Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "psychologie"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "psychologie"

Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejhůře hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Psychologické aspekty vzdělávacích technologií

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Zamyšlení nad tím jakou roli ve vzdělávacím procesu mohou mít technologie.
Autor Bořivoj Brdička

Malý princ v nás

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Kniha Malý princ v nás německého psychologa Mathiase Junga nás v drobných kapitolách přivádí k dalšímu zamyšlení nad knihou Antoina Saint-Exupéry ať už pro vlastní osobní rozvoj nebo rozvoj sebe jako rodiče či pedagoga.
Autor Mathias Jung

Úvod do školní psychologie: Psycholog na škole

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Kniha přináší informace o školní psychologii a její úloze v každodenním školním prostředí. Zabývá se vztahy školního psychologa s ostatními zaměstnanci školy, životem celé komunity školy se školním psychologem. Kniha obsahuje zajímavé přílohy, např. Etický kodex školního psychologa nebo Standardy práce školního psychologa
Autor Štech, S., Zapletalová, J.

Způsob bytí: Zážitky komunikace

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V dnešní době mnoho učitelů hovoří o problémech s dětmi v hlavním proudu vzdělávání. I jim může být tato ukázka z knihy podporou a pomůckou. Třeba zjistí, že stačí skutečně a hluboce naslouchat...
Autor C. R. Rogers

Psychopatologie

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Kniha Psychopatologie se věnuje příčinám, průběhu, diagnostice a léčení psychických poruch. Jde o přehledný zdroj základních poznatků o oblasti, která se v současnosti nesmírně rychle vyvíjí a se kterou se každý z nás setkává nejen v pedagogické praxi. Pro pedagogy je kniha užitečným zdrojem prvotních informací, které pomáhají s lepší orientací. Také zde naleznou charakteristiky různých duševních stavů včetně těch, které vyžadují okamžitý odborný zásah. Vybraná kapitola se týká poruch, které postihují děti a uvádí jejich výstižné charakteristiky.
Autor Miroslav Orel a kol.

Uplatňování supervize ve školských zařízení institucionální výchovy a preventivně výchovné péče

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V diagnostických a výchovných ústavech a dětských domovech se školou se v posledních letech zvýšil počet dětí traumatizovaných, se závislostmi na návykových látkách, s psychiatrickými diagnózami a dalšími velmi závažnými problémy, které se projevují zejména disociálním a agresivním chováním a narušením vztahů k vrstevníkům i dospělým.
Autor PhDr. Ivana Slavíková

Terapie ve speciální pedagogice: Edukační biblioterapie

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Kniha Terapie ve speciální pedagogice velice konkrétně popisuje jednotlivé terapeutické techniky, které jsou využitelné ve speciální pedagogice. Je primárně určena studentům speciální pedagogiky, psychologie a dalších pomáhajících profesí. Její předností je ucelenost pohledu, ale i fakt, že předkládá i méně známé techniky. Pro pedagogy může být kniha inspirací pro práci v některých hodinách, protože obsahuje také velké množství příkladů z praxe. Náměty lze využít nejen pro terapeutickou praxi, což dokládají ukázky, které byly vybrány.
Autor O. Müller a kol.

Je umění odolat pokušení zásadní pro úspěch v životě?

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Asi každý rodič občas učí své dítě „sedět a počkat“. Je docela běžnou součástí výchovy, nejen v rodině, ale i ve škole, že děti učíme zvládat jejich předpokládanou impulsivitu a učíme je, že je dobré umět odložit svou potřebu, rychlé uspokojení a vydržet „až bude vhodný čas“. Slyšeli jste již někdy o „marshmallow testu“, v češtině někdy také můžete narazit na pojmenování „žužu test“? Tento experiment sledující u dětí schopnost čekat na sladkou odměnu vlastně využíval běžné rodičovské zkušenosti a díky návaznému longitudinálnímu výzkumu došel k ve své době velmi populárnímu závěru, že schopnost odložit potěšení projevená již v dětském věku zásadně ovlivňuje budoucí úspěch v životě. Děti, které se umí lépe ovládat, dosáhnou vyššího vzdělání, lépe se chovají a třeba i méně často trpí obezitou. Toto poselství bylo hojně medializováno, ale opět se jedná o případ, kdy novější studie ukazují složitější obrázek. Pojďme se tedy podívat na test s bonbonem pěkně popořádku.
Autor Kateřina Machovcová

Adaptace dětí cizinců - psychologická rovina adaptace

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek se věnuje integraci dětí cizinců do vzdělávacího prostředí. V úvodu je popsán vývoj situace týkající se cizinců v ČR a základní strategie adaptace. Prostor je věnován především psychologické rovině adaptace a s ní spojeným problémům a rizikovým situacím. Důraz je kladen především na problémy spojené s odlišným mateřským jazykem.
Autor Lucie Hrdličková

Reakce na Výzkumnou zprávu o tvorbě gymnaziálního kurikula z roku 2011

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek reaguje na výzkumnou zprávu, která má titul: Kurikulární reforma na gymnáziích. Případová studie tvorby kurikula. Základem výzkumu jsou individuální rozhovory s učitelem příslušného vzdělávacího oboru. Text tohoto článku se věnuje obecným kvalitativním přístupům (triangulace, hermeneutika), které jsou ve výzkumu použity, a zaměřuje se na případovou studii geografie/zeměpisu (historický vývoj, geografické pojmy a koncepce). Zpráva je dostupná z uvedené literatury u tohoto článku.
Autor Jaroslav Vávra
Celkem: 14