Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnázium > Kompetence komunikativní > používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených klíč. kompetencí

Tato kategorie nemá podřazené klíčové kompetence.
Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Migrace – kdo a za jakých podmínek může vstoupit a pobývat na území ČR?

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Na základě konkrétních příběhů žáci analyzují, jak stát upravuje, kdo a za jakých podmínek může překročit státní hranice a pobývat a pracovat na jeho území. Žáci také zjišťují, jak funguje volný pohyb osob v rámci EU i co je potřeba pro dlouhodobý pobyt a pro práci na území vybraných států mimo EU. Seznamují se se základními dokumenty jako pas, povolení k pobytu a pracovní povolení. S pomocí konkrétních příkladů se učí vysvětlit a zasadit do kontextu pojmy migrant, žadatel o azyl a uprchlík. Výukové lekce vznikly v rámci projektu Na cestě..., realizovaného vzdělávací organizací ARPOK, o. p. s., v letech 2016–2018 za finanční podpory České rozvojové agentury a Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce.
Autor Zuzana Švajgrová

Soud za jízdu na černo

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
V rámci lekce si žáci pod vedením pedagoga vyzkouší, jak probíhá jednoduchý občanskoprávní spor. Žáci řeší případ nezaplacené pokuty za „jízdu na černo“ v MHD. Jednotlivé role (soudce, strany, svědci) jsou rozděleny mezi skupiny žáků. Zbylí žáci sledují dění v soudní síni a průběžně diskutují o tom, co se v soudní síni děje. V průběhu lekce si žáci udělají zážitkovou formou představu o tom, jak probíhá řízení u soudu, o aktérech soudního řízení, o občanskoprávních sporech, o smluvním právu. Smyslem lekce však není vzhledem k věku žáků zcela přesně simulovat průběh soudního řízení na základě nastudování procesních předpisů, ale poskytnout jim zážitek ne nepodobný návštěvě soudní síně.
Autor Jan Kulvejt & Vilém Anzenbacher

Popis a výklad

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek přináší soubor aktivit (založených na metodách kritického myšlení) k hodinám slohu zaměřeným na popis a výklad. Blok hodin byl připraven pro žáky brněnského gymnázia, proto bylo zvoleno místo jim blízké – Moravský kras. Při použití v jiných krajích ČR je samozřejmě velmi vhodné toto konkrétní místo vybrat s ohledem na třídu – nejlépe takové, které opravdu v nejbližší době navštíví.
Autor Mgr. Barbora Čalová

Virtuální hospitace – Biologie: Proteosyntéza eukaryot

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Virtuální hospitace je pokusem o srozumitelné a přehledné vysvětlení syntézy bílkovin na základě dosavadních poznatků a logického uvažování žáků. Složité proteosyntetické děje jsou žákům zprostředkovány výkladem, ale i pomocí animovaného videa z YouTube.
Autor RNDr. Jan Jirátko

Zpět o 100 let

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Zpět o 100 let je vzdělávací program pro žáky středních škol, který je realizován v Muzeu českého kubismu spravovaném Národní galerií v Praze. Program je vystavěn tak, aby si žáci uvědomili historický kontext vzniku kubismu, získali základní znalosti o tomto směru a dokázali po jeho skončení kubistické obrazy a sochy rozpoznat a určit charakteristické znaky směru. Zároveň si žáci uvědomí analogii snažení kubistů s cíli dnešních umělců. Program je založen na diskusi a krátkých výtvarných etudách, je příkladem výuky založené na kombinaci teoretických sdělení a tvůrčích aktivit.
Autor Lucie Štůlová Vobořilová

Virtuální hospitace - Matematika a její aplikace: Procvičování rovnic a nerovnic

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Po probrání jednotlivých druhů rovnic a nerovnic je třeba utřídit a upevnit získané znalosti, aplikovat je v různých úlohách. Také je třeba se cvičit v komunikaci a rozvíjet vyjadřovací schopnosti. Umí žáci kontrolovat a hodnotit svou práci?
Autor Mgr. Ivana Hotová

Opakování pojmů z období feudalismu

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek popisuje jednu vyučovací hodinu s různými způsoby opakování obecných znaků feudalismu, které byly probrány v předchozích hodinách. Cílem je naučit žáky pracovat ve skupině, vnímat pojmosloví dějepisu, definovat jevy a umět obhájit svou práci před ostatními.
Autor Ivana Syrovátková

Nabíhání úsporné žárovky

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V tomto příspěvku bude měřena doba, která je potřebná k úplnému naběhnutí úsporné žárovky. A tím i ukážeme, proč se úsporné žárovky nemají používat v místnostech, kde se rozsvěcí pouze na krátký okamžik.
Autor Naděžda Vogalová

Virtuální hospitace - Český jazyk a literatura: Umělecký styl

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
uč.hodina
Výuka se zaměřuje na jazykové prostředky výstavby uměleckých textů. Ukazuje systematizaci poznatků, které žáci získali v rámci literární komunikace, a efektivní propojení složky komunikativní výchovy s jazykem a jazykovou komunikací. Jádro činnosti tvoří analýza a interpretace textů.
Autor Mgr. Lenka Krejsová

Virtuální hospitace - Biologie: Osmotické jevy v buňce

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
blok hodin
Hodina představuje jedno z možných využití experimentálně pojaté laboratorní práce, v tomto případě pro úvod do statistické analýzy dat. Směřuje k naplnění taxonomicky vyšších cílů, implementuje do výuky ICT a pracuje s pojmovým mapováním. Výuka probíhá v anglickém jazyce
Autor PhDr. Kateřina Kožnarová
Celkem: 22