Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Odborné vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Počet komentářů, Nejméně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Čokoláda aneb Ohřátí jednoho litru vody

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Praktický příklad z fyziky k pochopení vztahu mezi teplem, energií a prací. Porovnání potřebného množství energie dodané vodě k ohřátí na teplotu varu se stejným množstvím energetické hodnoty čokolády a délce jejího výdeje chůzí.
Autor Jiří Straka

Jsme opravdu lidmi?

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Výuková aktivita je zaměřena na vyvození, objasnění a pochopení jednoho z principů mezinárodního humanitárního práva.
Autor Mgr. Lea Bednaříková

Přírodní látky

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Jedná se o desátý díl seriálu článku Motivace žáků ve výuce chemie SOŠ pomocí úloh z běžného života. Článek obsahuje zadání kratší i širší verze úlohy č. 1–16, včetně uvedení správného řešení obou verzí těchto úloh. Dále článek obsahuje i úlohy pro využití ve výuce.
Autor RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D.

Výtvarná etuda: Workshop Art of Shorts

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Výtvarná etuda jako součást oděvního workshopu Art of Shorts, který byl určen žákům středních, vyšších i vysokých odborných škol se zaměřením na oděvní design. Výtvarná etuda je interpretací experimentální filmové projekce Františka Týmala na výstavě Setkání uchem jehly v Moravské galerii v Brně. Netradiční metodický přístup poukazuje na propojení volného výtvarného umění, filmu a oděvního designu (výtvarné oděvní tvorby). V závěru článku jsou uvedeny i praktické náměty do výuky, které mohou najít uplatnění v základním uměleckém vzdělávání aj.
Autor Mgr. Jitka Petřeková

Odporový můstek ze všech stran

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Příklad dobré praxe je příkladem využití průřezových témat ve výuce odborných předmětů s elektrotechnickým zaměřením (a nejen jím). Výuka vychází ze čtyř základních bodů strategie vyučování odborných předmětů: teoretický základ a výpočet, počítačové řešení a modelování, praktické ověření výsledků měřením, zhodnocení a prezentace výsledků. Příklad názorně přímo propojuje předměty Elektrotechnika, Elektrická měření, Informační a komunikační technologie a následně Matematiku, Fyziku, Český jazyk a Rétoriku. U žáků se tak rozvíjejí analytické, odborné, komunikativní, ICT, matematické kompetence a kompetence související s bezpečností práce.
Autor Ing. Petr Bannert

Krok za krokem k prvnímu roku nové maturity

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Obor: en
Příspěvek je detailním popisem zkušeností učitelů střední odborné školy v Blansku s celým několikaletým procesem zavádění nové maturity z anglického jazyka. Příspěvek přináší také zevrubnou metodicko-organizační část jako inspiraci pro další školy, jak motivovat a připravit dobře žáky k maturitě. Příspěvek je součástí tematického vstupu „Nebojte se maturovat jinak!“
Autor Milan Šoba

Vaříme po evropsku – projektový den k Evropskému dni jazyků

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příspěvek seznamuje se žákovským projektem zaměřeným na multikulturní výchovu a podporu výuky cizích jazyků. Do projektu jsou zapojeni žáci všech oborů a tříd. Každá třída má za úkol připravit prezentaci vybrané země EU podle předem daných kritérií. Třída si zvolí 4 zástupce, kteří budou v „Evropský den jazyků“ veřejně před ostatními žáky školy prezentovat danou zemi v jednom cizím jazyce z nabídky anglický jazyk, německý jazyk, francouzský jazyk. Základem je týmová práce třídy, při které je kladen důraz na samostatnost, jazykové znalosti, klíčové kompetence a na znalosti ICT. Součástí hodnocení je i celková úroveň prezentace vybrané země s důrazem na jazykové znalosti, estetiku a vystupování žáků.
Autor Ing. Bc. Jarmila Zábranská

Úspěšná obchodní prezentace – komplexní dovednost

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Příklad dobré praxe je ukázkou využití metod přípravy, nácviku a rozboru videozáznamu samostatné prezentace v předmětu efektivní komunikace ve 2. ročníku obchodní akademie. Žáci rozvíjejí klíčové kompetence k řešení problémů, kompetence k učení, kompetence komunikativní a sociální. Uplatněním prožitkové metody práce je rozvíjena rozumová i emocionální složka osobnosti, posiluje se schopnost sebereflexe, seberealizace, cvičí se dovednost pohotové reakce na dotazy publika.
Autor PhDr. Eva Špínová

Využití teoretických znalostí a dovedností při realizaci exkurze

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Žák přípraví, realizuje a vyhodnotí akci cestovního ruchu.
Autor Ing.Ing. Jaroslava Mikulová

Nonverbální komunikace

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Nonverbální komunikace je samostatné téma vyučování českého jazyka a literatury. Využívá se i v ostatních předmětech, je součástí aktivit školní preventivní strategie opírající se o metody pedagogiky zážitku. Příspěvek uvádí praktická cvičení a hry tématu nonverbální komunikace z hlediska porozumění, reagování a využívání.
Autor Mgr. Marcela Klimešová
Celkem: 82