodnocení je kladen důraz na samostatnost, kreativní schopnosti, respektování estetických pravidel a zásad a schopnost vhodně umístit kompozici do interiéru či exteriéru.
Autor Ing. Helena Rokoská

Zábavné repetitorium

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příspěvek seznamuje s používáním aktivizační metody pro opakování učiva. Jde o aktivitu, při které žáci opakují probrané učivo většího rozsahu. Tato metoda může být použita také během výuky nového učiva nebo ke zjištění vědomostí žáků z požadované oblasti jako příprava před probíráním nové látky. Principy této aktivity lze použít pro jakýkoliv obor, jakékoliv téma, v kterémkoliv ročníku nebo vyučovacím předmětu. Uvedené příklady jsou z předmětu sadovnictví, oboru zahradnictví
Autor Ing. Agáta Kočí

Virtuální tuning z fotografie (výuka grafických programů)

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Příklad dobré praxe je využitím motivace žáků z automobilní školy, kteří se ve svém volném čase hodně často zabývají tuningem aut. Téma je zajímá jak ve formě fotografií, které lze najít prostřednictvím internetu, tak v reálu, se kterým se mohou setkat v dílnách. Využila jsem tedy jejich zájmu o uvedené téma a snažila se přivést studenty k možnosti propojit své koníčky s budoucí praxí a ukázat jim i vhodný grafický program. Vlastní internet jim umožňuje srovnávat své vlastní projekty se současnými designérskými trendy.
Autor Mgr. Dagmar Přibylová

Učíme žáky podnikat

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příspěvek je věnován výuce k podnikání u žáků technických oborů formou reálných studentských podniků. Již pátým rokem pracuje ve škole souběžně 5–7 studentských firem v rámci programu mezinárodní vzdělávací organizace Junior Achievement. Na základě několikaletých výrazně pozitivních zkušeností s výukou podnikatelských dovedností formou práce studentských firem byla tato forma výuky začleněna do nově vytvořených ŠVP ve všech oborech vzdělání, a to jako volitelné semináře ve třetím ročníku a praktická cvičení ve čtvrtém ročníku. Příspěvek popisuje podstatu studentského podnikání a program organizace Junior Achievement a podrobně objasňuje fungování studentských firem v naší škole a koordinačního Centra studentského podnikání včetně spolupráce se sociálními partnery.
Autor Ing. Marie Johnová

Projekt Gmünd – domluvíme se na obou březích Lužnice

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Obor: de
Jedná se o mezipředmětový projekt, kterého se účastní žáci prvního ročníku naší školy oboru elektrikář, a to v předmětech německý jazyk a informační a komunikační technologie. K realizaci projektu nás vedla snaha obohatit výuku o netradiční postupy a motivovat tak žáky k učení a pochopení, že znalost cizího jazyka a moderních komunikačních prostředků je důležitá pro dorozumění, získávání informací a nových poznatků.
Autor Mgr. Milena Luxíková

Přijímací pohovor? Žádný problém!

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Není pochyb o tom, že metodou aktivní projektové práce se získané informace a dovednosti zapamatují mnohem lépe. A na co jiného připravovat žáky středního odborného školství než na vstup na trh práce? Hlavně z těchto dvou důvodů proběhl na Českoslovanské akademii obchodní v Resslově ulici 5 na Praze 2 projekt s názvem Přijímací pohovor? Žádný problém!
Autor Vlasta Mikšíčková

Péče o zeleň ve výuce a v praxi

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Tento příspěvek ukazuje možnost propojení teorie s praktickou realizací. Jedná se o projekt zaměřený na pasportizaci ploch a péči o zeleň v areálu školy. Úkol posiluje týmovou spolupráci, přičemž současně dochází k rozvoji klíčových kompetencí – k praktickému řešení problémů, k rozvoji komunikativních sociálních i personálních kompetencí. Současně mají žáci možnost formulovat vlastní názor a snažit se jej prosadit v týmu. Žáci se setkají rovněž s rozdělením práce mezi jednotlivé členy týmu a učí se přebírat odpovědnost za svěřený úkol.
Autor Ing. Jan Šenk

Od vydry říční k ochraně životního prostředí

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Zařazený námět ukázkové hodiny spadá do základů přírodních věd ve středních odborných školách a do průřezového tématu Člověk a životní prostředí. Ukazuje, jak lze zajímavou a přitažlivou formou zprostředkovat žákům znalosti a dovedností z oblasti ochrany životního prostředí a motivovat je k aktivní spoluúčasti.
Autor Mgr. Blanka Kouřilová

Multikulturní výchova – obor cukrář

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Vánoce jsou rituální biblické svátky, které se slaví v různých zemích různým způsobem. Všechny oslavy však spojuje posezení u svátečního stolu a výroba pokrmů všeho druhu. Tento projekt vede k poznání rozdílných sladkých vánočních pokrmů. Projekt, během něhož budou učni oboru cukrář Hotelové školy Plzeň formou skupinového vyučování poznávat a vytvářet cukrářské výrobky na téma Sladké Vánoce v Evropě, bude ukončen předáním cukrovinek do dětského domova. Zde proběhne ochutnávka s výkladem evropských vánočních zvyků a tradic.
Autor Michaela Seibertová

Méně známé druhy listové zeleniny

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příspěvek je věnován využití skupinové výuky pro osvojování nového učiva v předmětu zelinářství. Žáci, rozdělení do skupin, mají za úkol seznámit ostatní žáky s jednou méně známou listovou zeleninou. Každá skupina si může zvolit vlastní řešení, zdroje informací i způsob prezentace. Mohou používat výpočetní a didaktickou techniku, katalogy, živý materiál a další libovolné pomůcky. Výklad si připraví předem a v následující hodině prezentuje zástupce skupiny probírané téma ostatním žákům (v rozsahu 10 minut). Po prezentaci následují dotazy od posluchačů a diskuse. Práce ve skupinách podporuje týmovou spolupráci a motivaci žáků, ale také soutěživost, cílevědomost a aktivitu při závěrečných dotazech.
Autor Ing. Iva Brejšová
Celkem: 19