Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnázium > Kompetence k řešení problémů

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Počet komentářů, Nejméně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Maxwellovo kyvadlo

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Zákon zachování energie, moment setrvačnosti tuhého tělesa, kmitavý pohyb - to jsou namátkou vybrané fyzikální zákony, veličiny a pojmy, které jsou důležité a které prolínají celou fyzikou. Pochopit tyto pojmy mohou žáci i s velmi jednoduchou pomůckou.
Autor Jaroslav Reichl

Vznášedlo

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
S jednoduchou pomůckou, kterou si každý může vyrobit doma, lze demonstrovat základní princip „levitujících vlaků”, které se začínají v železniční dopravě uplatňovat (Japonsko, Francie). Fyzikální podstata je sice jiná, ale základní princip je stejný.
Autor Jaroslav Reichl

Piruety krasobruslařů a moment setrvačnosti tuhého tělesa

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Proč se točí krasobruslařky při piruetách s tak velkou frekvencí? Je to jejich um, nebo jim pomáhají fyzikální zákony? Netradičním experimentem je možné zjistit pravdu.
Autor Jaroslav Reichl

Netradiční laboratorní úlohy z fyziky

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Dvě netradiční laboratorní úlohy z fyziky - pochopení principu křižovatky a měření reakční doby.
Autor Jaroslav Koreš

Nástroje pro tvorbu fyzikálních modelů a simulací

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Článek představuje některé vesměs volně dostupné nástroje k tvorbě fyzikálních animací a simulací. Součástí článku jsou jednoduché videoukázky, porovnávající vybrané nástroje (Phun, Flash, EJS, Physlet builder).
Autor Jaroslav Koreš

Webové algoritmizační soutěže

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Klíčem k účinné výuce algoritmizačního myšlení v omezených podmínkách současného středního školství je motivace žáků k další práci doma. Prostředí internetu nabízí aktivity, které je možné v hodinách ICT představit, využít pro naplnění záměrů RVP a po vypršení úzkého časového rámce, který je tomuto druhu výuky vymezen, nechat žáky, ať v práci pokračují samostatně, mimo prostředí školy. Projekty, které článek představí, k takovému pokračování vybízejí.
Autor Lukáš Lánský

Závislost osvětlení na počtu filtrů

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V příspěvku bude za pomoci měřícího systému Vernier, proměřena závislost osvětlení na počtu filtrů umístěných mezi zdrojem světla a luxmetrem.
Autor Naděžda Vogalová

Obsahy ploch a programový systém Mathematica

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
S technicky nadanými žáky lze řešit i úlohy, které na základě jednoduchých postupných úvah vedou k rovnicím analyticky neřešitelným. Takové rovnice pak lze řešit a vizualizovat např. pomocí systému Mathematica s tou výhodou, že lze velmi snadno modifikovat zadání úlohy a další její parametry.
Autor Jaroslav Reichl

Vzájemná odchylka vektorů gravitační a tíhové síly

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Při výkladu gravitačního pole se žáci seznamují s rozdíly mezi gravitační silou a tíhovou silou, ale málokdo si uvědomí, jaký úhel vlastně tyto dvě síly svírají. K tomu, abychom se v hodině fyziky touto problematikou začali zabývat, mě inspiroval jeden student. Nakonec dotaz přešel v řešení velmi zajímavé fyzikální úlohy, k čemuž jsme nakonec využili i programový systém Mathematica.
Autor Jaroslav Reichl

Lenzův zákon netradičně

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Faradayův zákon a Lenzův zákon nejsou pro žáky středních škol příliš jednoduché na pochopení. Proto bychom se měli snažit tyto zákony žákům prezentovat srozumitelnou formu s pomůckami, které běžně znají, aby je nové pomůcky neodrazovaly od vnímání samotného průběhu experimentu.
Autor Jaroslav Reichl
Celkem: 288