Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | O jazyce | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
---|
Pohádky Boženy Němcové s QR kódy
| Týmy pilotních škol zapojených do projektu Podpora práce učitelů (PPUČ) chystají na závěrečnou projektovou konferenci workshopy, ve kterých se podělí s ostatními účastníky o získané zkušenosti a konkrétní aktivity, které u nich byly realizovány „na cestě“ k rozvíjení gramotností. Například v ZŠ Hranice – Struhlovsko se dlouhodobě věnují rozvíjení čtenářské gramotnosti a hledají metody a formy, které by byly využitelné napříč všemi vzdělávacími obory. Jednou z možností jsou QR kódy, které mají univerzální využití, jsou pro žáky motivační a mohou podpořit jejich aktivní zapojení do práce s texty a s informacemi v různých kontextech. Do plánování a realizace aktivit se pod vedením školních koordinátorek pro gramotnosti zapojili učitelé různých předmětů a ročníků. Využití QR kódů tak sehrálo roli při sdílení a naplňování společného cíle, kterým je podpora čtenářské gramotnosti u všech žáků školy. Inspirativní náměty vám postupně představíme.
Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).  | Mgr. Dana Haluzíková |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
16. 02. 2021 |
261 |
Sněhurka (francouzská verze)
| Autorka sepsala námět na hodinu literatury zaměřující se na pohádku Sněhurka a její verzi ve francouzské podobě. Pro využití této inspirace je nutné si vyhradit dvě vyučovací hodiny. Téma se prolíná do průřezového tématu Multikulturní výchova.
V jedné příloze naleznete samotnou verzi francouzské pohádky naší Sněhurky a v druhé příloze se nachází podrobný průběh vyučovací hodiny.
Hodina byla autorkou vyzkoušena a dětmi velmi vítána.  | Lucie Tůmová |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
03. 06. 2020 |
2234 |
Šnečí závody
| Šnečí závody se dají využít jako skvělá pohybová aktivita.
Vytvořila jsem tedy lekci, kde využijeme výtvarnou, tělovýchovnou a dramatickou výchovu.  | Veronika Lorgerová |
Praktický příspěvek zkušenost
|
|
|
|
|
20. 01. 2020 |
2505 |
Výlet za dinosaury
| Lekce se snaží děti co nejblíže seznámit s dinosaury a dobou, ve které žili.  | Veronika Lorgerová |
Praktický příspěvek zkušenost lekce
|
|
|
|
|
13. 01. 2020 |
4639 |
O Šípkové Růžence s Ozobotem
| Článek ukazuje možnosti, jak může učitel pracovat se známým pohádkovým textem na počátku 1. ročníku, tedy v období, kdy si žáci teprve osvojují techniku čtení, a pokládají se základy čtenářské gramotnosti. Hlavním cílem popisované hodiny českého jazyka je rozvíjení slovní zásoby, dodržování dějové posloupnosti a doslovné porozumění textu, ale je zde rozvíjena i gramotnost matematická, a to prostřednictvím nenásilně zařazené práce s Ozoboty. Žáci ve dvojicích řeší úlohu založenou na posloupnosti jednoduchých instrukcí, samostatně odhalují a opravují chyby.
Text vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ), financovaného z Evropských strukturálních a investičních fondů, který podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).  | Mgr. Veronika Celnarová |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
16. 12. 2019 |
3122 |
Prázdninová školka s předškolními dětmi – Z pohádky do pohádky
| Příspěvek nabízí aktivity pro práci učitelů s dětmi v mateřské škole. Aktivity jsou rozdělené na ranní tvořivou činnost, didaktickou část, venkovní činnost. Vše propojuje téma kreslených pohádek. Na děti čeká Medvídek Pú, Doktorka Plyšáková, Šmoulové, Ledové království, i Matýsek a Jája. Zažijí různá dobrodružství nejen ve třídě, ale i na školkové zahradě či vycházce. Veškeré výrobky si mohou ihned odnášet domů.  | Petra Pšeničková |
Praktický příspěvek inspirace krátkodobý
|
|
|
|
|
23. 05. 2019 |
5158 |
Dobrodružství prcka Loriho 1
| Lekci jsem postavila na příběhu, který jsem sama vymyslela. Příběh jsem napsala také jako motivaci. Protože aktivity a činnosti pod ním jsou motivovány právě tímto příběhem. Jsou zde dramatické, tělovýchovné i výtvarné činnosti. Připojila jsem také přílohu.  | Veronika Lorgerová |
Praktický příspěvek inspirace lekce
|
|
|
|
|
27. 09. 2018 |
4526 |
Skřítek Podzimníček
| V této lekci jsem využila našeho krásného podzimního období, které je plné barev, deště, větru a podzimních tvorečků. Hlavním hrdinou je skřítek Podzimníček, který nás lekcí provází jak dramatickými, tak výtvarnými či tv činnostmi/aktivitami.
Bylo by na škodu nevyužít přírodních materiálů, které se nám nabízí právě v tomto období.
Lekce je vhodná pro všechny věkové kategorie předškolního a mladšího školního věku. Kromě aktivit s metodikou dramatické výchovy se dají realizovat všechny aktivity s mladšími dětmi.  | Veronika Lorgerová |
Praktický příspěvek zkušenost lekce
|
|
|
|
|
25. 09. 2018 |
17543 |
Těšíme se do školy
| Tato obsáhlá lekce lze rozdělit na více lekcí, aktivity a činnosti vás mohou provázet celým týdnem, tudíž si s dětmi můžete „hrát“ na školu celý týden. Jednotlivé činnosti a aktivity lze opakovat v podstatě každý den, či je rozdělit na více částí, umožníte si tak například výtvarný projekt vypracovávat celý týden.
Snažila jsem se děti zaujmout hrou na školu způsobem, aby si školu oblíbily a těšily se, až započne jejich školní docházka.
Dbala jsem při realizaci na školní atmosféru – děti se hlásí, když něco chtějí říct apod.  | Veronika Lorgerová |
Praktický příspěvek zkušenost krátkodobý
|
|
|
|
|
03. 09. 2018 |
9945 |
Hmyzí kamarádi už se líhnou a mžourají na svět
| Je jaro. Příroda se probouzí zpět k zelenému životu a hmyz létá všude kolem nás. Například včeličky mají velice napilno. Musí totiž opylovat všechny květy ve svém okolí. Jak vypadá taková včela? Jak vypadá jejich dům – včelí úl? To vše se dozvíme během této lekce, kterou si užijeme se vším všudy. Budeme si hrát, vyrábět, soutěžit, poslouchat pohádku, naučíme se novým poznatkům a také budeme zkoušet různé cvičení z oblasti dramatické výchovy.  | Veronika Lorgerová |
Praktický příspěvek zkušenost lekce
|
|
|
|
|
27. 03. 2018 |
13792 |