Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnázium > Kompetence komunikativní > prezentuje vhodným způsobem svou práci i...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených klíč. kompetencí

Tato kategorie nemá podřazené klíčové kompetence.
Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Vizuální bádání ve výuce – mood board jako nástroj průzkumu a prezentace

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Zajímá vás, co si vaši žáci myslí, jak se dívají na problémy současnosti, nebo třeba na historické události? Pokud hledáte způsoby, jak rozproudit diskusi netradičním způsobem, pomoci vám mohou postupy z umění a designu – a to i v distančních podmínkách. Využijte mood board jako nástroj pro průzkum a prezentaci žákovských výstupů.
Autor Anna Puchovská

Příběhy několika vězeňkyň. Léta padesátá. Léta šedesátá

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci se na základě vzpomínek a dokumentárních filmů seznámí s nelehkými životními osudy několika politických vězeňkyň. Diskutují o tom, proč nebyl za jejich týrání nikdo potrestán.
Autor Marcela Svejkovská

Česká kultura a společnost po 2. světové válce

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Tento příspěvek ukazuje jednu z možností, jak seznámit žáky s kulturou a životem po 2. světové válce v našem státě, motivuje žáky ke komunikaci s rodiči a prarodiči o životě v době tzv. lidově demokratického a socialistického Československa (1945−1989) a současně představuje jedno z možných hodnocení žáků ve skupinové práci.
Autor PhDr. Ludmila Bystroňová

Využití programu GeoGebra při výuce finanční gramotnosti

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příklad dobré praxe seznamuje čtenáře s konkrétní vyučovací hodinou, která proběhla v Gymnáziu Omská v Praze 10 – Vršovicích v rámci volitelného semináře Praktická matematika. Semináře se účastnili žáci třetího ročníku. Téma finanční gramotnost je zde vyučována s využitím programu GeoGebra.
Autor Mgr. Libuše Šobrová

Počátky dobrovolné ošetřovatelské péče

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci na základě textů uvažují nad tím, jako podmínky měli ranění a nemocní v Krymské válce. V polovině 19. století totiž ještě neexistovala vojenská zdravotnická služba, a tak se s tím francouzská a anglická armáda vyrovnávaly každá po svém. S dobrovolnou ošetřovatelskou péčí tehdy přišla 26letá Florence Nightingalová.
Autor Český červený kříž

Popis a výklad

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek přináší soubor aktivit (založených na metodách kritického myšlení) k hodinám slohu zaměřeným na popis a výklad. Blok hodin byl připraven pro žáky brněnského gymnázia, proto bylo zvoleno místo jim blízké – Moravský kras. Při použití v jiných krajích ČR je samozřejmě velmi vhodné toto konkrétní místo vybrat s ohledem na třídu – nejlépe takové, které opravdu v nejbližší době navštíví.
Autor Mgr. Barbora Čalová

Vypravování

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek přináší soubor aktivit (založených na metodách kritického myšlení) k hodinám slohu zaměřeným na vypravování. Aktivita žáků je částečně založena na práci s uměleckými texty (Čapek, Erben, bible). Časové rozložení je pouze orientační, záleží samozřejmě na konkrétní třídě a učiteli.
Autor Mgr. Barbora Čalová

Nebojme se současného umění!

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek podrobně představuje vzdělávací program Nebojte se současného umění, který je realizován ve Veletržním paláci v Národní galerii v Praze před díly českého či světového umění posledních 50 let. Program žákům nabízí netradiční způsob přemýšlení o uměleckých dílech ze sbírek Národní galerie, ale lze ho adaptovat pro použití v jakékoliv galerii vystavující moderní a současné umění nebo se jím nechat inspirovat pro vedení hodin výtvarné výchovy realizované ve škole. V rámci programu žáci hledají nový úhel pohledu na umění, které jim doposud nebylo srozumitelné. Interpretují současné umění, nalézají a vysvětlují svoje postoje k němu. Program je doporučen žákům 3. a 4. ročníku čtyřletých gymnázií.
Autor Lucie Štůlová Vobořilová

Interpretace textu Erbenova Vodníka

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek popisuje možnost práce s textem v hodinách českého jazyka a literatury. Studenti pracují s textem ve skupinách. Práce je vhodná jako opakování, rozšiřující činnost při výuce látky 3. fáze národního obrození i jako motivace k výuce teorie literatury.
Autor Alexandra Štefková

Kolonialismus konce 19. a počátku 20. století

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Blok 5 hodin určený k zopakování dosavadních znalostí žáků o zámořských objevech a počátcích kolonialismu, seznámení se s pokračujícím obsazováním cizích území evropskými mocnostmi (důraz na jejich nejvýznamnější kolonie a následné velké koloniální konflikty z konce 19. a počátku 20. století jednak uvnitř kolonií samotných, jednak mezi koloniálními mocnostmi). Zároveň by z práce měly vyplynout informace o vojenských paktech této doby, což žákům už bude signalizovat tendence vedoucí k rozpoutání první světové války. V bloku jsou střídány různé výukové metody, důraz je kladen na brainstorming, diskusi a samostatnou práci žáků i její medializaci. Různé jsou i způsoby hodnocení činnosti a je využita evaluace žáků.
Autor Ivana Syrovátková
Celkem: 36