Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "projektové vyučování"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "projektové vyučování"

Seřadit dle: Podle názvu, Sestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Žákovský projekt Floristika

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Jedná se o dlouhodobý – tříletý žákovský projekt v oboru zahradník. Projekt rozvíjí znalosti žáků z teoretických předmětů vazačské a aranžérské činnosti (1. ročník, dle ŠPV) a vazačství a aranžování (2. a 3. ročník). Projekt je zaměřen na nácvik vazačských a aranžérských činností v hodinách odborného výcviku v návaznosti na výuku floristické teorie, součástí jsou předváděcí semináře floristických odborníků, floristické soutěže a výstavy. Vyvrcholením jsou absolventské práce žáků 2. a 3. ročníku, kterými ukončují výuku a projekt v daném ročníku. Výstava absolventských prací a dílčí výstavy jsou přístupné ostatním žákům školy i široké veřejnosti. Základem tvůrčích činností je individuální nebo skupinová práce. Při hodnocení je kladen důraz na samostatnost, kreativní schopnosti, respektování estetických pravidel a zásad a schopnost vhodně umístit kompozici do interiéru či exteriéru.
Autor Ing. Helena Rokoská

Vývoj koncepce výuky předmětu projektové vyučování – Brány do poznávání světa

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek předkládá náhled do vývoje nové koncepce výuky předmětu projektového vyučování. Tento vývoj byl určován pečlivým vyhodnocováním funkčních a nefunkčních prvků ve struktuře výuky, současně též vizí, kterou se podařilo zrealizovat až po zařazení aplikace OrgPad. Právě tento moment určil další směr vývoje koncepce, jíž se OrgPad stal součástí. Cílem zkoumání bylo skloubení těchto požadavků: samostatná práce žáků, naplňování výstupů z RVP ZV, vytváření tematické sítě k vizualizaci mezioborových vztahů, individuální přístup a dostatek individuální podpory, motivace méně aktivních dětí a další.
Autor Barbora Jeřábková

Výukový blok voda

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Ve 4. ročníku zařazuji do výuky projekt Voda, který prolíná předměty český jazyk, matematika, vlastivěda, přírodověda a hudební výchova. Žáci v bloku 12 hodin (projektové vyučování) studovali vodu v jejích různých projevech a zobrazeních, včetně zobrazení v naučné a krásné literatuře. V uvedené dvouhodinovce jsem navázala na předchozí práci a pak žáci četli samostatně k tomu účelu přinesené naučné texty. Hodina byla zaměřena na sdílení o přečteném, využitá metoda práce je variací metody popisované jako Učíme se navzájem. Žáci si sdělovali, co se dozvěděli nového, ale v další fázi měli připravit společnou prezentaci nových informací pro ostatní. Prezentace probíhala v prostoru, který je ve třídě vyčleněn speciálně pro sdílení nových informací získaných studiem. Samotným závěrem bylo shrnutí nových poznatků a vyhodnocení hodiny, které jsem provedla. Dvouhodinovka měla uzavřít celý vyučovací blok, ale protože ještě nebyly vyhodnoceny některé pokusy a uzavřeny všechny diskuse, bylo se žáky dohodnuto, že blok dokončí a vše zhodnotí v bloku hodin, který následuje příští den. Výuka proběhla na ZŠ a MŠ Všenory.
Autor Hana Hrušková

Výuka netradičního předmětu netradiční metodou

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Příklad dobré praxe je ukázkou využití projektové výuky v hodině odborného předmětu, který byl nově koncipován pro ŠVP oboru vzdělání obchodník / čtyřletý obor s maturitou /. Jde o aplikaci získaných kompetencí - učivo prvního čtvrtletí nově koncipovaného předmětu nauka o výživě a zdraví. Předmět je zařazen do prvního ročníku jmenovaného oboru vzdělání, ve kterém si žáci osvojují nové kompetence ve smyslu naplňování cíle č. 13 vládního programu Zdraví 21. Jedná se o strategii šíření podpory zdraví do škol v Jihomoravském kraji, neboť zdraví je nutno hodnotit jako základ kvality lidského života a nejdůležitější životní komoditu, o kterou je nutno řádně pečovat a preventivně působit proti všem negativním vlivům, které zdraví ničí, s ohledem na tělesnou, duševní a sociální pohodu. Cílem zdravých je mít v normě základní fyziologické aspekty, neprodělávat žádnou nemoc a mít organismus vitální, po celý, pokud možno dlouhý, život…
Autor Mgr. Hana Křístková

Vybrané osobnosti Brna – příspěvky k regionálním dějinám

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Pro splnění úkolů stanovených vlastním ŠVP v rámci projektu Pilot S slouží příklad dobré praxe jako ukázka využití metody projektové výuky v dějepisu, při níž si žáci nejen rozšíří znalosti a získají nové dovednosti, rozvíjejí řadu klíčových kompetencí, ale měla by je vést i k prohloubení zájmu o město, kde studují, žijí, které mnozí teprve poznávají a vytvářejí si k němu vztah. Je zdůrazněn význam přípravné fáze a dobré organizace, na níž se vedle učitelů podílejí sami žáci, je popsán mechanismus realizace, uvedena jsou některá úskalí.
Autor Milena Kirschová

Ukázkové hodiny v odborném výcviku oboru kuchařské práce

Odborné vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Ukázková hodina je výukovou formou používanou v odborném výcviku v oboru kuchařské práce, ve kterém se vzdělávají žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Jedná se o praktické ukázky přípravy a veřejné prezentace nejrůznějších druhů pokrmů, jejichž příprava je aktuálně probírána v teoretických předmětech. Dochází tak k vhodnému spojení předkládaného teoretického učiva a samostatných praktických činností žáků. Ukázkové hodiny probíhají v rámci jedné vyučovací jednotky odborného výcviku, mají však charakter projektového vyučování. Při ukázkových hodinách jsou rozvíjeny vedle odborných kompetencí samovolně či cíleně rovněž kompetence k učení, kompetence k řešení problémů, komunikativní kompetence, personální a sociální kompetence.
Autor RNDr. Milada Kussak Höklová

Týden otevřených dveří v rehabilitačních třídách

Speciální vzdělávání
Informativní příspěvek
Propojení výuky ve třídách základní školy speciální a praktické v rámci týdenního projektu.
Autor Šárka Křesťanová

Svobodné strukturování a jeho význam ve vzdělávání

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Jsme zvyklí své úvahy zaznamenávat lineárně a vedeme k tomu i další generace. To, jaký přínos nám může nabídnout alternativní způsob zápisu, zkoumám na konkrétních pracích dětí na prvním stupni v aplikaci OrgPad. OrgPad přichází s novým způsobem zaznamenávání myšlenek, jehož východiskem je naprostá volnost ve strukturování. Přesto nás však vede k řádu, protože nám nastavuje zrcadlo. Sleduje naše asociace, na které můžeme nahlížet a v duchu pedagogického konstruktivismu s nimi dále pracovat, konkrétně např. v interdisciplinárně pojatém projektovém vyučování. Článek se tedy snaží stručně nastínit význam využití svobodného strukturování ve školní praxi.
Autor Barbora Jeřábková

Specifika CLIL metodiky

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Metodika CLILu čerpá jak z didaktiky cizího jazyka, tak z didaktiky odborného předmětu. Desátá kapitola online příručky Cizí jazyky napříč předměty 2. st. ZŠ je právem považována za stěžejní, jelikož se zabývá specifickými didaktickými postupy při CLIL. Kromě modelů v CLILu kapitola uvádí východiska pro integrovanou výuku. Věnuje se mj. multimodalitě, učebním stylům, práci s Bloomovou taxonomií a strategiím pro rozvoj klíčových kompetencí v CLILu. Na principech a zásadách, které by učitel CLIL měl dodržovat při výuce CLILu, jsou zde ilustrovány obecné strategie a přístupy společné pro všechny vyučovací předměty.
Autor Lenka Prochazkova

Situačně orientované slovní úlohy jako součást výuky matematiky a českého jazyka

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek popisuje pojem „situačně orientované slovní úlohy“ a jaká témata těchto úloh zvolit, abychom žáky zaujali.
Autor Alena Rakoušová
Celkem: 36