Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnázium

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Počet zobrazení, Nejvíce
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Slavné dny pro SŠ: Den atentátu na papeže

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Cílem aktivity je ukázat význam židovství a křesťanství jako zdrojů soudobých morálních hodnot i moderní psychologie a smysl institutu papežství i pro jinověrce nebo agnostiky či ateisty.
Autor Monika Stehlíková

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy začal festival ve Woodstocku

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Žáci si sami vyzkouší postup přípravy festivalů i jiných kulturních akcí. Získají přehled o možnostech občanské participace, která přispívá k rozvoji v oblasti kultury, a to nejen v místech jejich bydliště.
Autor Tereza Vodičková

Kdo a co má vliv na mé rozhodnutí

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Jak probíhá proces rozhodování. Jaký je rozdíl v rozhodnutí v dnešní době a v době diktatury.
Autor Jan Šotola, CEDU (GEMINI o.s.)

O rovnosti a svobodě

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Lekce je postavena na metodě čtení s předvídáním (Farma zvířat, G. Orwell). Žáci vždy po přečtení úryvku odpovídají na otázky kladené učitelem, které se týkají revoluce, rovnosti, svobody, bohatství... Po přečtení všech úryvků dojdou žáci k poznání, že i když si chtěla být všechna zvířata rovna, některá jsou si rovnější. Na lekci by mělo navazovat téma "Ideologie zdůrazňují rovnost a ideologie zdůrazňující svobodu".
Autor Hana Musilová

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy tisíce lidí viděly zázrak

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci si prostřednictvím aktivity přiblíží problematiku přístupu k mimořádnému jevu, který náboženství označuje jako zázrak. Zázrak ve Fátimě a následná proroctví měly velký vliv na působení církve ve 20. století. Žáci by měli být seznámeni s obdobnými úkazy lokálně zakotvenými, které měly vliv na politiku 20. století jak v době komunistického režimu, tak po roce 1989 v rámci vyrovnávání se s minulostí u nás.
Autor Tereza Vodičková

Galileo Galilei a jeho odkaz ve výuce fyziky na střední škole

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek je zaměřen na historický úvod k učivu o gravitační síle, tíhové síle a tíhovém poli. Odkazuje však nikoli na Newtona, ale na jeho myšlenkového předchůdce Galilea Galileie, který svou novou teorií, popisující volný pád, a zejména svým novým přístupem k metodologii vědecké práce, významně ovlivnil paradigma nově se utvářejících přírodních věd.
Autor Zdeněk Hromádka

Fáze 1 – Já – identita a kultura – 3. část

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Naše identity jsou jak viditelné (prostřednictvím šatů, které nosíme, jídla, které jíme, …), tak skryté (naše přesvědčení a hodnoty, skupiny, ke kterým patříme, naše sexualita atd.). Větším dílem jsou skryté, následkem čehož se domněnky, které si vytváříme o druhých lidech, nemusí zakládat na pravdě.
Autor Mgr. V. Endrštová a kol. Variant a British Council

Slavné dny pro SŠ: Den nejhorší letecké katastrofy v dějinách

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci prostřednictvím aktivity pronikají do fenoménu terorismu, jakožto prostředku jednotlivých skupin na sebe upozornit. Klasifikují si definici, zmapují tento fenomén v průběhu 2. pol. 20 stol., jeho příčiny a následky. Posléze dokáží vést argumentačně plnohodnotnou debatu o možném řešení tohoto globálního problému.
Autor Tereza Vodičková

Dům

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Základem je článek novináře Jiřího Peňáse, pochopení kořenů moderní architektury, funkcionalismu jako moderního trendu, kontinuity evropského vývoje architektury, souvislostí společenskovědních.
Autor Hana Vacková

Mediální výchova a sociální média (2. část)

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek navazuje na příspěvek Mediální výchova a sociální média (1. část) zaměřením na problematiku důvěry a komunikace na sociálních sítích. Kromě objasnění nezbytných základních pojmů přinášíme návrh práce s dvěma zajímavými zahraničními zdroji k reportování důvěry lidí ve vztahu k médiím. V článku jsou také připraveny otázky do diskuse pro žáky a jsou zde prezentovány hlavní zdroje na podporu těchto aktivit.
Autor Ludvík Eger