Námět na spolupráci mezi informatikou, fyzikou a zeměpisem (geografií) při výuce astronomie. S využitím internetu vyhledávají žáci informace o době trvání dne v období kolem zimního slunovratu.
Charakteristika integrovaného bloku: Integrovaný blok navazuje na předchozí znalosti a poznatky z oblasti světa přírody. Autorka dovednosti dětí rozvíjí prostřednictvím praktických činností realizovaných na zahradě mateřské školy. Nabízené činnosti umožňují aktivní účast skupiny dětí, uspokojují jejich potřebu získávat nové zkušenosti objevováním. Očekávané výstupy:
zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci;
koordinovat lokomoci a další pohyby těla;
vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady;
řešit problémy, úkoly a situace;
spolupracovat s ostatními;
uvědomovat si nebezpečí, se kterým se můžeme setkat, mít povědomí o tom, jak se prakticky chránit, vědět, jak se nebezpečí vyhnout, kam se obrátit v případě potřeby o pomoc;
vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný.
Během projektu Cestujeme po Evropě se děti seznamují s Evropou a začlenením ČR v ní. U dětí se prohlubuje poznatek o národním uvědoměním, spolu s poznáním vzájemné potřebnosti ČR a závislosti na ostatních státech.
Příspěvek popisuje zajímavou aktivitu, jak připravit a uskutečnit pokus – změření obvodu Země s několika běžnými pomůckami. Do pokusu se zapojilo několik škol z celého světa, v Čechách byl uskutečněn v Gymnáziu Františka Palackého ve Valašském Meziříčí.
Článek uvádí inspirace z knihy Mileny Lukešové Jak si uděláme zeměkouli. Odkazuje na různé webové stránky, které je možné využít ve výuce nejen předmětů z oblasti Člověk a svět.
Článek informuje o projektových dnech projektu Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji (CZ.107/1.1.00/44.0006), na kterém se podílí i Gymnázium Brno, Třída Kapitána Jaroše. V článku se pojednává, jak takovéto projektové dny s názvem Země, Člověk, Voda a Vzduch připravila pro žáky druhého stupně lektorka Veronika Kyasová. Seznámíme se zde s jednoduchými ale přitom efektivními pokusy, které mohou zatraktivnit výuku chemie.
Dopravní výchova není pouze znalost dopravních značek, měla by vést k soustředění, vytrvalosti, odhadu vzdálenosti, řešení problémů, komunikaci, orientaci na mapě i v terénu apod. Rallye Evropská unie je celoroční projekt použitelný ve vyučovacích hodinách Člověk a jeho svět nebo velmi úspěšně proveditelný ve školní družině.