Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "projektové vyučování"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "projektové vyučování"

Seřadit dle: Počet zobrazení, Nejméně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Výuka netradičního předmětu netradiční metodou

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Příklad dobré praxe je ukázkou využití projektové výuky v hodině odborného předmětu, který byl nově koncipován pro ŠVP oboru vzdělání obchodník / čtyřletý obor s maturitou /. Jde o aplikaci získaných kompetencí - učivo prvního čtvrtletí nově koncipovaného předmětu nauka o výživě a zdraví. Předmět je zařazen do prvního ročníku jmenovaného oboru vzdělání, ve kterém si žáci osvojují nové kompetence ve smyslu naplňování cíle č. 13 vládního programu Zdraví 21. Jedná se o strategii šíření podpory zdraví do škol v Jihomoravském kraji, neboť zdraví je nutno hodnotit jako základ kvality lidského života a nejdůležitější životní komoditu, o kterou je nutno řádně pečovat a preventivně působit proti všem negativním vlivům, které zdraví ničí, s ohledem na tělesnou, duševní a sociální pohodu. Cílem zdravých je mít v normě základní fyziologické aspekty, neprodělávat žádnou nemoc a mít organismus vitální, po celý, pokud možno dlouhý, život…
Autor Mgr. Hana Křístková

Vybrané osobnosti Brna – příspěvky k regionálním dějinám

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Pro splnění úkolů stanovených vlastním ŠVP v rámci projektu Pilot S slouží příklad dobré praxe jako ukázka využití metody projektové výuky v dějepisu, při níž si žáci nejen rozšíří znalosti a získají nové dovednosti, rozvíjejí řadu klíčových kompetencí, ale měla by je vést i k prohloubení zájmu o město, kde studují, žijí, které mnozí teprve poznávají a vytvářejí si k němu vztah. Je zdůrazněn význam přípravné fáze a dobré organizace, na níž se vedle učitelů podílejí sami žáci, je popsán mechanismus realizace, uvedena jsou některá úskalí.
Autor Milena Kirschová

Podivné století: scénář 2. projektového setkání

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Podivné dědictví – Exodus – odchod Čechů ze Sudet, holocaust, odsun Němců, emigrace. Chceme ukázat, jak tenká je hranice mezi spravedlností a odplatou, jak rozličné mohou být důvody pronásledování a odchodů a jak tato skutečnost lidi poznamenává. Toto období bylo krátké, ale nabité důležitými a neveselými událostmi. Nadlouho určilo směr pro další vývoj.
Autor Mgr. Ivan Bauer, Mgr. Ivo Farský

Ukázkové hodiny v odborném výcviku oboru kuchařské práce

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Ukázková hodina je výukovou formou používanou v odborném výcviku v oboru kuchařské práce, ve kterém se vzdělávají žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Jedná se o praktické ukázky přípravy a veřejné prezentace nejrůznějších druhů pokrmů, jejichž příprava je aktuálně probírána v teoretických předmětech. Dochází tak k vhodnému spojení předkládaného teoretického učiva a samostatných praktických činností žáků. Ukázkové hodiny probíhají v rámci jedné vyučovací jednotky odborného výcviku, mají však charakter projektového vyučování. Při ukázkových hodinách jsou rozvíjeny vedle odborných kompetencí samovolně či cíleně rovněž kompetence k učení, kompetence k řešení problémů, komunikativní kompetence, personální a sociální kompetence.
Autor RNDr. Milada Kussak Höklová

Individuální projekt žáka

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
modul
Příspěvek je ukázkou práce se žáky v málotřídní škole. Už v 1. a 2. ročníku žáci zpracovávají minimálně jeden projekt dle výběru celé třídy pod vedením třídního učitele. Získávají tak řadu specifických dovedností a zkušeností z práce v týmu, s používáním různých informačních zdrojů, s vlastní organizací práce, prezentací výsledků apod. Individuální projekt je realizován žáky 3. – 5. ročníku ZŠ. Žáci jeho prostřednictvím aplikují poznatky z českého jazyka a ostatních vyučovacích předmětů, dle vlastního zvoleného tématu. Často jsou tyto projekty i příležitostí k uplatnění dovednosti pracovat s grafy a tabulkami. Vždy je tento způsob práce příležitostí k uplatňování a rozvoji mnoha klíčových kompetencí.
Autor Karla Černá

Žákovský projekt Floristika

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Jedná se o dlouhodobý – tříletý žákovský projekt v oboru zahradník. Projekt rozvíjí znalosti žáků z teoretických předmětů vazačské a aranžérské činnosti (1. ročník, dle ŠPV) a vazačství a aranžování (2. a 3. ročník). Projekt je zaměřen na nácvik vazačských a aranžérských činností v hodinách odborného výcviku v návaznosti na výuku floristické teorie, součástí jsou předváděcí semináře floristických odborníků, floristické soutěže a výstavy. Vyvrcholením jsou absolventské práce žáků 2. a 3. ročníku, kterými ukončují výuku a projekt v daném ročníku. Výstava absolventských prací a dílčí výstavy jsou přístupné ostatním žákům školy i široké veřejnosti. Základem tvůrčích činností je individuální nebo skupinová práce. Při hodnocení je kladen důraz na samostatnost, kreativní schopnosti, respektování estetických pravidel a zásad a schopnost vhodně umístit kompozici do interiéru či exteriéru.
Autor Ing. Helena Rokoská

Dům, byt ani chata nejsou natotata!

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Konkrétní zkušenosti pro mezipředmětový projekt na 2. stupni ZŠ s využitím ICT. Žáci si sami navrhli dispoziční řešení bytu či domu, ve kterém by chtěli žít, a plánek nakreslili s pomocí počítače ve vektorovém grafickém editoru.
Autor Hana Blažková

Výukový blok voda

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Ve 4. ročníku zařazuji do výuky projekt Voda, který prolíná předměty český jazyk, matematika, vlastivěda, přírodověda a hudební výchova. Žáci v bloku 12 hodin (projektové vyučování) studovali vodu v jejích různých projevech a zobrazeních, včetně zobrazení v naučné a krásné literatuře. V uvedené dvouhodinovce jsem navázala na předchozí práci a pak žáci četli samostatně k tomu účelu přinesené naučné texty. Hodina byla zaměřena na sdílení o přečteném, využitá metoda práce je variací metody popisované jako Učíme se navzájem. Žáci si sdělovali, co se dozvěděli nového, ale v další fázi měli připravit společnou prezentaci nových informací pro ostatní. Prezentace probíhala v prostoru, který je ve třídě vyčleněn speciálně pro sdílení nových informací získaných studiem. Samotným závěrem bylo shrnutí nových poznatků a vyhodnocení hodiny, které jsem provedla. Dvouhodinovka měla uzavřít celý vyučovací blok, ale protože ještě nebyly vyhodnoceny některé pokusy a uzavřeny všechny diskuse, bylo se žáky dohodnuto, že blok dokončí a vše zhodnotí v bloku hodin, který následuje příští den. Výuka proběhla na ZŠ a MŠ Všenory.
Autor Hana Hrušková

Divadlo – Celoroční školní projekt

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příspěvek je zaměřen na aplikaci projektového vyučování, metody dramatizace ve výchově a vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením, kombinací vad a žáků s pervazivní vývojovou poruchou na základní škole praktické. Zamýšlí se nad efektivitou působení modifikované metody projektového vyučování na žáka, z praktických zkušeností, na příkladu dramatizace, vyvozuje závěr.
Autor Ivana Baštincová

Projekt Poznej naše město aneb U nás nikdy nezabloudím

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Poznejme ulice města (obce) pomocí práce se systémem názvů ulic, učme se orientovat se na mapě...
Autor Lubor Brázda
Celkem: 16