Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnázium > Kompetence k řešení problémů

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Neomezená svoboda projevu?

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
V průběhu lekce si studenti utvářejí své názory na nutnost, potřebnost nebo nadbytečnost cenzury svobody projevu v demokratickém státě. Uvědomují si konflikt mezi svobodou projevu a jinými právy, tedy i nutnost cenzury. Práce probíhá ve skupinách, jejím výstupem je pochopení hodnoty svobody projevu, jejích hranic a nutnosti jejího omezení.
Autor Petra Müllerová

Jak projevit nesouhlas

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Jaká byla motivace nesouhlasit s oficiálními názory v období diktatury. Jaká rizika neslo projevit svůj názor. Jaký je význam nesouhlasu dnes.
Autor Jan Šotola, CEDU (GEMINI o.s.)

Konflikt a jeho strukturované řešení

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
V průběhu lekce se žáci seznámí s postupem řešení konfliktu v šesti krocích a naučí se postup aplikovat na konkrétní situaci. Žáci vyhodnotí průběh řešení konfliktu a určí, jak je řešení prospěšné pro zúčastněné strany. Žáci využijí osobních zkušeností a pokusí se zhodnotit svou vlastní roli v nějakém aktuálním konfliktu.
Autor Martina Röhlichová, COV

Kdo a co má vliv na mé rozhodnutí

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Jak probíhá proces rozhodování. Jaký je rozdíl v rozhodnutí v dnešní době a v době diktatury.
Autor Jan Šotola, CEDU (GEMINI o.s.)

Využití programu GeoGebra při výuce finanční gramotnosti

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příklad dobré praxe seznamuje čtenáře s konkrétní vyučovací hodinou, která proběhla v Gymnáziu Omská v Praze 10 – Vršovicích v rámci volitelného semináře Praktická matematika. Semináře se účastnili žáci třetího ročníku. Téma finanční gramotnost je zde vyučována s využitím programu GeoGebra.
Autor Mgr. Libuše Šobrová

O rovnosti a svobodě

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Lekce je postavena na metodě čtení s předvídáním (Farma zvířat, G. Orwell). Žáci vždy po přečtení úryvku odpovídají na otázky kladené učitelem, které se týkají revoluce, rovnosti, svobody, bohatství... Po přečtení všech úryvků dojdou žáci k poznání, že i když si chtěla být všechna zvířata rovna, některá jsou si rovnější. Na lekci by mělo navazovat téma "Ideologie zdůrazňují rovnost a ideologie zdůrazňující svobodu".
Autor Hana Musilová

Bernoulliho rovnice aneb Vodáci pod jezem

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Bernoulliho rovnice je jednou z rovnic popisující proudění tekutin. Její plné pochopení přispěje žákům k dovednosti vysvětlit řadu běžných jevů, se kterými se v životě setkávají.
Autor Jaroslav Reichl

Loď s pokladem na vodě

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Archimedův zákon většina žáků zná jako naučenou frázi. Rozumějí mu ale žáci skutečně dobře? To lze zjistit jednoduchou úlohou, jejíž řešení lze následně ověřit experimentem.
Autor Jaroslav Reichl

Archimedův zákon a tání ledu

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Pomocí jednoduchého experimentu lze ověřit, zda žáci chápou Archimedův zákon a jeho důsledky. Na základě tohoto experimentu pak můžeme se žáky diskutovat o hrozících či nehrozících ekologických katastrofách.
Autor Jaroslav Reichl

Pískovna

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Lekce je simulací grantového řízení na využití určité lokality (zde "Pískovny"). Tři skupiny žáků představují ekology, podnikatele, propagátory volnočasových aktivit. Jednotlivé skupiny připravují projekt na využití dané lokality ve formě prezentace. Čtvrtá skupina žáků představuje grantovou komisi, která následně vybírá projekt, jemuž by přidělila grant.
Autor JOB o. s.
Celkem: 279