Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | O jazyce | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fáze 1 – Já – identita a kultura – 2. část
| Naše identity jsou jak viditelné (prostřednictvím šatů, které nosíme, jídla, které jíme, …), tak skryté (naše přesvědčení a hodnoty, skupiny, ke kterým patříme, naše sexualita atd.). Větším dílem jsou skryté, následkem čehož se domněnky, které si vytváříme o druhých lidech, nemusí zakládat na pravdě.  | Mgr. V. Endrštová a kol. Variant a British Council |
|
|
| |
|
21. 05. 2015 |
3340 |
Slavné dny pro SŠ: Den zkázy vzducholodi Hindenburg
| Bez komplikací se neobešel ani první velký let Hindenburgu. 26. března 1936, kdy měl vyletět na nacistické propagační turné po Německu (Die Deutschlandfahrt), vál na letišti prudký nárazový vítr. Kapitán Lehman však chtěl zapůsobit na nacistickou honoraci a pokusil se odstartovat. Při větrném poryvu ale Hindenburg narazil zadní částí na zem a neschopen se vznést táhl ji přes letiště za sebou. Loď se musela narychlo opravovat a k partnerské vzducholodi Graf Zeppelin se připojila až o několik hodin později. Šéf společnosti Zeppelin Hugo Eckener pak na Lehmana křičel: „Jak jste mohl dát rozkaz ke vzlétnutí v takových podmínkách? Měl jste pro tenhle idiotský let tu nejlepší omluvu na světě! A místo toho jste riskoval celou loď, jen abyste náhodou nerozhněval pana Goebbelse! Tomu říkáte zodpovědnost k naší firmě?!“  | Josef Märc |
|
|
| |
|
11. 05. 2015 |
3382 |
Fáze 1 – Já – identita a kultura – 1. část
| Naše identity jsou jak viditelné (prostřednictvím šatů, které nosíme, jídla, které jíme, …), tak skryté (naše přesvědčení a hodnoty, skupiny, ke kterým patříme, naše sexualita atd.). Větším dílem jsou skryté, následkem čehož se domněnky, které si vytváříme o druhých lidech, nemusí zakládat na pravdě.  | Mgr. V. Endrštová a kol. Variant a British Council |
|
|
| |
2 komentáře |
29. 04. 2015 |
4691 |
Úvod do programu Active Citizens – 3. část
| Ve chvíli, kdy jste rozhodli, že program Active Citizens zrealizujete u vás ve škole, jste pravděpodobně neměli přesnou představu o tom, jaký tým žáků se do projektu pustí. Nyní ji máte, a ať už se jedná o žáky jedné třídy nebo výběr z různých ročníků, stojí před vámi zajímavá společná cesta. Třetí díl nabízí další náměty na aktivity z úvodní kapitoly příručky Active Citizens.  | Mgr. V. Endrštová a kol. Variant a British Council |
|
|
| |
|
28. 04. 2015 |
3301 |
Slavné dny pro SŠ: Den, kdy vybuchl Černobyl
| Od černobylské tragédie právě dnes uplynulo čtvrtstoletí. Nebezpečí jaderné energie je ovšem letos mnohem aktuálnější než v minulých letech kvůli událostem z Japonska. Píše se, že havárie elektrárny Fukušima zamořila okolí radiací zhruba 9krát nižší než tomu bylo v Černobylu (a také zde zatím nejsou žádné oběti na životech). Ale u jaderných úniků se účty skládají až v horizontu let, či spíše desetiletí.
 | Monika Stehlíková |
|
|
| |
|
23. 04. 2015 |
4746 |
Úvod do programu Active Citizens - 2. část
| Ve chvíli, kdy jste rozhodli, že program Active Citizens zrealizujete u vás ve škole, jste pravděpodobně neměli přesnou představu o tom, jaký tým studentů se do projektu pustí. Nyní ji máte a ať už se jedná o studenty jedné třídy nebo výběr z různých ročníků, stojí před vámi zajímavá společná cesta.
Druhý díl nabízí další náměty na aktivity z úvodní kapitoly příručky Active Citizens.  | Mgr. V. Endrštová a kol. Variant a British Council |
|
|
| |
|
20. 04. 2015 |
3637 |
Dobronín
| Dobronín je obec na Jihlavsku, kde došlo těsně po druhé světové válce k zavraždění asi 13 Němců. Jejich těla byla následně zakopána na nedaleké louce Budínka. Dlouho se o této události mlčelo, byť o ní měli místní obyvatelé určité povědomí. Od 90. let sem jezdili rodinní příslušníci zavražděných, aby uctili jejich památku. Česká veřejnost se k této události do té doby nikdy nevyjádřila. Teprve v roce 2009 se případem začal zabývat nezávislý jihlavský novinář a na jeho popud v roce 2010 česká policie. Tím se rozvířila bouřlivá diskuse o tom, co se vlastně tenkrát stalo a jak se k této události nyní postavit. Ostatky byly téměř po 70 letech převezeny na hřbitov v Jihlavě. Policejní vyšetřování bylo v roce 2013 po sepsání podrobné zprávy uzavřeno, resp. pro nemožnost zajistit více důkazů odloženo. Diskuse ovšem nadále probíhá.  | Kristýna Hlavatá |
|
|
| |
|
02. 04. 2015 |
4101 |
Slavné dny pro SŠ: Den, kdy vypukla španělská chřipka
| Španělská chřipka zabila v letech 1918 a 1919 podle odhadů 20–100 milionů lidí. V poslední době se historici kloní spíš k té vyšší hranici, což by znamenalo, že tato epidemie byla nejsmrtelnější událostí v dějinách lidstva. Překonala by druhou světovou válku (60 milionů obětí), čínskou vládu Mao Ce-tunga (50 milionů), expanzi Mongolské říše ve 13.–14. století (30 milionů), občanskou válku v jižní Číně, tzv. Povstání tchaj-pingů (20 milionů) i právě končící první světovou válku (15 milionů).  | Tereza Vodičková |
|
|
| |
|
01. 04. 2015 |
4272 |
Jáchymov
| Město Jáchymov v sobě nese několik kontrastů, viditelných hned při jeho první návštěvě. Krásné historické budovy na náměstí dokazují velký význam města v minulosti a jejich neutěšený stav zároveň naznačuje, že zde došlo k velkým proměnám. Skutečně se v 16. století jednalo o druhé největší město v českých zemích. Díky bohatým ložiskům stříbra a následné ražbě stříbrné mince tolaru zde došlo k nevídanému rozmachu a rozkvětu města. Jáchymov má však i svou druhou tvář, související opět s těžbou, tentokrát uranu.  | Kristýna Hlavatá |
|
|
| |
|
31. 03. 2015 |
4627 |
Krajinu číst, krajinu popisovat, krajinu zažívat
| Krajina je všude kolem nás. Ale co to vlastně je krajina? Neexistuje jediná správná definice krajiny. Můžeme ji pokládat za „výřez“ prostoru, který nás obklopuje. Krajina na rozdíl od přírody vzniká teprve pohledem člověka, který ji vnímá, popisuje a hodnotí – předtím je krajina jako taková neviditelná. Každá společnost přeměňuje krajinu, kterou obývá, zanechává v ní své stopy a vytváří tím vlastní krajinu. Uvědomíme si náš vztah ke krajině, která nás obklopuje, a popřemýšlíme, jak na nás působí. Na základě otázek a navržených exkurzí se naučíme krajinu popisovat a uvědomovat si ji. Důležité je vytvářet si vlastní názory a podnítit v žácích přemýšlení o svém okolí. Takto může vzniknout nový pohled na prostředí, ve kterém se pohybujeme, a může se proměnit naše prožívání při pobytu v něm.  | Kristýna Hlavatá |
|
|
| |
|
30. 03. 2015 |
4484 |