Proč Aralské jezero vysychá? Jak jsou ovlivněny životy místních obyvatel? Lze tuto katastrofu zastavit? Nebo zmizí jezero z mapy Asie? Na tyto a jiné otázky naleznou žáci odpověď v hodinách popsaných v následujícím příspěvku.
Příspěvek prezentuje způsoby, kterými je možné zjišťovat vzdálenosti mezi dvěma místy na zemském povrchu tak, abychom získali nejpřesnější výsledek. Uvedené způsoby tak zohledňují druhy map a jejich zkreslení vzniklé převodem zakřiveného zemského povrchu do roviny. V závěru je uveden návrh činností v rámci 1 vyučovací hodiny s problematikou měření na mapách.
Pracovní listy obsahují teoretickou část a praktickou část, v níž najdete úlohy na práci se školním atlasem a internetem. Na článek navazují jednotlivé pracovní listy ve formátu PDF rozdělené podle tematických celků.
Výuková hodina s cílem získání geometricky správné představy zdánlivého pohybu Slunce po obloze vůči světovým stranám v různých zeměpisných šířkách a jeho důsledků pro osvětlení krajiny a budov a propojení s poznatky o oběhu Země kolem Slunce.
Příspěvek popisuje zajímavou aktivitu, jak připravit a uskutečnit pokus – změření obvodu Země s několika běžnými pomůckami. Do pokusu se zapojilo několik škol z celého světa, v Čechách byl uskutečněn v Gymnáziu Františka Palackého ve Valašském Meziříčí.
Autor se ve svém teoretickém příspěvku zabývá otázkou, jak realizovat průřezová témata v rámci ŠVP. Komentuje a hodnotí tři hlavní způsoby takových realizací na základě analýz z 11. ZŠ Plzeň.
Příspěvek přináší návod, jak jednoduše, ale účinně odpovědět žákům na některé základní otázky zemské hydrosféry - pomocí internetu či encyklopedie a pracovního listu, který žáci sami vyplňují.
Námět na spolupráci mezi informatikou, fyzikou a zeměpisem při výuce astronomie. S využitím internetu vyhledávají žáci informace o délce dne v období kolem zimního slunovratu.