Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnázium > Kompetence k řešení problémů

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Počet zobrazení, Nejvíce
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Smoke aneb Moderní je nekouřit

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
modul
Kouření postupně přestává být společensky tolerovanou aktivitou, přesto s ním začínají stále mladší žáci základních škol. Projekt nabízí pohled na toto aktuální téma z hlediska různých vzdělávacích oborů.
Autor Blanka Juránková

Balistické kyvadlo v teorii i praxi gymnaziální výuky fyziky

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Experiment s balistickým kyvadlem demonstruje úlohu, která je svým způsobem vrcholem středoškolského výuky mechaniky, neboť propojuje dva nejvýznamnější zákony zachování (v gymnaziálním přiblížení) do jednoho příkladu, a je proto škoda z něj učinit pouze objekt matematického zájmu. Navíc umožňuje rozšíření celé problematiky o další mechanické úvahy související s momenty setrvačnosti, kinetické energie rotačního pohybu a připravuje prostor pro obecnější úvahy o opodstatněnosti různých aproximací a modelů ve školním kurzu fyziky.
Autor Michal Černý

Občan v ekonomických a sociálních vztazích

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Patříte k těm, kteří neradi učí celý rok stereotypní formou výkladu? Chcete vidět zájem většiny žáků nejen v hodinách, ale i mimo ně? Připadá vám, že máte ve třídě šikovné žáky, jen se prostě neradi učí něco nazpaměť? Chtěli byste tedy najít něco, čím byste zaujali, nemuseli se vzdát mnoha hodin jen "pro hraní" a zároveň byste mohli učit v rámci osnov, s pomocí své oblíbené učebnice a internetu? Nebojíte se práce ve skupinách? Zkuste veletrh fiktivních firem (VFF).
Autor Šárka Coufalíková

Ekologický kurz Ekologie v regionu

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Základní náplní kurzu Ekologie v regionu jsou zejména praktické činnosti spojené s poznáváním brněnského regionu. Žáci mají možnost prakticky se seznámit s botanickými a zoologickými pozorováními, dále s chemickými rozbory vody a půdy, se sledováním terénu, prací s mapou apod.
Autor VÚP Praha

Rovnováha na páce

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
V řadě technických aplikací je nutné znát princip rovnováhy na páce, je nutné nalézt polohu těžiště daného tělesa nebo soustavy těles. Tyto úlohy lze řešit s využitím momentové věty, kterou žáci musí dobře pochopit. K tomu je vhodný i tento experiment.
Autor Jaroslav Reichl

Rozhovory s obrazy/ Galerie jako otevřený prostor inspirace/ Emil Filla

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Tvůrčí dílny pro pedagogy v Moravské galerii v Brně jsou přímým a živým dialogem s originály uměleckých děl. Jednotlivá setkávání probíhají u vybraných děl ve stálých expozicích i aktuálních výstavách formou dialogů a výtvarných interpretací a slouží pedagogům jako inspirace v jejich vlastní pedagogické činnosti. Pozornost je soustředěna k jednomu obrazu vrcholného kubistického období Emila Filly – Zátiší s mandolínou z roku 1927.
Autor Mgr. Jitka Petřeková

Virtuální hospitace - Matematika a její aplikace: Procvičování rovnic a nerovnic

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Po probrání jednotlivých druhů rovnic a nerovnic je třeba utřídit a upevnit získané znalosti, aplikovat je v různých úlohách. Také je třeba se cvičit v komunikaci a rozvíjet vyjadřovací schopnosti. Umí žáci kontrolovat a hodnotit svou práci?
Autor Mgr. Ivana Hotová

Loď s pokladem na vodě

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Archimedův zákon většina žáků zná jako naučenou frázi. Rozumějí mu ale žáci skutečně dobře? To lze zjistit jednoduchou úlohou, jejíž řešení lze následně ověřit experimentem.
Autor Jaroslav Reichl

Přírodovědná praktika

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Zařazení předmětu Přírodovědná praktika do ŠVP reaguje na nutnost zvýraznit praktické činnosti v přírodovědných předmětech (Fyzice, Biologii, Chemii).
Autor VÚP Praha

Poznáváme své město

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Interaktivní činnost v rámci předmětu Dějepis (předmětu Mediální výchova, pokud je ve škole zaveden), kdy po dobu čtyř vyučovacích hodin žáci poznávají historii svého města v celistvosti i v detailech. Kombinovány jsou – práce s textem, na PC s webovými stránkami města/vesnice a vycházka spojená s výtvarným projevem.
Autor Ivana Syrovátková
Celkem: 279