Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnázium

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejstarší
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Mediální výchova a sociální média (1. část)

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Účelem příspěvku je poskytnout vyučujícím základních, ale zejména středních škol praktické náměty pro průřezové téma vzdělávání „mediální výchova“ a tím i přispět k vytváření mediální gramotnosti žáků. Na tento úvodní příspěvek chceme navázat tématy, která se specifičtěji zaměří na problematiku důvěry a komunikace na sociálních sítích, a nakonec i příspěvkem, který přinese aktuální data z výzkumu, který právě v ČR realizujeme. Podíváme se na vybrané relevantní zdroje k této problematice, které mohou sloužit pro další vzdělávání učitelů v tomto průřezovém tématu (ČŠI z tematické inspekce uvádí, že se nejvíce využívá v předmětech: český jazyk, informatika, výchova k občanství / základy společenských věd a cizí jazyk). Zároveň uvedeme náměty pro aktivity přímo ve škole (často spíše pro střední školy, protože se bude jednat i o zdroje v angličtině + přidáme poznámky z pohledu didaktiky).
Autor Ludvík Eger

Galileo Galilei a jeho odkaz ve výuce fyziky na střední škole

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek je zaměřen na historický úvod k učivu o gravitační síle, tíhové síle a tíhovém poli. Odkazuje však nikoli na Newtona, ale na jeho myšlenkového předchůdce Galilea Galileie, který svou novou teorií, popisující volný pád, a zejména svým novým přístupem k metodologii vědecké práce, významně ovlivnil paradigma nově se utvářejících přírodních věd.
Autor Zdeněk Hromádka

Mediální výchova a sociální média (2. část)

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek navazuje na příspěvek Mediální výchova a sociální média (1. část) zaměřením na problematiku důvěry a komunikace na sociálních sítích. Kromě objasnění nezbytných základních pojmů přinášíme návrh práce s dvěma zajímavými zahraničními zdroji k reportování důvěry lidí ve vztahu k médiím. V článku jsou také připraveny otázky do diskuse pro žáky a jsou zde prezentovány hlavní zdroje na podporu těchto aktivit.
Autor Ludvík Eger

Ženy českého disentu

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Hodinový workshop je věnovaný deseti ženám, které jsou příkladem protikomunistické rezistence. Autorka vybrala úryvky z rozhovorů z knihy „Bytová revolta: Jak ženy dělaly disent“. Studenti ve skupinkách vždy pracují se vzpomínkami dvou žen, všímají si, jak vnímaly strach, co je vedlo k podepsání Charty 77, jaké metody vůči nim uplatňovala StB atp. Značná část hodiny je vyčleněna pro diskuzi o smyslu disentu, motivaci k rezistenci a jejímu smyslu.
Autor Marcela Svejkovská

Náhled do života ve Vejprtech, 50. léta

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Studenty následující lekce přenese do pohraničního městečka Vejprty a na základě ukázek konkrétních kádrových posudků se seznamují s pojmy „kádrový posudek, role učitele v socialistické společnosti, lidově demokratické státní zřízení, třídní původ, hraniční pásmo“. Pracují ve skupinách a společně hledají odpovědi na zadané otázky a sami otázky kladou.
Autor Marcela Svejkovská

Falešné účty veřejných osobností na sociálních sítích

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Je nezpochybnitelným faktem, že na sociálních sítích existuje nepřeberné množství falešných účtů. Jak se vyvarovat toho, aby člověk nenaletěl na tyto falešné účty? V této lekci se zaměříme právě na existenci těchto účtů, pokusíme se žáky naučit rozpoznávat tyto účty a nabádat je k větší kontrole toho, co lajkují či sdílejí.
Autor Petr Caloň

Inspirace pro testování problematických regionů Evropy v Google Classroom

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V tomto článku navazuji konkrétním příkladem na můj článek Možný způsob ověření znalostí (nejen) v regionálním zeměpise „sloupečkovou přiřazovací metodou“. Vzhledem k distančnímu vzdělávání jsem se rozhodl vložit příklad „Úkolu s kvízem“, který jsem vytvořil pro otestování velmi problematické regionálně zeměpisné látky zaměřené na JV Evropu, postsovětské země východní Evropy a samostatně Ruska, právě „sloupečkovou metodou“. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Kamil Bujárek

AnswerGarden, LinoIt a další nástroje pro interaktivní aktivity v cizích jazycích

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Základní uživatelský model v distanční výuce prostřednictvím platforem, jako je Zoom nebo MS Teams, je takový, že většinu času videokonference učitel vysvětluje a studenti poslouchají a sledují sdílenou prezentaci, občas s učitelem komunikují v chatu. Popřípadě se student přihlásí o slovo, když učitel položí otázku – učitel pak studenta vyvolá, student si zapne mikrofon a odpoví. Ve větších skupinách se tak může stát, že po celou dobu videokonference v angličtině někteří studenti ve skutečnosti vůbec neotevřou pusu.
Autor edit.rvp.cz

Trestné činy a digitální stopa

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Lekce se bude zaměřovat na trestné činy a přestupky v digitálním prostředí, zejména na sociálních sítích. Součástí bude aktivní práce a vyhledávání na internetu a poslech a práce s textem, kdy žáci budou zkoumat z různých úhlů pohledu jeden konkrétní případ.
Autor Petr Caloň
Celkem: 509