Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "pozorování"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "pozorování"

Seřadit dle: Podle autora, Sestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Metody poznávání a rozvíjení individuálních potřeb předškolních dětí

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Autorka příspěvku se věnuje sledování a zaznamenávání individuálního rozvoje dětí a jejich individuálních pokroků, které umožňuje rodičům a učitelům nejen porozumět a rozpoznat současné potřeby dítěte, ale i zhodnotit účinnost působení na dítě. Navíc slouží i jako prostředek pro komunikaci mezi rodiči a učiteli ve vztahu k pokroku dítěte. Naučit se cíleně pozorovat projevy dětí, sledovat a vyhodnocovat jejich vývoj patří k potřebným diagnostickým dovednostem učitelky v současné mateřské škole, jež se snaží naplňovat svůj předškolní vzdělávací program, který by se měl pružně přizpůsobovat dětem a naplňovat vhodnými činnostmi. Jedním z možných prostředků poznávání individuálních potřeb dětí v mateřské škole je dlouhodobé sledování dětí, jejich poznávání prostřednictvím hry, které je opřené o adekvátní analýzu videonahrávek.
Autor PhDr. Eva Šírová, Ph.D.

Projekt Trojské trumfy pražským školám

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Projekt Trojské trumfy pražským školám aneb výukové materiály pro návštěvu Zoo Praha, Botanické zahrady Praha, Trojského zámku, Stromovky a okolí Troje určené středoškolákům. Autorský tým projektu Trojské trumfy pražským školám vytvořil výukové materiály pro návštěvu všech zahrad, kterými se pražská Troja pyšní, zoologické, botanické, zámecké a jako bonus i parku Stromovka. Všechny materiály vycházejí z RVP a usilují o naplnění klíčových kompetencí a propojení teorie s praxí a učení s objevováním, prožitkem i zábavou a snaží se podnítit středoškolské žáky k prostému pozorování, porovnávání informací, řešení problémových úkolů a zájmu o svět, jehož je člověk součástí.
Autor Motýlová Ivana

Zajímavá astrofyzika s ICT

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Prostor pro výuku astrofyziky je na gymnasiu značně omezen a obvykle je odbýván v několika málo hodinách nebo jednom výukovém bloku. Následující článek nabízí možný přístup k tomu, jak z výuky této disciplíny učinit zážitek, který by žáky obohatil a podnítil k dalšímu studiu.
Autor Michal Černý

Mizící hmyzíci: Nocování v lese - červotoč

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Článek nabízí způsob, jak je možné pracovat se zvolenou kapitolou z knihy v předškolním zařízení a na prvním stupni ZŠ. Kniha Mizící hmyzíci je určena dětem školního věku, ale také předškolákům, jejich rodičům a učitelkám mateřských škol.
Autor Michaela Gondeková

Výzkumy o přínosu CLILu

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V pořadí druhá kapitola publikace Cizí jazyky napříč předměty 2. stupně ZŠ se zabývá výzkumy v oblasti integrované výuky cizího jazyka a nejazykového předmětu (CLIL). Výzkumy o CLILu pocházejí z nejrůznějších zemí a reflektují množství typů různé implementace integrované výuky. Kromě výsledků akademických výzkumů a evaluací CLILových projektů jsou v kapitole pro lepší ilustraci prezentovány některé klíčové prvky metodologie CLIL. Nelze tvrdit, že jde o prvky specificky CLILové, naopak. Jde o metody, které dobří učitelé používají i v monolingvním vyučování. V hodinách CLIL jsou zásadní podmínkou pro to, aby CLIL skutečně naplnil potenciál, který má, a současně aby žáci CLIL výuku zvládli. Na těchto metodách bude kapitola ilustrovat výzkumy, které přináší.
Autor Lenka Tejkalová

Jak velké to je?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita se zaměřuje na záznam a porovnávání velikostí lidským okem nepozorovatelných objektů. Žáci přitom využívají názorného webu, na kterém jsou jednotlivé mikroskopické objekty vyobrazeny na hlavičce špendlíku. Žáci si pozorované objekty zakreslují a odhadují jejich velikost s využitím jednoduchého měřítka. Na závěr reflektují výsledky své práce a toho, co se v rámci aktivity naučili.
Autor Jakub Holec

Inspirace pro výuku přírodovědy, fyziky a chemie

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek ukazuje možnost zapojení žáků mateřských až středních škol do soutěže AMD ČR Koumes 2012 a možnost využití jednoduchých pokusů ze soutěže přímo ve výuce.
Autor Alena Tučímová

Pohádka o moudrých dubech a nafoukaném větru

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Na základě pohádkového příběhu rozehrát aktivity a činnosti vedoucí k poznání přírody, konkrétně stromů. Realizace celého tématu je vedena přirozenou cestou, přímým pozorováním v průběhu celého dne v MŠ.
Očekávané výstupy:
  • získat nové informace o přírodě
  • znát některé názvy stromů
  • poznat jednotlivé části stromů
  • uvědomovat si přirozené hnízdiště ptáků
  • posuzovat chování jednotlivých postav z pohádky
  • v případě potřeby umět pomoci druhému

  • Časový rozsah: 2 týdny
    Věková skupina: 3 - 6 let
    Autor Romana Zalabáková

    Přírodovědná pozorování a pokusy

    Základní vzdělávání
    Praktický příspěvek
    inspirace
    blok hodin
    Inspirace a návody na přírodovědná pozorování a pokusy v hodinách prvouky a přírodovědy.
    Autor Ladislav Podroužek

    Jak zjistit stav, ve kterém se škola nachází

    Základní vzdělávání
    Teoretický příspěvek
    odborný příspěvek
    Ještě než se pustíme do práce, je nutné si zmapovat stav věcí. Jak na to? Článek radí, co použít pro to, aby zmapování skutečně zachytilo to, co potřebujeme vědět.
    Autor Jan Hoštička
    Celkem: 16