Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnázium > Kompetence k řešení problémů > je otevřený k využití různých postupů při...

Zobrazit na úvodní stránce článků

Strom podřazených klíč. kompetencí

Tato kategorie nemá podřazené klíčové kompetence.
Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Náhled do života ve Vejprtech, 50. léta

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Studenty následující lekce přenese do pohraničního městečka Vejprty a na základě ukázek konkrétních kádrových posudků se seznamují s pojmy „kádrový posudek, role učitele v socialistické společnosti, lidově demokratické státní zřízení, třídní původ, hraniční pásmo“. Pracují ve skupinách a společně hledají odpovědi na zadané otázky a sami otázky kladou.
Autor Marcela Svejkovská

Komunikace klient–server (CS Unplagged)

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek popisuje možnou aktivitu v hodinách informační technologie a přibližuje výukovou aktivitu, která využívá metody CS Unpluged. Tato metoda se zaměřuje na vyučování počítačových technologií bez použití počítačů a snaží se přiblížit činnosti počítače tím, že místo počítače vykonávají činnosti sami žáci. Tato práce vznikla při studiu Informačních technologii na PedF UK.
Autor Petr Brand

Břímě bílého muže

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V rámci tématu Expanze, kolonizace, dekolonizace podle Návrhu alternativní verze vzdělávacího oboru Dějepis (dále NAV) pracují žáci čtvrtého ročníku čtyřletého všeobecného gymnázia s básní Rudyarda Kiplinga Břímě bílého muže a dobovými karikaturami pojmu The White Man’s Burden. Pomocí analýzy konkrétního textu/obrazu, diskuzí a definováním obsahu pojmu břímě bílého muže hledají odpověď na otázky související s přístupem bělochů k domorodému obyvatelstvu v průběhu kolonizace/dekolonizace. Žáci se učí rozlišit mezi reálným přístupem kolonizátorů k domorodému obyvatelstvu a přístupem, který je obecně vymezen uvedeným pojmem, dále se snaží konstruovat historický vývoj přístupu k domorodému obyvatelstvu v průběhu kolonizace/dekolonizace a rozlišovat mezi propagandistickým záměrem pojmu a realitou.
Autor Martin Vonášek

Pojem a úloha státu ve výuce dějepisu

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V rámci tématu Státy a vlády podle Návrhu alternativní verze vzdělávacího oboru Dějepis (dále NAV) pracují žáci třetího ročníku čtyřletého všeobecného gymnázia s pojmem stát. Pomocí analýzy konkrétního textu, diskuze a náčrtu historického vývoje se pokusí vymezit a definovat samotný pojem v době „před a po jeho vzniku“. V souvislosti s historickým vývojem pojmu stát pracují i s pojmem národ a opět se pomocí diskuze a dostupných pramenů pokusí „vystopovat“ původ pojmu a jeho vývoj v historii.
Autor Martin Vonášek

Časová osa, metodická část pro žáky SŠ

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Jak jdou po sobě jednotlivá století? Jaké známe kalendáře? V kterých stoletích se odehrály významné události? V kterých staletích žily významné osobnosti? Článek se zabývá problematikou výuky časové osy na středních školách.
Autor Mgr. Miroslav Houska

Zlatý fond her IV. - Facebůčci, Hadi z ráje a Hajaja

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek popisuje tři hry z knihy Zlatý fond her, které jsou zaměřeny na formování osobnosti, utváření týmových vazeb a zvyšování efektivity týmů. Kniha je již čtvrtým dílem úspěšné série, která se zabývá zážitkovou pedagogikou (Prázdninová škola Lipnice), kniha je určena instrukturům zážitkových a teambuildingových kurzů, pedagogům a vedoucím volnočasových aktivit pro mládež a dospělé.
Autor kolektiv autorů

Rovnice spojitosti a šíření virů

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Rovnice spojitosti má některé praktické důsledky, které by měli žáci znát. Tyto praktické důsledky lze přitom demonstrovat jednoduchým experimentem.
Autor Jaroslav Reichl

Bernoulliho rovnice a nafukování sáčku

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Další jednoduchý a přitom netradiční experiment, který žákům pomůže pochopit Bernoulliho rovnici a její praktické důsledky, je popsán v tomto článku.
Autor Jaroslav Reichl

Vyhledávací rozcvička pro češtinu

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Digitální učební materiál, který můžete využít pro zahájení mnoha různých témat z informatiky, zejména pro propojení informatiky a češtiny. Lze využít pro otestování základních znalostí žáků v práci s internetem. Hravá forma žáky baví. Jedná se o první článek ze série Čeština v informatice – informatika v češtině.
Autor Mira Friedrichová

Výtvarný projekt: tvorba užitého umění ve výtvarné výchově

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Autor se snaží pomoci žákům nalézt a vytvořit si vztah k designu. Uvědomit si důležitost designu ve společnosti. Seznámit se s hlavními aspekty designu a jeho činností. Poznat rozdíl mezi funkčností a estetickou stránkou užitých předmětů. Vyznat se v základních metodách užité techniky.
Autor Monika Boušková
Celkem: 21