Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnázium > Kompetence komunikativní

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Virtuální hospitace - Tělesná výchova: Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Hodina tělesné výchovy je zaměřená na rozvoj týmové spolupráce, komunikace a důvěry prostřednictvím pohybových aktivit. Zhlédněte možnost, jak toto téma zařadit do hodin TV, kurzů či výletů a posílit tak i skupinovou dynamiku třídních kolektivů.
Autor Mgr. Tomáš Sargánek

Konkrétní využití Facebooku – stránky semináře

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek popisuje zkušenosti autora se zapojením Facebooku do výuky, konkrétně facebookové stránky semináře z fyziky. V článku jsou nastíněny přínosy i možné zápory tohoto řešení.
Autor Jaroslav Koreš

Jan Balabán - Hořící dítě

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Pracovní list s textem povídky slouží k rozvoji čtenářských dovedností žáků. Lekce zároveň rozvíjí představivost, komunikační schopnosti i samostatnou produkční činnost.
Autor Marie Kotzurová

Virtuální hospitace - Dějepis: Úvod do tématu ŠOA

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
uč.hodina
Vstupní dvouhodinovka do tématu ŠOA. Ve výuce se pracuje s deníkem a básní J. Ortena a autentickými texty terezínských dětí pomocí metody dramatické výchovy – živých obrazů.
Autor Mgr. Iva Dvořáková

Virtuální hospitace – Geografie: Terénní zeměpisná exkurze

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Žáci během terénní zeměpisné exkurze navštíví meteorologickou stanici ve Svratouchu, přírodní památku Pivnice, dále pak provedou komplexní geografický průzkum sídla Proseč a na závěr zamíří do přírodní rezervace Maštale, kde změří vydatnost pramene a orientují se v krajině bez mapy a s pomocí buzoly.
Autor Mgr. Miloš Bukáček

Škola jako vydavatelství I.

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Podpora čtenářské gramotnosti, tvůrčího psaní nebo schopnosti žáků používat ICT k prezentaci informací patří mezi priority českého školství. Jednou z možností, jak všechny tři oblasti harmonicky rozvíjet, je založení školního vydavatelství.
Autor Zuzana Černá

Zkušenosti s vedením žákovského portfolia v hodinách německého jazyka

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
modul
Příspěvek shrnuje dosavadní zkušenosti s vedením žákovských portfolií. Zaměřuje se na konkrétní cíle, důvody pro zařazení EJP do vyučovacích hodin němčiny a na konkrétní realizaci portfolií.
Autor Ivana Frýbová

Rozhovory s obrazy/ Galerie jako otevřený prostor inspirace/ František Vízner a Otto Prutscher

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Tvůrčí dílny pro pedagogy v Moravské galerii v Brně jsou přímým a živým dialogem s originály uměleckých děl. Jednotlivá setkávání probíhají u vybraných děl ve stálých expozicích i aktuálních výstavách formou dialogů a výtvarných interpretací a slouží pedagogům jako inspirace v jejich vlastní pedagogické činnosti. Společným tématem bude sklo a design napříč stoletími. Výtvarnou interpretací se prolnou dvě umělecká díla. Dílo secesního autora Otto Prutschera s dílem současného autora, skláře Františka Víznera.
Autor Mgr. Jitka Petřeková

Jak učit žáky (číst) poezii

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek představí prakticky ověřený přístup k učení práce s uměleckým textem. Zaměřuje se na budování dovedností poučené percepce, analýzy, srovnávání a hodnocení básní. Měl by také polemizovat s obvyklými postupy analytického přístupu k básnickému textu. Ukazuje možnost využít celostního působení textu při jeho čtení a hodnocení. Může být inspirací pro učení čtení poezie jako zdroje pobavení a relaxace alternativně k jiným způsobům (nečtenářského) trávení volného času dětí a mládeže. Česká literatura byla po většinu druhé poloviny XX. století rozdělena vnějšími okolnostmi na oficiální, šedou zónu a literaturu v exilu a samizdatu. Protože se pracuje s texty právě z tohoto období, navržené aktivity implikují přesahy do výuky soudobých dějin a občanského a společenskovědního základu. Literární komunikace je komunikace mezi čtenářem a uměleckým dílem, její cíle (tudíž také cíle tohoto příspěvku) se překrývají s cíli společného základu pro hudební a výtvarný obor gymnaziálního studia. V představených hodinách se věnujeme hodně modelování návyků čtenáře. Tím směřujeme k rozvíjení osobnosti žáka. Žák dostává kreativní domácí úkoly, které jej vedou k metodickému řešení problémů. V neposlední řadě detailní setkání a porozumění uměleckým textům a jejich kontextu posiluje žákovy návyky v oblasti učení.
Autor Petr Koubek

Výukový program Moravské galerie v Brně/Oděvní design inspirovaný architektem Jurkovičem

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Moravská galerie v Brně se dlouhodobě věnuje vzdělávacím aktivitám v galerii. Výukové programy v Moravské galerii v Brně jsou připravovány k aktuálním výstavám, stálým expozicím, jednotlivým uměleckým dílům a předmětům uměleckého řemesla a designu, k otázkám vnímání a chápání díla a orientace v oblasti umělecké kultury. Tato setkávání jsou realizována přímo v prostorách výstav nebo v ateliérech. Cílem tohoto setkání je seznámení se s reflexí architektury prostřednictvím specifického projektu a výstavy Made in Villa/Oděvní design inspirovaný architektem Jurkovičem, s renomovanými oděvními designéry v Moravské galerii v Brně, který vznikl u příležitosti slavnostního otevření nově zrekonstruované Jurkovičovy vily v Brně. Jedná se o přímou inspiraci a netradiční transformaci specifické architektury Dušana Jurkoviče do oděvních forem. Projektu se účastnilo sedm významných oděvních návrhářů mladé generace. Pro vystavené oděvy zhotoví nebo navrhnou žáci doplňky, které vycházejí ze základních siluet jednotlivých oděvů nebo vytvoří vlastní návrh oděvu.
Autor Mgr. Jitka Petřeková
Celkem: 216