Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnázium > Kompetence komunikativní

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: ,
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Mikroskop z kapky vody

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Tento experiment se zabývá pozorováním mikroorganismů žijících ve vodě. K realizaci pokusu je použit mikroskop vytvořený z kapky vody. V článku je vysvětlen princip celého jevu z hlediska geometrické optiky, a proto ho můžete zařadit jako demonstrační pokus jak do vyučovací hodiny biologie, tak i do hodiny fyziky.
Autor Eva Česalová

Virtuální hospitace – Biologie: Měkkýši

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
uč.hodina
Při hodině na téma Měkkýši (morfologické znaky a prostředí plžů, mlžů a hlavonožců) pracují žáci ve třech skupinách. Každá studuje z učebnice a vypisuje do připravené tabulky vnější stavbu těla jedné ze tříd měkkýšů (plži, mlži, hlavonožci). V závěru žáci zopakují pod vedením učitele zjištěné znaky na diapozitivech. Spolu s učitelem zhodnotí hodinu, pedagog zadá domácí přípravu – doplnění tabulky o údaje související s rozmnožováním.
Autor RNDr. Jana Dobroruková

Energie tuhého tělesa

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Energie tuhého tělesa je pro žáky poměrně obtížný pojem, protože řada z nich často při řešení kvalitativních i kvantitativních úloh zapomíná na kinetickou energii rotačního pohybu. V článku je popsán jednoduchý experiment, kterým lze kinetickou energii rotačního pohybu prokázat.
Autor Jaroslav Reichl

Virtuální hospitace - Matematika a její aplikace: Goniometrické rovnice

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
uč.hodina
V hodině se řeší aplikační úloha z geometrie, užívají se odhady, práce s grafy a výpočty. Žáci znají základní vlastnosti goniometrických funkcí a základní techniky řešení goniometrických rovnic.
Autor RNDr. Helena Kommová

Virtuální hospitace - Biologie: Osmotické jevy v buňce

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
blok hodin
Hodina představuje jedno z možných využití experimentálně pojaté laboratorní práce, v tomto případě pro úvod do statistické analýzy dat. Směřuje k naplnění taxonomicky vyšších cílů, implementuje do výuky ICT a pracuje s pojmovým mapováním. Výuka probíhá v anglickém jazyce
Autor PhDr. Kateřina Kožnarová

Virtuální hospitace - Český jazyk a literatura: Umělecký styl

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
uč.hodina
Výuka se zaměřuje na jazykové prostředky výstavby uměleckých textů. Ukazuje systematizaci poznatků, které žáci získali v rámci literární komunikace, a efektivní propojení složky komunikativní výchovy s jazykem a jazykovou komunikací. Jádro činnosti tvoří analýza a interpretace textů.
Autor Mgr. Lenka Krejsová

Nabíhání úsporné žárovky

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V tomto příspěvku bude měřena doba, která je potřebná k úplnému naběhnutí úsporné žárovky. A tím i ukážeme, proč se úsporné žárovky nemají používat v místnostech, kde se rozsvěcí pouze na krátký okamžik.
Autor Naděžda Vogalová

Zpět o 100 let

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Zpět o 100 let je vzdělávací program pro žáky středních škol, který je realizován v Muzeu českého kubismu spravovaném Národní galerií v Praze. Program je vystavěn tak, aby si žáci uvědomili historický kontext vzniku kubismu, získali základní znalosti o tomto směru a dokázali po jeho skončení kubistické obrazy a sochy rozpoznat a určit charakteristické znaky směru. Zároveň si žáci uvědomí analogii snažení kubistů s cíli dnešních umělců. Program je založen na diskusi a krátkých výtvarných etudách, je příkladem výuky založené na kombinaci teoretických sdělení a tvůrčích aktivit.
Autor Lucie Štůlová Vobořilová

Virtuální hospitace - Matematika a její aplikace: Procvičování rovnic a nerovnic

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Po probrání jednotlivých druhů rovnic a nerovnic je třeba utřídit a upevnit získané znalosti, aplikovat je v různých úlohách. Také je třeba se cvičit v komunikaci a rozvíjet vyjadřovací schopnosti. Umí žáci kontrolovat a hodnotit svou práci?
Autor Mgr. Ivana Hotová

Virtuální hospitace – Biologie: Proteosyntéza eukaryot

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Virtuální hospitace je pokusem o srozumitelné a přehledné vysvětlení syntézy bílkovin na základě dosavadních poznatků a logického uvažování žáků. Složité proteosyntetické děje jsou žákům zprostředkovány výkladem, ale i pomocí animovaného videa z YouTube.
Autor RNDr. Jan Jirátko
Celkem: 216