Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "výtvarná výchova"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "výtvarná výchova"

Seřadit dle: Podle názvu, Vzestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

"Výtvarka" není běžné vyučování

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Na praktických příkladech autor demonstruje možnosti moderního pojetí výtvarné výchovy.
Autor Šimon Brejcha

Barevné čarování

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
V praktickém inspirativním příspěvku autorka popisuje, jak lze využít tématu vodní hladiny ve výtvarné výchově. Děti se v průběhu činnosti naučí míchat barvy a tvůrčím způsobem rozvíjí svou výtvarnou představivost.
Autor Barbora Škaloudová

Barevný svět pocitů a nálad

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
aplikační příspěvek
Cílem článku je přiblížit učitelům výtvarné výchovy možnost využití prvků artefiletiky jako součást vzdělávání a osobního rozvoje žáka; nabídnout mu návrat k přirozenému lidskému hledání, kdy se zatajeným dechem objevuje vesmírné prostory v nás, své nálady a emoce.
Autor Oxana Antošová

Barva a světlo v obraze

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Hodnocení žáka je ve škole velmi důležité, jelikož jím může být motivován, odměňován, posouván dále, ale také demotivován. Řada odkazů a jednotlivých článků níže nabízí příklady úloh z různých oblastí vzdělávání a k nim připravené ukázkové hodnocení, včetně žákovských řešení. Úkol, řešený na Národním ústavu pro vzdělávání, vychází přímo ze dvou opatření v DZ 2015–2020, a to F.5.4: připravit podpůrné materiály, jako jsou přehledy hodnocení/známkování uvádějící kritéria pro hodnocení a škálování různých aspektů žákova výkonu, a modelové příklady ilustrující výkon žáka na různých úrovních. Doufáme, že příklady, které zde naleznete, budou sloužit pro Vaši praxi a budou Vás inspirovat k tvorbě vlastního hodnocení žáků, které je bude motivovat.
Autor Mgr. Simona Svatošová

Barva, materiál a textura v oděvu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
modul
Příspěvek se zabývá využitím barvy při tvorbě oděvu jako prostředku komunikace ve veřejném prostoru a uplatněním materiálu a textury při stylizaci divadelní postavy. Součástí prezentace je i reflexe realizované akce.
Autor Simona Svatošová

Barvené čarování

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Metodicky rozpracovaný galerijní program pro 1. stupeň ZŠ, který reflektuje barvu ve vztahu ke konkrétním uměleckým dílům. Klíčové momenty tvůrčích činností jsou doplněné o obrazovou dokumentaci a doporučené návazné aktivity.
Autor Barbora Škaloudová

Barvy se ukládají ke spánku

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Autorka nabízí postup, jak žáci mohou na základě svých zážitků a zkušeností tvořit barevné palety k jednotlivým ročním obdobím, a jak experimentovat s barvami.
Autor Jaroslava Trojanová

BROUCI – rozměrná kolektivní instalace

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Nevšední výukový program pro žáky základních či základních uměleckých škol inspirovaný fascinující říší mikrosvěta se šíří jeho bizarních forem, tvarů a barev. Cílem projektu je vytvoření rozměrné vícedílné kolektivní instalace – fantaskní plastiky hmyzu. Žáci v průběhu práce názornou formou získají přesnější představu o stavbě hmyzího těla. Zásadní a důležitou zkušeností, kterou by si žáci měli z lekce odnést, je zkušenost s prací v kolektivu. Děti by se prostřednictvím tohoto úkolu měly zdokonalit ve vzájemné komunikaci, naučit se asertivnímu jednání, které jim umožní prezentovat svůj názor před ostatními a dokázat ho též vhodně volenými argumenty obhájit.
Autor Marek Škubal

Celoškolní celoroční projekty v praxi

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Celoškolní celoroční projekty vytvářejí podmínky pro spolupráci a kooperaci v podmínkách speciálních škol, které navštěvují žáci s různým druhem i stupněm zdravotního postižení. Příspěvek představuje přednosti těchto projektů, nabízí obecný „ recept“ na jejich tvorbu a několik nápadů i doporučení.
Autor Miroslava Křupalová

Česko-bavorská báze porozumění v oblasti uměleckého vzdělávání aneb komparace možností naplňování kompetence vizuální komunikace na gymnáziích

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Komparace cílových kategorií uměleckého vzdělávání vychází z rozboru kurikulárních dokumentů pro gymnázia České republiky a Bavorska. Středem zájmu jsou základní segmenty vzdělávacích obsahů, a to formulovaných na úrovni vzdělávacího oboru se zohledněním celoevropského trendu dosahování klíčových kompetencí. Příspěvek nastoluje na velmi podrobném rozkladu otázku, jaký může mít výtvarný obor podíl na dosahování klíčových kompetencí. Jako aktuální téma (jde o situaci potěšující) není ani tak argumentace pro obhajobu významu oboru pro dosahování klíčových kompetencí, jako to (jde o situaci méně potěšující), jak vůbec dosáhnout oborových očekávaných výstupů. Obor má stále pro školní praxi velmi málo podpůrných materiálů, které daleko jemněji, než je uváděno v rámcových vzdělávacích programech, vysvětlují významy klíčových pojmů a také způsoby, jak dovednosti, vědomosti a kompetence, které jsou na obecné úrovni v kurikulárních dokumentech uvedeny, přiblížit učitelům.
Autor Věra Uhl Skřivanová
Celkem: 74