Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "pozorování"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "pozorování"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Jak velké to je?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita se zaměřuje na záznam a porovnávání velikostí lidským okem nepozorovatelných objektů. Žáci přitom využívají názorného webu, na kterém jsou jednotlivé mikroskopické objekty vyobrazeny na hlavičce špendlíku. Žáci si pozorované objekty zakreslují a odhadují jejich velikost s využitím jednoduchého měřítka. Na závěr reflektují výsledky své práce a toho, co se v rámci aktivity naučili.
Autor Jakub Holec

Mizící hmyzíci: Nocování v lese - červotoč

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Článek nabízí způsob, jak je možné pracovat se zvolenou kapitolou z knihy v předškolním zařízení a na prvním stupni ZŠ. Kniha Mizící hmyzíci je určena dětem školního věku, ale také předškolákům, jejich rodičům a učitelkám mateřských škol.
Autor Michaela Gondeková

Výzkumy o přínosu CLILu

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V pořadí druhá kapitola publikace Cizí jazyky napříč předměty 2. stupně ZŠ se zabývá výzkumy v oblasti integrované výuky cizího jazyka a nejazykového předmětu (CLIL). Výzkumy o CLILu pocházejí z nejrůznějších zemí a reflektují množství typů různé implementace integrované výuky. Kromě výsledků akademických výzkumů a evaluací CLILových projektů jsou v kapitole pro lepší ilustraci prezentovány některé klíčové prvky metodologie CLIL. Nelze tvrdit, že jde o prvky specificky CLILové, naopak. Jde o metody, které dobří učitelé používají i v monolingvním vyučování. V hodinách CLIL jsou zásadní podmínkou pro to, aby CLIL skutečně naplnil potenciál, který má, a současně aby žáci CLIL výuku zvládli. Na těchto metodách bude kapitola ilustrovat výzkumy, které přináší.
Autor Lenka Tejkalová

Projekt Trojské trumfy pražským školám

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Projekt Trojské trumfy pražským školám aneb výukové materiály pro návštěvu Zoo Praha, Botanické zahrady Praha, Trojského zámku, Stromovky a okolí Troje určené středoškolákům. Autorský tým projektu Trojské trumfy pražským školám vytvořil výukové materiály pro návštěvu všech zahrad, kterými se pražská Troja pyšní, zoologické, botanické, zámecké a jako bonus i parku Stromovka. Všechny materiály vycházejí z RVP a usilují o naplnění klíčových kompetencí a propojení teorie s praxí a učení s objevováním, prožitkem i zábavou a snaží se podnítit středoškolské žáky k prostému pozorování, porovnávání informací, řešení problémových úkolů a zájmu o svět, jehož je člověk součástí.
Autor Motýlová Ivana

Inspirace pro výuku přírodovědy, fyziky a chemie

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek ukazuje možnost zapojení žáků mateřských až středních škol do soutěže AMD ČR Koumes 2012 a možnost využití jednoduchých pokusů ze soutěže přímo ve výuce.
Autor Alena Tučímová

Zajímavá astrofyzika s ICT

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Prostor pro výuku astrofyziky je na gymnasiu značně omezen a obvykle je odbýván v několika málo hodinách nebo jednom výukovém bloku. Následující článek nabízí možný přístup k tomu, jak z výuky této disciplíny učinit zážitek, který by žáky obohatil a podnítil k dalšímu studiu.
Autor Michal Černý

Metody poznávání a rozvíjení individuálních potřeb předškolních dětí

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Autorka příspěvku se věnuje sledování a zaznamenávání individuálního rozvoje dětí a jejich individuálních pokroků, které umožňuje rodičům a učitelům nejen porozumět a rozpoznat současné potřeby dítěte, ale i zhodnotit účinnost působení na dítě. Navíc slouží i jako prostředek pro komunikaci mezi rodiči a učiteli ve vztahu k pokroku dítěte. Naučit se cíleně pozorovat projevy dětí, sledovat a vyhodnocovat jejich vývoj patří k potřebným diagnostickým dovednostem učitelky v současné mateřské škole, jež se snaží naplňovat svůj předškolní vzdělávací program, který by se měl pružně přizpůsobovat dětem a naplňovat vhodnými činnostmi. Jedním z možných prostředků poznávání individuálních potřeb dětí v mateřské škole je dlouhodobé sledování dětí, jejich poznávání prostřednictvím hry, které je opřené o adekvátní analýzu videonahrávek.
Autor PhDr. Eva Šírová, Ph.D.

Pozorování dětí při spontánní hře

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Co jsme zjistili při pozorování dětí a jak budeme dále postupovat při naší práci.
Autor Iva Burešová

Výpravy do přírody

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Projekt zaměřený na pozitivní vztah dětí k prostředí, ve kterém vyrůstají.
Autor Alžběta Palatinová

Ekologický kurz Ekologie v regionu

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
projekt
Základní náplní kurzu Ekologie v regionu jsou zejména praktické činnosti spojené s poznáváním brněnského regionu. Žáci mají možnost prakticky se seznámit s botanickými a zoologickými pozorováními, dále s chemickými rozbory vody a půdy, se sledováním terénu, prací s mapou apod.
Autor VÚP Praha
Celkem: 16