Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "výtvarná výchova"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "výtvarná výchova"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejstarší
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Umění (v) pohybu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Přednáška Umění (v) pohybu představila program vzdělávacího workshopu pro lektorské oddělení Sbírky moderního a současného umění Národní galerie ve Veletržním paláci v Praze. V programu jde o možnosti využití informačních technologií ve výtvarné výchově pro žáky druhého stupně základních škol. Probíhá v multimediálním ateliéru ve Veletržním paláci a v expozici. V průběhu workshopu si žáci vyzkouší tvorbu audiovizuálních kompozic v reálném čase na motivy obrazů Františka Kupky. Annotation: The lecture „Art (in) Motion“ presented an educational workshop for the Department of Education in Collection of Modern and Contemporary Art of National Gallery in Veletrzni Palace in Prague. The aim of the program is to open possibilites of using information technologies in Art Education classes for students of second stage of elementary schools. The program has been taking place in multimedia studio as well as in the permanent expositions of the Veletrzni Palace. During the workshops students are trying out creation of audiovisual compositions in real-time with themes from paintings of Frantisek Kupka.
Autor Pavel Mrkus

Česko-bavorská báze porozumění v oblasti uměleckého vzdělávání aneb komparace možností naplňování kompetence vizuální komunikace na gymnáziích

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Komparace cílových kategorií uměleckého vzdělávání vychází z rozboru kurikulárních dokumentů pro gymnázia České republiky a Bavorska. Středem zájmu jsou základní segmenty vzdělávacích obsahů, a to formulovaných na úrovni vzdělávacího oboru se zohledněním celoevropského trendu dosahování klíčových kompetencí. Příspěvek nastoluje na velmi podrobném rozkladu otázku, jaký může mít výtvarný obor podíl na dosahování klíčových kompetencí. Jako aktuální téma (jde o situaci potěšující) není ani tak argumentace pro obhajobu významu oboru pro dosahování klíčových kompetencí, jako to (jde o situaci méně potěšující), jak vůbec dosáhnout oborových očekávaných výstupů. Obor má stále pro školní praxi velmi málo podpůrných materiálů, které daleko jemněji, než je uváděno v rámcových vzdělávacích programech, vysvětlují významy klíčových pojmů a také způsoby, jak dovednosti, vědomosti a kompetence, které jsou na obecné úrovni v kurikulárních dokumentech uvedeny, přiblížit učitelům.
Autor Věra Uhl Skřivanová

Výtvarné hrátky napříč kontinenty: Rusko

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Hlavním motivem knihy je cestování. Kniha je rozčleněna na kontinenty a státy, které se v nich nachází. Při jednotlivých lekcích děti získávají informace o různých zemích, které poté výtvarně zpracovávají. Součástí každé lekce je černobílý náčrt výrobku, v příloze knihy jsou křížovky a originální kreslené mapy. Své místo najde tato kniha v knihovničce učitelů MŠ, ZŠ, ZUŠ i u rodičů.
Autor Mgr. Petra Vondrová Ph.D.

Návrh a realizování projektu propojení výtvarné výchovy a informatiky na základní škole

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Zpráva o mezipředmětovém projektu, který realizovali dva studenti PedF během své praxe na jedné malé ZŠ.
Autor Petr Sál

Jak si uděláme zeměkouli

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek uvádí inspirace z knihy Mileny Lukešové Jak si uděláme zeměkouli. Odkazuje na různé webové stránky, které je možné využít ve výuce nejen předmětů z oblasti Člověk a svět.
Autor Milena Lukešová

Hrátky pro šikovné ruce

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Publikace je pokračováním knihy Výtvarné hrátky pro šikovné ručičky, která vyšla v roce 2011. Je určena nejen pro společné hravé tvoření rodičů s dětmi, ale i pro práci malých žáků na 1.stupni v hodinách výtvarné a pracovní výchovy. Kniha je rozdělena orientačně podle náročnosti výrobků podle věku od 2+ do 6+. Každý nápad je popsán, namalován a vyfotografován, má výrazně vyznačený seznam pomůcek a některé výrobky mají v příloze knihy i šablonu. Často jsou využívány materiály z domácnosti, které jinak končí v odpadu. Obsahem článku jsou tři návody na výrobky pro věk tří, čtyř a pěti let. V příloze je jejich zobrazení z knihy.
Autor Inka Faustová

Výtvarné aktivity žáků se SVP

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek je zařazen do seriálu Uplatňování nových forem a metod práce při vzdělávání žáků se středně těžkým, těžkým a kombinovaným postižením a autismem. Poskytuje informace o výstupech projektu Základní školy speciální a Praktické školy Černovice. V rámci tohoto seriálu již byly zveřejněny jednoduché cvičební řady s návodem jak cvičit s žáky se zdravotním postižením v hodinách zdravotní tělesné výchovy, několik originálních pracovních postupů popisujících vznik jednoduchých výrobků v keramické dílně a pracovní postupy na výrobky z pedigu a textilu. V následujícím článku jsou poskytnuty pracovní postupy pro výtvarné činnosti (ve vzdělávacím oboru Výtvarná výchova).
Autor A. Hůlková, J. Kršková

CLIL - Využití barev v NJ

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Při výběru tématického okruhu „Barvy“ jsem vycházela z věkové hranice žáků. Právě tento tématický okruh lze využít téměř ve všech předmětech prvního ročníku po celý školní rok. V následující části představím některé aktivity a hry, které jsme se žáky realizovali v předmětech výtvarná výchova, matematika, tělesná výchova a prvouka.
Autor Šárka Irová

Výtvarná výchova ve světě současného umění a technologií

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Je potěšující, že v rámci projektu, který byl spolufinancovaný Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky a jehož úplný název je „Výtvarná výchova ve světě současného umění a technologií – využití ICT a dalších nových přístupů ve výtvarné výchově“, vydala Katedra výtvarné výchovy PdF Univerzity Palackého v Olomouci celkem jedenáct publikací!
Autor PaedDr. Markéta Pastorová

Co je to mapping?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Článek se zaměřuje na popis a využití nového uměleckého směru, který nese název videomapping. Konkrétně poukazuje na jeho využití ve výuce a vysvětluje jeho základní principy.
Autor Šárka Bímová
Celkem: 74