Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnázium > Kompetence sociální a personální > přispívá k vytváření a udržování hodnotných...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených klíč. kompetencí

Tato kategorie nemá podřazené klíčové kompetence.
Seřadit dle: Podle názvu, Vzestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Jan Balabán - Hořící dítě

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Pracovní list s textem povídky slouží k rozvoji čtenářských dovedností žáků. Lekce zároveň rozvíjí představivost, komunikační schopnosti i samostatnou produkční činnost.
Autor Marie Kotzurová

Mediální výchova a sociální média (1. část)

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Účelem příspěvku je poskytnout vyučujícím základních, ale zejména středních škol praktické náměty pro průřezové téma vzdělávání „mediální výchova“ a tím i přispět k vytváření mediální gramotnosti žáků. Na tento úvodní příspěvek chceme navázat tématy, která se specifičtěji zaměří na problematiku důvěry a komunikace na sociálních sítích, a nakonec i příspěvkem, který přinese aktuální data z výzkumu, který právě v ČR realizujeme. Podíváme se na vybrané relevantní zdroje k této problematice, které mohou sloužit pro další vzdělávání učitelů v tomto průřezovém tématu (ČŠI z tematické inspekce uvádí, že se nejvíce využívá v předmětech: český jazyk, informatika, výchova k občanství / základy společenských věd a cizí jazyk). Zároveň uvedeme náměty pro aktivity přímo ve škole (často spíše pro střední školy, protože se bude jednat i o zdroje v angličtině + přidáme poznámky z pohledu didaktiky).
Autor Ludvík Eger

Naši zmizelí sousedé – nezapomeňme!

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Blok pěti hodin, ve kterých se žáci postupně seznámí s židovskou problematikou, zejména pro dobu druhé světové války v Evropě, v ČSR i v regionu. Střídají se činnosti ve skupinách se samostatnou prací jedinců, žáci pátrají ve svém okolí, pracuje se s regionální literaturou, dokumenty i internetovými stránkami na PC. Cílem je připomenout holokaust a osudy lidí, kteří by třeba ještě dnes žili vedle nás, a vyvolat v žácích odpor vůči událostem kolem vyhlazování či obecně napadání určitých skupin obyvatelstva. Dále je naučit odborné terminologii v rámci této problematiky, vyhledávat ji v různých médiích a realizovat ve společné práci v rámci regionu. Projekt koresponduje s akcí „Zmizelí sousedé“, kterého se škola sice nezúčastnila, ale k prezentaci výstavy spojené s projektem Židovského muzea v Praze jsme připojili svůj projekt o našem městě a židovském obyvatelstvu.
Autor Ivana Syrovátková

Názory na odsun

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek představuje vzorovou hodinu (například Dějepisu nebo Občanského a společenskovědního základu) s integrací průřezového tématu Multikulturní výchova. Může být i inspirací pro hodinu samostatné MKV. Zpracování problematiky odsunu sudetských Němců se může stát úvodem k tématu národnostních, genderových a dalších předsudků; umožňuje prozkoumat, jakým způsobem první dojmy ovlivňují naše hodnocení jiných lidí.
Autor Jan Buryánek

Neviditelná špejle

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Pomocí velmi jednoduchých pomůcek lze demonstrovat úplný odraz světla, a „zneviditelnit“ tak špejli ve zkumavce.
Autor Jaroslav Reichl

Paleontologická exkurze na lokalitu příbojové facie ČKP Velim

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
věda a výzkum
projekt
Paleontologická exkurze pro žáky základních škol a odpovídajících ročníků gymnázií je směřována do příbojové facie české křídové pánve. Zabývá se fenoménem tzv. příbojové neboli příbřežní facie a patří, společně s lokalitami Kamajka u Chotusic, Kaňk u Kutné Hory, Předboj u Prahy, Kněžívka, Vítězov, Číčovický kamýk ad., mezi tzv. klasické lokality příbřežních sedimentů svrchnokřídového moře, které vznikaly poblíže vyvýšenin, tzv. kamýků, či ostrovů, které vyčnívaly nad mořskou hladinu. V příspěvku je popsána stručná charakteristika lokality a její současný stav s ohledem na znalosti žáků. Dále je text doplněn klíčem k určování zkamenělin příbojové facie. Žáci se seznámí s tímto velmi zajímavým fenoménem světového významu a z exkurze si mohou odnést i nasbírané fosílie, které mohou sbírat v suti, případně je mohou sbírat metodou tzv. plavení.
Autor Tomáš Kočí

Pexeso

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Pexeso je zaměřené na téma chemické nádobí, pomůcky a chemické piktogramy. Pexeso je vhodnou pomůckou učitele při počátečních hodinách laboratorních praktik.
Autor Lucie Štefanová

Poznání vlastních politických postojů

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
V průběhu lekce si žáci vyčíslí skóre, které představuje jejich politický postoj. Učiní tak na základě zodpovězení otázek uvedených v Dotazníku postojů ke změně. Žáci poznají své osobní preference. Aktivita může být hrubým vodítkem k tomu, aby se žáci seznámili s existencí různých modelů politického smýšlení. Kterákoliv otázka z dotazníku může být podnětem pro další diskuzi.
Autor Martina Röhlichová, COV

Proč nechci být extremistou

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita, ve které žáci hledají a uvědomují si důvody, proč mladí lidé mohou začít sympatizovat s extremistickým hnutím a zamyslí se nad tím, jak jinak se mohou aktivně realizovat.
Autor L. Mrázová, J. Skácelová

Slavné dny pro SŠ: Den atentátu na papeže

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Cílem aktivity je ukázat význam židovství a křesťanství jako zdrojů soudobých morálních hodnot i moderní psychologie a smysl institutu papežství i pro jinověrce nebo agnostiky či ateisty.
Autor Monika Stehlíková
Celkem: 37