Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnázium > Kompetence k řešení problémů

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Počátky dobrovolné ošetřovatelské péče

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci na základě textů uvažují nad tím, jako podmínky měli ranění a nemocní v Krymské válce. V polovině 19. století totiž ještě neexistovala vojenská zdravotnická služba, a tak se s tím francouzská a anglická armáda vyrovnávaly každá po svém. S dobrovolnou ošetřovatelskou péčí tehdy přišla 26letá Florence Nightingalová.
Autor Český červený kříž

Co by se stalo, kdyby Henri Dunant nebyl svědkem bitvy u Solferina?

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek ukazuje aktivitu, při které žáci uvažují nad tím, co by se stalo, kdyby Henri Dunant, iniciátor vzniku Červeného kříže, neviděl na vlastní oči nedostatečnou pomoc v bitvě u Solferina, ale bitvu u Fontenoy, která je příkladem dobře zorganizované zdravotnické pomoci.
Autor Český červený kříž

Musí to tak být?

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Tato aktivita ukazuje, jak lze realizovat výuku zaměřenou na objasnění a pochopení důležitosti některých principů mezinárodního humanitárního práva.
Autor Mgr. Iva Dobiášová

Inspirace pro výuku mezinárodního humanitárního práva

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Úkolem žáků v první aktivitě je posoudit modelovou situaci, kdy spolu bojují 2 země, a posoudit, jaký status mají uvedené osoby. Druhá modelová situace navozuje žákům problém, jak se rozhodnout, má-li být dodrženo mezinárodní humanitární právo.
Autor Český červený kříž

Despotický Orient a řeckořímští demokratičtí otrokáři

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Výukový projekt pro první ročníky a kvinty zaměřený na látku blízkovýchodních orientálních despocií, dálněvýchodních starověkých říší v Indii a Číně a řecké a římské antické dějiny. Cílem je vytvořit zevrubnou studii o konkrétním státu se zachycením všech důležitých stránek života a organizace, najít specifika, trendy a způsob realizace obecných zákonitostí o starověku. Shromáždit důkazy pro svá tvrzení. Další fází je prezentace výsledků ve srovnání s ostatními říšemi/pracovními skupinami, společné hledání rozdílů a shod.
Autor Lukáš Tvrďoch

Velikost síly aneb jak hrát volejbal

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V řadě případů lze výuku fyziky propojit s ostatními předměty vyučovanými ve škole nebo s praktickými činnostmi, které žáci vykonávají ve volném čase. Jeden z námětů na takové propojení fyziky se sportem je popsán v příspěvku. Pomocí čidla firmy Vernier lze proměřit velikost síly nutné na odbití míče při volejbale.
Autor Jaroslav Reichl

Vyhledávací rozcvička pro češtinu

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Digitální učební materiál, který můžete využít pro zahájení mnoha různých témat z informatiky, zejména pro propojení informatiky a češtiny. Lze využít pro otestování základních znalostí žáků v práci s internetem. Hravá forma žáky baví. Jedná se o první článek ze série Čeština v informatice – informatika v češtině.
Autor Mira Friedrichová

Výtvarný projekt: tvorba užitého umění ve výtvarné výchově

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Autor se snaží pomoci žákům nalézt a vytvořit si vztah k designu. Uvědomit si důležitost designu ve společnosti. Seznámit se s hlavními aspekty designu a jeho činností. Poznat rozdíl mezi funkčností a estetickou stránkou užitých předmětů. Vyznat se v základních metodách užité techniky.
Autor Monika Boušková

Měření se senzorem GPS

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V současné době žáci, resp. studenti velmi často a velmi zdařile pracují s různými přístroji (mobilní telefony, počítače, přehrávače zvukových souborů,...). Proto je velmi vhodné podobné přístroje zařadit i do výuky fyziky, a ukázat tak propojení fyziky s praxí. Jedním z takových přístrojů je i senzor GPS, který může velmi dobře posloužit pro získání jistoty v kinematickém popisu pohybu a jeho grafických závislostí (závislost dráhy na čase, velikosti rychlosti na čase,...). Zároveň tím můžeme motivovat ty žáky, kteří dosud fyziku chápali jako nezáživnou a od praxe odloučenou vědu.
Autor Jaroslav Reichl

Tlumené kmitání tělesa zavěšeného na pružině

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Tlumené kmitavé pohyby nás provázejí jak v praktickém životě, tak při studiu fyziky a dalších předmětů. Proto je nutné, aby žáci zejména technicky zaměřených škol pochopili základní principy tlumeného kmitání a byli schopni vysvětlit, na čem útlum závisí. S využitím dataloggeru firmy Vernier lze experiment zaměřený na tlumené mechanické kmitání provést, proměřit a analyzovat.
Autor Jaroslav Reichl
Celkem: 279