Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnázium

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Podle názvu, Vzestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

"Chemický cirkus" v laboratoři chemie

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
modul
Příspěvek se zabývá přípravou a prezentací chemických pokusů před veřejností. Je tvořen souborem 10 experimentů, ke kterým jsou vypracovány protokoly, informační texty a plakáty. Náměty mohou sloužit ve stávající podobě pro usnadnění přípravy mimovýukové činnosti nebo jako inspirace pro učitele k uspořádání podobného projektu v hodinách chemie.
Autor Renata Šedivá

7 tipů, jak použít myšlenkové mapy

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Myšlenkové mapy jsou nesporným fenoménem v učení i osobním rozvoji, o kterém se stále více mluví a píše. V následujícím článku se pokusíme ukázat sedm zajímavých možností, jak využít myšlenkové mapy ve výuce – ať již při rozvoji dovedností žáků, při učení nebo testování.
Autor Monika Černá

Aborigines a ti druzí – minulost a současnost některých domorodých skupin obyvatelstva v různých částech světa

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Příspěvek pojednává o pěti domorodých skupinách obyvatelstva z různých koutů světa (Aboriginci, Berbeři, Eskymáci, Indiáni a Kurdové). Nedílnou součástí má být poznání jejich běžného života v minulosti i současnosti. A v návaznosti na to zjištění, jak se jejich společensko-politické postavení měnilo (či nikoli) v porovnání s nově příchozími bělochy, kteří postupně obsazovali a mocensky ovládali území původně osídlená právě výše zmiňovanými domorodými skupinami.
Autor Aleš Franc

Aktivita: Aktualizace pohádek aneb Mají nám pohádky co říci?

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Fantazijní příběhy a pohádky lze využít jako zrcadlo, ve kterém se může odrážet naše současnost. Metoda pracující s tímto momentem se nazývá aktualizace a lze ji využít při práci s celou škálou příběhů – pohádkami, literárními a náboženskými texty apod.
Autor Dana Moree

Aktivita: Najděte pět rozdílů

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Praktická aktivita k rozvoji kritického čtení mediálních textů využitelná ve výuce mediální a multikulturní výchovy.
Autor Dana Moree

Aktivita: Tohle není spravedlivé

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Jeden z příkladů, jak je možné využít metodický materiál www.czechkid.cz. Aktivita se zaměřuje na způsob, jak lze při zpracování konkrétního dialogu nahlédnout odlišné pochopení a zvnitřnění hodnot. Článek je kapitolou z publikace „Dvakrát měř, jednou řež – od multikulturní výchovy ke vhledu”, kterou vydala společnost Člověk v tísni jako příručku pro výuku multikulturní výchovy.
Autor Dana Moree

Aktivita: Vánoce stokrát jinak

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Jednotlivé ritualizované svátky a slavnosti nám mohou sloužit k zamyšlení nad rozdíly nejen jejich vnější podoby, ale také hodnot a obsahů, které v sobě skrývají. Jedním z nejvýraznějších rituálů v roce jsou Vánoce. Tato aktivita vede ke zkoumání rozdílných přístupů k Vánocům i srovnání dnešní podoby svátku s jeho původním smyslem vycházejícím z biblického příběhu.
Autor Dana Moree

Aktivita: Ženy odjinud

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Aktivita z publikace Dvakrát měř, jednou řež je vhodná k výuce multikulturní výchovy ve vyšších ročnících ZŠ a na SŠ. Pracuje s biografiemi žen z rozdílných kulturních prostředí.
Autor Dana Moree

Alternativní cestování

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Města a čtvrti, kde auta nejezdí, existují už dnes. Z velkých měst k nim patří Benátky (které jsou ovšem ve specifické situaci), z menších například švýcarské letovisko Zermatt.
Autor Blanka Juránková

Alternativní doprava

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Doprava a cestování jsou civilizačním fenoménem, který ovlivňuje celou řadu oblastí života společnosti. Následující příspěvek nabízí několik možných návodů, jak k tomuto tématu přistoupit. Cílem by mělo být především to, aby si žáci a studenti uvědomili, jaké faktory vstupují do hry a jaké alternativy vůči stávajícím formám dopravy mohou být reálné, popř. splnění jakých podmínek může podíl jednotlivých forem dopravy na celkovém dopravním koláči posílit či oslabit.
Autor Petr Hopfinger
Celkem: 509