Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "pozorování"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "pozorování"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejstarší
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Vyrostla nám veliká řepa

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Tento projekt vznikl na základě dlouhodobého pozorování pole s řepou. Při vycházce děti vytáhly řepu z hlíny, a to nás vedlo k plánu činností k tomuto tématu.
Očekávané výstupy: Koordinovat lokomoci o další prvky, sladit pohyb s rytmem a hudbou; naučit se zpaměti krátké texty, zvládnout jednoduchou dramatickou úlohu, reprodukovat pohádku; chápat prostorové pojmy, sledovat očima zleva doprava; zachytit a vyjádřit své prožitky - výtvarně, hudebně pohybovou improvizací, hrou na tělo sledovat postup melodie - poslechové činnosti; vyjádřit svou představivost a fantazii v tvořivých konstruktivních činnostech, pracovat s modelovací hmotou
Časový rozsah: 1 týden
Věková skupina: 3 – 5 let
Autor Eva Kahánková

Jak zjistit stav, ve kterém se škola nachází

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Ještě než se pustíme do práce, je nutné si zmapovat stav věcí. Jak na to? Článek radí, co použít pro to, aby zmapování skutečně zachytilo to, co potřebujeme vědět.
Autor Jan Hoštička

Přírodovědná pozorování a pokusy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Inspirace a návody na přírodovědná pozorování a pokusy v hodinách prvouky a přírodovědy.
Autor Ladislav Podroužek

Pohádka o moudrých dubech a nafoukaném větru

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Na základě pohádkového příběhu rozehrát aktivity a činnosti vedoucí k poznání přírody, konkrétně stromů. Realizace celého tématu je vedena přirozenou cestou, přímým pozorováním v průběhu celého dne v MŠ.
Očekávané výstupy:
  • získat nové informace o přírodě
  • znát některé názvy stromů
  • poznat jednotlivé části stromů
  • uvědomovat si přirozené hnízdiště ptáků
  • posuzovat chování jednotlivých postav z pohádky
  • v případě potřeby umět pomoci druhému

  • Časový rozsah: 2 týdny
    Věková skupina: 3 - 6 let
    Autor Romana Zalabáková

    Interaktivní hry – pozorování a vnímání

    Základní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    uč.hodina
    Příspěvek obsahuje mnoho zajímavých námětů na různé herní aktivity, zaměřené na schopnost pozorování a vnímání i poznávání sebe a druhých.
    Autor Aisis o.s.

    Dovednosti učitele primární školy v oblasti diagnostiky a hodnocení čtenářských dovedností

    Základní vzdělávání
    Teoretický příspěvek
    odborný příspěvek
    Příspěvek popisuje způsoby, jak diagnostikovat a hodnotit čtenářské dovednosti žáka.
    Autor Alena Rakoušová

    Ekologický kurz Ekologie v regionu

    Gymnaziální vzdělávání
    Praktický příspěvek
    příklad
    projekt
    Základní náplní kurzu Ekologie v regionu jsou zejména praktické činnosti spojené s poznáváním brněnského regionu. Žáci mají možnost prakticky se seznámit s botanickými a zoologickými pozorováními, dále s chemickými rozbory vody a půdy, se sledováním terénu, prací s mapou apod.
    Autor VÚP Praha

    Výpravy do přírody

    Předškolní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    střednědobý
    Projekt zaměřený na pozitivní vztah dětí k prostředí, ve kterém vyrůstají.
    Autor Alžběta Palatinová

    Pozorování dětí při spontánní hře

    Předškolní vzdělávání
    Teoretický příspěvek
    odborný příspěvek
    Co jsme zjistili při pozorování dětí a jak budeme dále postupovat při naší práci.
    Autor Iva Burešová

    Metody poznávání a rozvíjení individuálních potřeb předškolních dětí

    Předškolní vzdělávání
    Teoretický příspěvek
    odborný příspěvek
    Autorka příspěvku se věnuje sledování a zaznamenávání individuálního rozvoje dětí a jejich individuálních pokroků, které umožňuje rodičům a učitelům nejen porozumět a rozpoznat současné potřeby dítěte, ale i zhodnotit účinnost působení na dítě. Navíc slouží i jako prostředek pro komunikaci mezi rodiči a učiteli ve vztahu k pokroku dítěte. Naučit se cíleně pozorovat projevy dětí, sledovat a vyhodnocovat jejich vývoj patří k potřebným diagnostickým dovednostem učitelky v současné mateřské škole, jež se snaží naplňovat svůj předškolní vzdělávací program, který by se měl pružně přizpůsobovat dětem a naplňovat vhodnými činnostmi. Jedním z možných prostředků poznávání individuálních potřeb dětí v mateřské škole je dlouhodobé sledování dětí, jejich poznávání prostřednictvím hry, které je opřené o adekvátní analýzu videonahrávek.
    Autor PhDr. Eva Šírová, Ph.D.
    Celkem: 16