Pozor! Jste na staveništi. Vice informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "poezie"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "poezie"


Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Hrábky drápky odpadky

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Albatrosem vydaná kniha Hrábky drápky odpadky s podtitulem Krasohled české poezie pro děti 19. století obsahuje 259 básní od 142 českých autorů. Petr Šrámek sestavil knihu z dobových sbírek poezie i dalších pramenů, takže zde nalezneme nejen autory všeobecně známé a klasické (Erben, Němcová...), ale i ukázky z děl básníků zcela zapomenutých. Neméně důležitou součástí této knihy"pokladů" jsou i efektní,vkusné a osobité ilustrace Chrudoše Valouška. S knihou se dá tvořivě pracovat například ve čtenářských dílnách. Jednotlivec nebo skupinka žáků může s knihou pracovat podle svých pravidel a poskládat si vlastní obrázek poezie pro děti 19. století, utvořit si obraz, čím a proč jsou nám básně blízké i v dnešní době.
Autor Petr Šrámek

Kritické čtení - inspirace pro rozvoj čtenářské gramotnosti v hodinách anglického jazyka III. – Aktivita pro 3. stupeň – Cinderella by Roald Dahl

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek je posledním z třídílné série věnující se rozvoji čtenářské gramotnosti, respektive kritického myšlení v hodinách anglického jazyka, zde se zaměřením na 3. stupeň. Jedná se o konkrétní příklad využití postupů kritického myšlení při práci s poezií, tematicky se potom zaměřuje na pohádky a jejich sociokulturní kontext. Příspěvek také obsahuje rozbor jednotlivých aktivit a fází hodiny s odkazem na teoretická východiska popsaná v úvodním článku.
Autor Jana Němečková

Rok v mateřské škole - Zima

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Ukázka z úspěšné knihy týkající se výchovně vzdělávací práce v předškolním věku dětí. Praktická část obsahuje motivační, umělecké a metodické podněty související s příslušným ročním obdobím a také náměty k tvořivému učení, rozhovorům a herním činnostem. Úryvek z knihy je z oddílu Zima a pojednává o zimních svátcích, zejména o období masopustu. Poezie a próza uvedená v ukázce může sloužit jako motivace k integrovaným blokům zaměřeným na zimní období (doba karnevalů), zároveň jako texty pro rozvoj předčtenářské gramotnosti, dramatizace při ztvárňování textů a rozvoj myšlení při určování nástrojů - hádanek. Kniha je určena učitelkám mateřských škol, studentům středních pedagogických škol a pedagogických fakult.
Autor Eva Opravilová, Vladimíra Gebhartová

Zhudebněná poezie Josefa Kainara jako námět na vyučovací hodinu českého jazyka a literatury

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Tématem článku je práce s hudebním textem básníka Josefa Kainara.
Autor Lukáš Hejsek

Jak učit žáky (číst) poezii

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek představí prakticky ověřený přístup k učení práce s uměleckým textem. Zaměřuje se na budování dovedností poučené percepce, analýzy, srovnávání a hodnocení básní. Měl by také polemizovat s obvyklými postupy analytického přístupu k básnickému textu. Ukazuje možnost využít celostního působení textu při jeho čtení a hodnocení. Může být inspirací pro učení čtení poezie jako zdroje pobavení a relaxace alternativně k jiným způsobům (nečtenářského) trávení volného času dětí a mládeže. Česká literatura byla po většinu druhé poloviny XX. století rozdělena vnějšími okolnostmi na oficiální, šedou zónu a literaturu v exilu a samizdatu. Protože se pracuje s texty právě z tohoto období, navržené aktivity implikují přesahy do výuky soudobých dějin a občanského a společenskovědního základu. Literární komunikace je komunikace mezi čtenářem a uměleckým dílem, její cíle (tudíž také cíle tohoto příspěvku) se překrývají s cíli společného základu pro hudební a výtvarný obor gymnaziálního studia. V představených hodinách se věnujeme hodně modelování návyků čtenáře. Tím směřujeme k rozvíjení osobnosti žáka. Žák dostává kreativní domácí úkoly, které jej vedou k metodickému řešení problémů. V neposlední řadě detailní setkání a porozumění uměleckým textům a jejich kontextu posiluje žákovy návyky v oblasti učení.
Autor Petr Koubek

Písně na slova italských renesančních básnířek – nedokončený cyklus

Základní umělecké vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Námět zaměřený na zpěvní interpretaci i vlastní písňovou tvorbu, jehož kreativní část je motivována neúplností zde zahrnuté hudební předlohy.
Autor Petr Drkula

Konference Současnost literatury pro děti a mládež

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Význam poezie v životě dítěte je hlavním tématem konference, která se koná 14. – 15. 4. 2010 v Liberci.
Autor Alena Hesová

Kočky

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Integrace literární výchovy, informatiky a výtvarné výchovy prostřednictvím tématu „Kočka“.
Autor Dana Bezděková

Poezie napříč předměty na druhém stupni

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek napomůže čtenáři pochopit, jak za pomoci využití poezie v různých vyučovacích předmětech na 2. stupni ZŠ lze u žáků upevňovat a propojovat jejich vědomosti.
Autor Ondřej Hausenblas

Jak napsat haiku

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Podle jednoduchého schématu tvoří žák vlastní literární text.
Autor Zdeněk Sotolář
Celkem: 11