Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Odborné vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejhůře hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Projektová didaktická metoda při výuce ekonomických předmětů

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
projekt
Obor: cs
Projektové vyučování je moderní didaktická metoda, při níž žáci řeší reálné komplexní úkoly. Pracují týmově, jednají s úřady, firmami, zjišťují fakta, názory, navrhují řešení. Učitel se stává koučem, který podporuje i motivuje a odpovědnost za dosahování cílů přebírají žáci. Na počátku mého příspěvku stojí otázka, která mne – jako učitele předmětu zahraniční obchod – velmi zajímá: Jak by měla probíhat kvalitní výuka tohoto předmětu? Uvědomil jsem si, že by bylo velmi zajímavé a také užitečné tyto a podobné otázky položit odborníkům ve vzdělávání, a to jak expertům v oblastech pedagogiky a obecné didaktiky, tak didaktikům odborných předmětů i samotným obchodníkům.
Autor Jan Prachař

Využití stavebnice Polydron při výukových aktivitách na střední škole

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Hlavní část praktického článku popisuje realizaci výukových aktivit využívajících stavebnici Polydron v aplikované prostorové geometrii. Uplatňuje především metodu skupinového cvičení žáků s podporou trojrozměrných pomůcek sestavovaných ze stavebnice. Žáci procvičují hlavně prostorovou představivost, ale i kompletní dovednosti získané na seznamovacích hodinách se stereometrickými tělesy a výpočtem jejich povrchů i objemů. Vedlejší část článku pak uvádí a nastiňuje možnosti využití stavebnice i v jiných matematických i nematematických aktivitách. Výuka je určena především žákům maturitních oborů středních škol. Ideální počet žáků třídy je 16–24 (třída půlená), zaměstnání lze však realizovat i ve skupinách větších.
Autor Zbyněk Tůma

Realizace malého projektu – „Společně plánovat a utvářet městskou zeleň“

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Ve školním roce 2010–2011 byl naplánován a zrealizován projekt „Společně plánovat městskou zeleň“ ve spolupráci s Univerzitou J. E. Purkyně Ústí nad Labem s Umweltzentrem Dresden a Hochschule fűr Technik und Wirtschaft Dresden. Myšlenkou projektu bylo, aby si studenti obou vysokých škol zkusili navrhnout a osázet veřejný prostor v „Zahrádkářském parku Hansastraße“ v Drážďanech, který je volně přístupný pro veřejnost. Tento projekt navazoval na budoucí rozvoj města Drážďany, který počítá se zpřístupněním zahrádkářských kolonií veřejnosti pro krátkodobou rekreaci. Projekt byl koncipovaný tak, aby jeho výstup měl kromě naučného charakteru i praktické uplatnění.
Autor Iva Roubíková

Tvorba prezentací ve fiktivní firmě

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
V tomto článku naleznete tipy pro tvorbu prezentací fiktivní firmy. Jedná se jednak o zásady, jak vytvořit dobrou prezentaci, tak také o rady, čeho se při tvorbě prezentace vyvarovat a na co si dát pozor. Výchozím předpokladem je, že prezentace je tvořena pro představení firmy na veletrhu fiktivních firem, a to jak firmy samotné, tak zboží, se kterým firma obchoduje. Článek je užitečný i pro žáky, kteří ve fiktivní firmě nepracují, protože nakládáme s obecnými zásadami tvorby prezentací.
Autor Lukáš Hula

Zkušenosti z výuky cizích jazyků novými metodami

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek se zabývá používáním inovativních metod a forem práce v oborech vzdělání obchodní akademie a ekonomické lyceum. Popisuje zkušenosti z výuky cizích jazyků s využitím inovativních metod a forem práce – projektové výuky a e-Twinningu – se zaměřením na anglický jazyk. Tvorba a využití materiálů pro výuku reálií a pro výuku v multimediální učebně s využitím interaktivní tabule.
Autor Danuše Chromá

Čokoláda aneb Ohřátí jednoho litru vody

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Praktický příklad z fyziky k pochopení vztahu mezi teplem, energií a prací. Porovnání potřebného množství energie dodané vodě k ohřátí na teplotu varu se stejným množstvím energetické hodnoty čokolády a délce jejího výdeje chůzí.
Autor Jiří Straka

Jak jsme v roce 2011 maturovali na SOŠE v Kralupech nad Vltavou z matematiky

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek vznikl v rámci tematického vstupu na Metodickém portálu Nebojte se maturovat jinak! Text popisuje přístup předmětové komise matematiky na Střední odborné škole ekonomické v Kralupech nad Vltavou k organizaci, přípravě žáků a vyhodnocení společné části maturitní zkoušky z matematiky na jejich škole. Zejména se zaměřuje na přínosy nového modelu maturitní zkoušky jak ve výuce, tak ve vztazích.
Autor Dana Tomandlová

Výtvarná etuda: Workshop Art of Shorts

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Výtvarná etuda jako součást oděvního workshopu Art of Shorts, který byl určen žákům středních, vyšších i vysokých odborných škol se zaměřením na oděvní design. Výtvarná etuda je interpretací experimentální filmové projekce Františka Týmala na výstavě Setkání uchem jehly v Moravské galerii v Brně. Netradiční metodický přístup poukazuje na propojení volného výtvarného umění, filmu a oděvního designu (výtvarné oděvní tvorby). V závěru článku jsou uvedeny i praktické náměty do výuky, které mohou najít uplatnění v základním uměleckém vzdělávání aj.
Autor Mgr. Jitka Petřeková

Krok za krokem k prvnímu roku nové maturity

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Obor: en
Příspěvek je detailním popisem zkušeností učitelů střední odborné školy v Blansku s celým několikaletým procesem zavádění nové maturity z anglického jazyka. Příspěvek přináší také zevrubnou metodicko-organizační část jako inspiraci pro další školy, jak motivovat a připravit dobře žáky k maturitě. Příspěvek je součástí tematického vstupu „Nebojte se maturovat jinak!“
Autor Milan Šoba

Studentská obchodní snídaně

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Obchodní snídaně jsou základní prvkem konceptu, který z Anglie přinesla do českého prostředí franšízová společnost Business for Breakfast ČR, s. r. o. Představuje novou generaci zjednodušeného získávání obchodních příležitostí prostřednictvím sítě profesionálně organizovaných klubových setkání, jež se vyznačují vytvářením nových obchodních vztahů a výměnou kvalitních referencí a doporučení. Studentská obchodní snídaně je žákovský projekt, který vyvrcholil 12. 12. 2012 realizací jedné obchodní snídaně za dodržení takřka všech procesních pravidel s jediným rozdílem – v roli zástupců jednotlivých firem vystoupili studenti tří brněnských škol: Gymnázia Globe, s. r. o., Střední školy KNIH, o. p. s. a Střední školy informatiky a spojů.
Autor Mgr. Richard Jurečka Ph.D.
Celkem: 82