Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "socializace"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "socializace"

Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Životopis věcí

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek představuje možnosti využití výukové aktivity Životopis věcí v předškolním vzdělávání a ve vybraných vzdělávacích oborech základního vzdělávání.
Autor Mgr. Simona Šedá

Objektivita v médiích – Úvod

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Text je výňatkem z článku Objektivita v médiích – mediálně pedagogický pohled, který vyšel v časopise Pedagogika v červnu 2010. Masová komunikační média významně ovlivňují charakter edukačně socializačního procesu v moderní společnosti. Mediální obsahy, jimž je publikum vystaveno, však podléhají konkrétním principům a metodám žurnalistické práce s realitou. Článek studuje vlastnosti a účinky novinářské objektivity, kterou chápe jako hlavní konstitutivní princip profesionálního žurnalismu, v kontextu společenské komunikace, edukace a socializace. V protikladu k obecně sdílenému chápání novinářské objektivity jako prostředku nestranného pozorování společenských jevů přichází autor s představou proměny funkce objektivity v nástroj mocenské kontroly obsahu veřejné komunikace. Novou úlohu teoretické pedagogiky spatřuje proto v rozvoji mediální pedagogiky jako disciplíny zaměřené na výzkum pedagogických aspektů fungování médií v moderní společnosti a přinášející, mimo jiné, hlubší porozumění charakteru mediální edukace a socializace nezbytné pro eliminaci jejich negativních důsledků.
Autor Petr Valenta

Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku: Potřeba podpory, opory

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Cílem knihy Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku z nakladatelství Portál je předat podstatné a výzkumy získané informace o současných dětech, a to v souvislosti s řešením situací, které běžně nastávají. Ukázka z knihy se zabývá základními sociálními potřebami, konkrétně potřebou podpory a opory. Teoretické pojednání je doplněno kazuistikou a jejím řešením. Nejenom ukázka ale celá publikace upozorňuje na zásadní výchovné chyby, kterých se dopouštějí dnešní rodiče. Kniha by neměla chybět v knihovničce učitelů mateřských a základních škol, využijí ji i rodiče a vychovatelé zejména v době předškolní docházky a těsně po zahájení školní docházky.
Autor Jan Svoboda

Genderové aspekty inkluzivního vzdělávání

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V článku se věnuji problematice genderu, kterou zasazuji do kontextu inkluzivního vzdělávání. Zaměřuji se na rodinu a školu jako instituce, které se primárně podílejí na procesu genderové socializace. Je zde rovněž vymezen rozdíl mezi pohlavím a genderem. Také jsou zmíněny přínosy i úskalí, se kterými se lze setkat při reprodukci genderových stereotypů a je uvedeno několik konkrétních příkladů, jak k této reprodukci často dochází.
Autor Lucie Hrdličková

Skupinová práce na ZŠ

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Skupinová práce jako metoda a forma práce s žáky na základní škole bývá občas opomíjena. Ve školách by měli žáci práci ve skupině zažít. Během ní dochází k socializaci skupiny a ke spolupráci, mohou vzniknout i nové vazby mezi jednotlivými spolužáky. V příspěvku čtenář nalezne také obecné návody, jak žáky rozdělit do skupin, jak jim přidělit téma a další potřebné poznatky.
Autor Jan Šindelář

Objektivita v médiích – Dekontextualizovanost mediálních obsahů

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Text je výňatkem z článku Objektivita v médiích – mediálně pedagogický pohled, který vyšel v časopise Pedagogika v červnu 2010. Masová komunikační média významně ovlivňují charakter edukačně-socializačního procesu v moderní společnosti. Mediální obsahy, jimž je publikum vystaveno, však podléhají konkrétním principům a metodám žurnalistické práce s realitou. Článek studuje vlastnosti a účinky novinářské objektivity, kterou chápe jako hlavní konstitutivní princip profesionálního žurnalismu, v kontextu společenské komunikace, edukace a socializace. V protikladu k obecně sdílenému chápání novinářské objektivity jako prostředku nestranného pozorování společenských jevů přichází autor s představou proměny funkce objektivity v nástroj mocenské kontroly obsahu veřejné komunikace. Novou úlohu teoretické pedagogiky spatřuje proto v rozvoji mediální pedagogiky jako disciplíny zaměřené na výzkum pedagogických aspektů fungování médií v moderní společnosti a přinášející, mimo jiné, hlubší porozumění charakteru mediální edukace a socializace nezbytné pro eliminaci jejich negativních důsledků.
Autor Petr Valenta

Objektivita v médiích – Příklad pořadu Tykadlo

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Text je výňatkem z článku Objektivita v médiích – mediálně pedagogický pohled, který vyšel v časopise Pedagogika v červnu 2010. Masová komunikační média významně ovlivňují charakter edukačně-socializačního procesu v moderní společnosti. Mediální obsahy, jimž je publikum vystaveno, však podléhají konkrétním principům a metodám žurnalistické práce s realitou. Článek studuje vlastnosti a účinky novinářské objektivity, kterou chápe jako hlavní konstitutivní princip profesionálního žurnalismu, v kontextu společenské komunikace, edukace a socializace. V protikladu k obecně sdílenému chápání novinářské objektivity jako prostředku nestranného pozorování společenských jevů přichází autor s představou proměny funkce objektivity v nástroj mocenské kontroly obsahu veřejné komunikace. Novou úlohu teoretické pedagogiky spatřuje proto v rozvoji mediální pedagogiky jako disciplíny zaměřené na výzkum pedagogických aspektů fungování médií v moderní společnosti a přinášející, mimo jiné, hlubší porozumění charakteru mediální edukace a socializace nezbytné pro eliminaci jejich negativních důsledků.
Autor Petr Valenta

Úvod do sociálních sítí: sociologická a demografická data

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Možností, jak pochopit změny v komunikaci a užívání sociálních sítí, je více. My se podíváme na demografické a sociologické údaje, které se týkají toho, jakým způsobem se lidé na sociálních sítích chovají a jací skutečně jsou. Zaměříme se také na změny, které sociální sítě vyvolávají ve společnosti.
Autor Bc. Monika Černá

Poruchy socializace u dětí a dospívajících: Jak rozumět pojmu osobnostní a sociální výchova?

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek předkládá ukázku \"Jak rozumět pojmu \"osobnostní a sociální výchova\"?\" z knihy Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Autorem ukázky je Josef Valenta.
Autor R. Jedlička a kol.

Využití arteterapeutických technik k harmonizaci osobnosti dětí v mateřské škole

Předškolní vzdělávání
Informativní příspěvek
Popis arteterapeutických postupů za účelem socializace dětí v mateřských školách (převzato z RAABE).
Autor Barbora Hádlíková
Celkem: 19