Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Gymnázium

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Počet zobrazení, Nejvíce
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy Lance Armstrong po sedmé vyhrál Tour de France

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s příběhem slavné sportovní osobnosti Lance Armstrongovi. Během aktivity budou žáci diskutovat o tématu dopingu a důležitosti pozitivních vzorů pro život.
Autor Jana Třetinová

Fáze 2 – JÁ a TY – dialog – 2. část

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Podstatou dialogu je vzájemné učení se a v tomto smyslu jde o přístup ke spolupráci, který oceňuje odlišné myšlenky a přesvědčení. Čím více perspektiv zapojíme do dialogu, tím větší příležitost k učení získáme. Z vícero perspektiv může vzniknout obsáhlejší, společně sdílená moudrost. Dialog se liší od pouhé výměny názorů a to tím, že jsme ochotni změnit svůj pohled na věc a opravdu se dozvědět něco nového.
Autor Mgr. V. Endrštová a kol. Variant a British Council

Volební billboardy

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Lekce je zaměřena na problematiku politické komunikace skrze billboardy. Lekce poukazuje na vyprázdněnost politických billboardů v kampani ke krajským volbám 2012 a vede k zamyšlení, proč k tomu dochází. Žáci se zamyslí nad funkcí billboardů v politické kampani a nad tím, podle čeho se rozhodují voliči před volbami.
Autor Libor Pospíšil, FSS MU a Jaroslav Petřík, COV

Jak projevit nesouhlas

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Jaká byla motivace nesouhlasit s oficiálními názory v období diktatury. Jaká rizika neslo projevit svůj názor. Jaký je význam nesouhlasu dnes.
Autor Jan Šotola, CEDU (GEMINI o.s.)

Poznání vlastních politických postojů

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
V průběhu lekce si žáci vyčíslí skóre, které představuje jejich politický postoj. Učiní tak na základě zodpovězení otázek uvedených v Dotazníku postojů ke změně. Žáci poznají své osobní preference. Aktivita může být hrubým vodítkem k tomu, aby se žáci seznámili s existencí různých modelů politického smýšlení. Kterákoliv otázka z dotazníku může být podnětem pro další diskuzi.
Autor Martina Röhlichová, COV

Webové algoritmizační soutěže

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Klíčem k účinné výuce algoritmizačního myšlení v omezených podmínkách současného středního školství je motivace žáků k další práci doma. Prostředí internetu nabízí aktivity, které je možné v hodinách ICT představit, využít pro naplnění záměrů RVP a po vypršení úzkého časového rámce, který je tomuto druhu výuky vymezen, nechat žáky, ať v práci pokračují samostatně, mimo prostředí školy. Projekty, které článek představí, k takovému pokračování vybízejí.
Autor Lukáš Lánský

Slavné dny pro SŠ: Den zkázy vzducholodi Hindenburg

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Bez komplikací se neobešel ani první velký let Hindenburgu. 26. března 1936, kdy měl vyletět na nacistické propagační turné po Německu (Die Deutschlandfahrt), vál na letišti prudký nárazový vítr. Kapitán Lehman však chtěl zapůsobit na nacistickou honoraci a pokusil se odstartovat. Při větrném poryvu ale Hindenburg narazil zadní částí na zem a neschopen se vznést táhl ji přes letiště za sebou. Loď se musela narychlo opravovat a k partnerské vzducholodi Graf Zeppelin se připojila až o několik hodin později. Šéf společnosti Zeppelin Hugo Eckener pak na Lehmana křičel: „Jak jste mohl dát rozkaz ke vzlétnutí v takových podmínkách? Měl jste pro tenhle idiotský let tu nejlepší omluvu na světě! A místo toho jste riskoval celou loď, jen abyste náhodou nerozhněval pana Goebbelse! Tomu říkáte zodpovědnost k naší firmě?!“
Autor Josef Märc

Architektura v dějinách umění

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Vytvořila jsem soubor textů, které pomáhají při výuce dějin umění, zároveň jsou doplněny konkrétními úkoly, testují čtenářskou gramotnost a propojují výuku ZSV (psychologie), dějin umění i českého jazyka.
Autor Hana Vacková

Barokní Valeč aneb Náměty pro jednodenní exkurzi

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Předkládaný materiál nabízí náměty pro jednodenní exkurzi v barokní Valči. Jedná se o místo s obrovským potenciálem, kdy si žáci na baroko doslova mohou sáhnout. Metodika pro učitele a pracovní listy pro žáky nabízejí řadu různorodých aktivit i tipy pro jejich další možné rozpracování. Přiložena je též prezentace s fotografiemi, která by mohla být lákadlem k návštěvě.
Autor Marcela Svejkovská

Slavné dny pro SŠ: Den, kdy zavraždili Kennedyho

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci jsou prostřednictvím aktivity seznámeni s průběhem atentátu na Johna Kennedyho a také jeho bratra Roberta. A především s otazníky, které jejich zavraždění vyvolalo. Během lekce zvažují možné důvody vedoucí k zavraždění JFK (studená válka, berlínská zeď, karibská krize, otázka Izraele, pronikání komunismu do Latinské Ameriky, mafie, rasismus v USA, kosmický program) a posléze je porovnávají s důvody, které vedly k zavraždění Roberta. Zamýšlejí se nad zobrazovaným tématem v historické souvislosti, získávají informace z filmového média. Uvědomují si, jakým způsobem zachází film s fakty a které faktory omezují jeho hodnověrnost.
Autor Josef Märc