Pozor! Jste na staveništi. Vice informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "zeměpis"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "zeměpis"


Seřadit dle: Podle autora, Vzestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Google Earth (nejen) ve výuce zeměpisu a dějepisu

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Google Earth není jen lepším glóbusem, který umožní propojit ICT a zeměpis, ale nabízí toho mnohem více – od možnosti procházek antickým Římem až po sledování aktuálních klimatických jevů. Může tak být velice zdatným pomocníkem nejen při výuce zeměpisu či dějepisu, ale také dalších předmětů, jakými jsou sociální vědy, ekologie a mnohé další.
Autor Jana Vaňková

Výuka tématu Místní region na 2. stupni ZŠ

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Nedílnou součástí základního vzdělávání je také problematika místního regionu. Přes nesporný význam tohoto učiva pro celkový osobnostní rozvoj žáka mu často nebývá ve výuce věnována patřičná pozornost. I při vědomí interdisciplinární povahy tohoto tématu se jeví jako nejvhodnější „nosný“ předmět pro jeho realizaci zeměpis. Příspěvek se zamýšlí nad potenciálem učiva místního regionu z pohledu zeměpisného vzdělávání v kontextu hlavních myšlenek RVP ZV. Důraz je kladen spíše na jeho praktickou/aplikační rovinu, a tedy rozvoj obecnějších dovedností žáků, které směřují k postupnému naplňování klíčových kompetencí. V souvislosti s tzv. průřezovými tématy jsou dále analyzovány možnosti mezipředmětových vazeb. Téma zároveň poskytuje značný prostor pro využití méně tradičních aktivizujících metod a forem výuky. Součástí příspěvku je i shrnutí některých praktických zkušeností z výuky na několika základních školách.
Autor Jiří Čekal

Projekt na podporu geoinformačních dovedností ve výuce zeměpisu na základních a středních školách v České republice

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek představuje učitelům zeměpisu projekt Akademie geoinformačních dovedností podporovaný z fondů Evropské unie (ESF) se zaměřením na aplikace tematiky geoinformačních, kosmických a navigačních technologií. Vybraný projekt může být zdrojem nápadů a inspirace pro uplatnění nových výukových postupů, metod a forem při výuce zeměpisu (geografie) na základních a středních školách v České republice.
Autor Josef Herink

Metody kritického myšlení vhodné pro výuku zeměpisu

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek nás informuje o kritickém myšlení, jeho podstatě a jednotlivých metodách kritického myšlení. V článku je ke každé metodě uvedeno několi příkladům, které jsou vhodné pro výuku zeměpisu.
Autor Lucie Zormanová

Environmentální duel

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Námět do výuky předmětu Zeměpis, rozvíjející matematickou, čtenářskou a digitální gramotnost. Žáci v průběhu aktivity představí argumenty, kterými podpoří zvolené tvrzení. Argumenty pro diskuzi vyhledají v odborné literatuře či v digitálních informačních zdrojích. Žáci pracují s různými zdroji informací, přičemž posuzují jejich relevanci dle stanovených kritérií. Zpracují prezentaci na dané téma, která bude vycházet z vyhledaných informací, statistických dat a grafů. Využité zdroje správně citují. Dokážou spolužákům vysvětlit své myšlenky, zdůvodnit postupy, jak se k daným informacím dobrali a kde čerpali fakta. Následně seznámí ostatní se svými závěry. Dokáží je obhájit, nad obsahem prezentace diskutovat a zvážit i jiné názory a argumenty. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Mgr. David Kollert

Lidská sídla

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Námět na aktivity v hodinách zeměpisu, kdy žáci plní různé úkoly týkající se problematiky sídelních systémů a urbanizace.
Autor Mgr. Markéta Přibylová

Jak na průřezová témata

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Autor se ve svém teoretickém příspěvku zabývá otázkou, jak realizovat průřezová témata v rámci ŠVP. Komentuje a hodnotí tři hlavní způsoby takových realizací na základě analýz z 11. ZŠ Plzeň.
Autor Mgr. Pavel Červený

Poznej bydliště svého učitele aneb stručná geografie obce Útušice

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Hodnocení žáka je ve škole velmi důležité, jelikož jím může být motivován, odměňován, posouván dále, ale také demotivován. Řada odkazů a jednotlivých článků níže nabízí příklady úloh z různých oblastí vzdělávání a k nim připravené ukázkové hodnocení, včetně žákovských řešení. Úkol, řešený na Národním ústavu pro vzdělávání, vychází přímo ze dvou opatření v DZ 2015–2020, a to F.5.4: připravit podpůrné materiály, jako jsou přehledy hodnocení/známkování uvádějící kritéria pro hodnocení a škálování různých aspektů žákova výkonu, a modelové příklady ilustrující výkon žáka na různých úrovních. Doufáme, že příklady, které zde naleznete, budou sloužit pro Vaši praxi a budou Vás inspirovat k tvorbě vlastního hodnocení žáků, které je bude motivovat.
Autor Mgr. Pavel Červený

Zeměpis a matematická gramotnost

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Rozvíjení matematické gramotnosti ve vzdělávacím oboru Zeměpis (Geografie) sehrává významnou roli jak při vlastní prezentaci zeměpisného učiva, tak při řešení zeměpisných úloh. Příspěvek se věnuje využití matematiky v zeměpisných úlohách dokumentu: Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Mgr. Pavel Červený

Památné stromy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Vyučovací hodina zaměřená na téma památných stromů, na niž navazují úkoly do terénu. Článek může být inspirací pro krátký třídní projekt – Zmapování památných stromů v okolí školy.
Autor Mgr. Petra Šebešová
Celkem: 77