Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnázium

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Počet zobrazení, Nejvíce
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Soud za jízdu na černo

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
V rámci lekce si žáci pod vedením pedagoga vyzkouší, jak probíhá jednoduchý občanskoprávní spor. Žáci řeší případ nezaplacené pokuty za „jízdu na černo“ v MHD. Jednotlivé role (soudce, strany, svědci) jsou rozděleny mezi skupiny žáků. Zbylí žáci sledují dění v soudní síni a průběžně diskutují o tom, co se v soudní síni děje. V průběhu lekce si žáci udělají zážitkovou formou představu o tom, jak probíhá řízení u soudu, o aktérech soudního řízení, o občanskoprávních sporech, o smluvním právu. Smyslem lekce však není vzhledem k věku žáků zcela přesně simulovat průběh soudního řízení na základě nastudování procesních předpisů, ale poskytnout jim zážitek ne nepodobný návštěvě soudní síně.
Autor Jan Kulvejt & Vilém Anzenbacher

Využití ICT v projektové práci

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Na základě vlastního výběru žáci zpracují určité téma. Cílem daného projektu je zopakování veškeré látky předmětu ICT.
Autor Ivana Rýparová

Fáze 3 – My společně jako občané – 3. část

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Cílem fáze 3 je zaměřit naši pozornost na širší společenství, jehož jsme součástí, a propojit s tímto tématem dosavadní poznatky a dovednosti. K označení společenství přitom využíváme pojmu komunita. Toto označení není v českém kontextu příliš běžné, nicméně z hlediska využití v rámci programu Active Citizens se nám jeví jako nejvýstižnější. Během třetí fáze budeme společně zkoumat hranice tohoto pojmu, charakter vzájemného propojení i samotnou komunitu, ve které žijete vy a vaši studenti (či ve které se nachází vaše škola). Smyslem této fáze je ale především porozumět tomu, že svět kolem nás, ať už jej chápeme v užším či širším měřítku, není statický, že do něj můžeme vstupovat a ovlivňovat jeho fungování či usilovat o změnu. Přijmout odpovědnost za podobu světa kolem nás je jedním z hlavních předpokladů aktivního občanství.
Autor Mgr. V. Endrštová a kol. Variant a British Council

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy zemřela olympijská myšlenka

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Na olympiádu v Mnichově roku 1972 bude bohužel málokdo vzpomínat v souvislosti se sportovními výkony. Všechno totiž přebila akce palestinských teroristů, na jejímž konci bylo 11 mrtvých izraelských sportovců. Řada omylů a chyb německých úřadů při řešení situace je předlouhá – do reportáže se třeba nevešel fakt, že celou akci měl završit příjezd obrněných transportérů, ale po začátku přestřelky je nejprve zapomněli zavolat a pak se 20 minut nemohly dostat na letiště kvůli davům přihlížejících lidí. Výsledkem byl alespoň fakt, že hned po olympiádě německá vláda zřídila speciální protiteroristické komando GSG 9, které se posléze stalo jednou z nejelitnějších bojových jednotek na světě.
Autor Monika Stehlíková

Fáze 3 – My společně jako občané – 1. část

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Cílem fáze 3 je zaměřit naši pozornost na širší společenství, jehož jsme součástí, a propojit s tímto tématem dosavadní poznatky a dovednosti. K označení společenství přitom využíváme pojmu komunita. Toto označení není v českém kontextu příliš běžné, nicméně z hlediska využití v rámci programu Active Citizens se nám jeví jako nejvýstižnější. Během třetí fáze budeme společně zkoumat hranice tohoto pojmu, charakter vzájemného propojení i samotnou komunitu, ve které žijete vy a vaši studenti (či ve které se nachází vaše škola). Smyslem této fáze je ale především porozumět tomu, že svět kolem nás, ať už jej chápeme v užším či širším měřítku, není statický, že do něj můžeme vstupovat a ovlivňovat jeho fungování či usilovat o změnu. Přijmout odpovědnost za podobu světa kolem nás je jedním z hlavních předpokladů aktivního občanství.
Autor Mgr. V. Endrštová a kol. Variant a British Council

Vybrané menšiny v Československu v 50. letech

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Padesátá léta v Československu (a zejména jejich první polovina) jsou vnímána jako jedna z nejtemnějších kapitol našich moderních dějin. Zatímco na jedné straně na popravištích a v komunistických pracovních táborech a vězeních umírali a trpěli nevinní občané, kteří byli perzekvováni na základě příslušnosti ke společenským vrstvám vnímaných komunistickým režimem jako nebezpečné, otevíral se na straně druhé před velkou částí společnosti zcela nový život, pomalu se osvobozující z dozvuků války. Životní úroveň obyvatel se ve srovnání s válečnými lety pomalu zvyšovala, i přes nepříznivé dopady měnové reformy v roce 1953.
Autor Kristýna Hlavatá

Závislost osvětlení na počtu filtrů

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
V příspěvku bude za pomoci měřícího systému Vernier, proměřena závislost osvětlení na počtu filtrů umístěných mezi zdrojem světla a luxmetrem.
Autor Naděžda Vogalová

Ženy českého disentu

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Hodinový workshop je věnovaný deseti ženám, které jsou příkladem protikomunistické rezistence. Autorka vybrala úryvky z rozhovorů z knihy „Bytová revolta: Jak ženy dělaly disent“. Studenti ve skupinkách vždy pracují se vzpomínkami dvou žen, všímají si, jak vnímaly strach, co je vedlo k podepsání Charty 77, jaké metody vůči nim uplatňovala StB atp. Značná část hodiny je vyčleněna pro diskuzi o smyslu disentu, motivaci k rezistenci a jejímu smyslu.
Autor Marcela Svejkovská

Slavné dny pro SŠ: Den vraždy Martina Luthera Kinga

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s průběhem emancipace černošského obyvatelstva USA. Aktivita zařazuje tuto událost do kontextu 50. a 60. let 20. století a zároveň vede k přemýšlení nad možnostmi alternativního vývoje. Oceňuje aktivity Martina Luthera Kinga a vede žáky k zaujetí postoje k této situaci. Kromě interpretace filmové sekvence pracuje především s krátkými písemnými prameny, především autentickými texty. V případě zájmu může posloužit jako vstup do debaty o snech minulých i současných generací.
Autor Josef Märc

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy byla zveřejněna nejslavnější rovnice světa

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita se zabývá širším významem slova relativita a významem aktivního veřejného angažmá známých osobností.
Autor Monika Stehlíková