Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | O jazyce | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
---|
Charakteristika literární postavy (rozvoj čtenářské gramotnosti)
| Článek se zaměřuje na rozvoj čtenářské gramotnosti v hodinách Literární výchovy vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura u žáků 1. stupni ZŠ. Tématem hodiny je Charakteristika literární postavy. Žáci vyhledávají ve své vybrané knize charakteristické prvky dané postavy (nejčastěji si vybírají hlavní) a jejich úkolem je ji popsat. Než se však dostanou k samotnému úkolu: vysvětlíme si, jak dělíme charakteristiku postavy (vnější a vnitřní), sami si vyzkoušejí ve stručnosti charakterizovat svého spolužáka a ostatní mají za úkol ho poznat. Pomocí této motivační hry a výkladu si ucelíme dané téma, abychom se mohli začíst do vlastní knihy, a následně se pokusíme charakterizovat vlastní postavu v knize.
Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).  | Lucie Tůmová |
Praktický příspěvek zkušenost
|
|
|
|
|
07. 09. 2020 |
6431 |
Sněhurka (francouzská verze)
| Autorka sepsala námět na hodinu literatury zaměřující se na pohádku Sněhurka a její verzi ve francouzské podobě. Pro využití této inspirace je nutné si vyhradit dvě vyučovací hodiny. Téma se prolíná do průřezového tématu Multikulturní výchova.
V jedné příloze naleznete samotnou verzi francouzské pohádky naší Sněhurky a v druhé příloze se nachází podrobný průběh vyučovací hodiny.
Hodina byla autorkou vyzkoušena a dětmi velmi vítána.  | Lucie Tůmová |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
03. 06. 2020 |
2281 |
Povídání o roletě II
| Příspěvek nabízí různé formy práce s textem pro méně zdatné čtenáře. V druhém dílu seriálu žáci procvičí správnou techniku čtení, porozumění čtenému doplňováním celých vět do textu a vlastním převyprávěním celého příběhu. Procvičí si sluchovou analýzu a syntézu (utváření slov z písmen), ale i gramatická pravidla. To vše na textu určeném pro čtení slov s otevřenou slabikou.  | Petra Pšeničková |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
17. 06. 2015 |
4756 |
Povídání o roletě I
| Příspěvek nabízí různé formy práce s textem pro méně zdatné čtenáře. V prvním dílu seriálu žáci procvičí techniku čtení, porozumění čtenému doplňováním vhodných slov do textu, sluchovou analýzu a syntézu (utváření slov ze slabik), ale i gramatická pravidla (doplňování chybějících písmen do slov). To vše na textu určeném pro čtení slov s otevřenou slabikou.  | Petra Pšeničková |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
15. 06. 2015 |
5425 |
Papírový drak a škodolibá klubíčka
| V ukázce se děti seznámí se dvěma příběhy, ve kterých se budou učit naslouchat zajímavým příhodám, přemýšlet o nich, odpovídat na otázky a s textem dále tvořivě pracovat. Vyzkouší si papírové šití, vyrábění draka, zamotávání a rozmotávání klubíček a v neposlední řadě si také trochu zaběhají.  | H. Kopečná, H. Doležalová, V. Šiblová |
Praktický příspěvek inspirace krátkodobý
|
|
|
|
|
27. 03. 2014 |
19300 |