Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | O jazyce | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pedagogika 1:1 a otázky s ní související
| Článek se zabývá způsoby zavádění a využití metodiky 1:1 (každý žák vlastní přístroj) v našich školách. Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.  | Ondřej Neumajer |
|
|
| |
2 komentáře |
17. 02. 2015 |
3453 |
Nová pedagogika dle Contact North
| Příspěvek přinášející ucelený výtah z výzkumné zprávy kanadské agentury Contact North o tom, jaký vliv mají technologie na pedagogiku a jak ovlivňují výukové postupy. Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.  | Martin Klán |
|
|
| |
2 komentáře |
06. 02. 2014 |
3594 |
Teorie výchovy: Pedagogika jako snění o ideálech
| Esej o mravním poslání vychovatele a výchovy obecně je ukázkou z knihy Teorie výchovy.  | Martin Strouhal |
|
|
| |
|
16. 01. 2014 |
6374 |
Role pedagoga v multidisciplinárním týmu pomáhajících profesionálů
| Od pedagoga základních či středních škol se očekává především role vzdělavatele, kterou však není možné oddělit od jeho další významné role vychovatele. Právě v roli vychovatele, a to především v případech žáků pocházejících ze selhávajícího rodinného prostředí, by neměl být pedagog osamocen, ale měl by být součástí multidisciplinárních týmů pomáhajících profesionálů. Mezioborová spolupráce pedagogů, sociálních pracovníků, lékařů, dětských psychologů či orgánů činných v trestním řízení by měla být v současné praxi péče o nezletilé děti zasažené syndromem CAN (týrané, zneužívané a zanedbávané děti) samozřejmostí. V souvislosti s připravovanou novelou zákona o sociálně-právní ochraně dětí by měl být posílen význam spolupráce pomáhajících profesionálů, kteří by měli řešit případy ohrožených dětí ve vzájemné součinnosti, přičemž společným prostorem pro posuzování případů nezletilých dětí by jim měly být do praxe nově zaváděné případové konference. Od případových konferencí se očekává, že pomohou komplexně a co možná nejobjektivněji řešit konkrétní situace ohrožených dětí. Předpokládá se, že případové konference by měl moderovat nestranný profesionál – facilitátor. Zde se nabízí polemika, zda by nebylo vhodnější, aby byl nestranným profesionálem supervizor. Respektive jedná se o otázku: kdy využívat případové konference a kdy skupinové supervize pomáhajících profesionálů?  | Mgr. Iva Macková |
|
|
| |
|
09. 12. 2013 |
4853 |
Sebekvantifikace: fenomén informační společnosti i výzva pro vzdělávání
| Sebekvantifikace představuje fenomén měření, shromažďování a analyzování informací o běžných činnostech vlastního života. Fenomén, který je často vnímán jako jedna z výrazných módních vln, mající velký potenciál v oblasti vzdělávání.  | Mgr. Michal Černý |
|
|
| |
|
17. 10. 2013 |
4907 |
Co by měli učitelé vědět o attachmentu
| Kvalita vztahů v rodině, ale také vztahy s učiteli, vrstevníky, ovlivňují, jak se dítě projevuje ve školním prostředí. Z hlediska problematiky citové vazby (attachmentu) je třeba vyšší senzitivnost ve školním prostředí a včasnost řešení objevujících se rizik, které mohou být jen přechodové, ale také mohou být kumulované, odkládané, podceňované i přeceňované.  | PhDr. Pavla Doležalová |
|
|
| |
3 komentáře |
09. 10. 2013 |
10029 |
Role učitele, limity role, míchání rolí
| Na roli učitele se můžeme dívat z mnoha úhlů pohledu. Téměř vznešeně vyznívá - Učitel
jako archetyp. Prakticky se můžeme podívat do školského zákona. Můžeme se dívat i na
historickou úlohu učitele a roli učitele v současné škole, roli učitele v moderní době, roli
učitele v dobách, kdy byla zatížena ideologicky. Zajímavá je i role učitele jako role filmová,
najdeme zde typy statečné (Vyšší mravní princip), svérázné (Vratné lahve), autoritativní
(Obecná škola), zoufalé (Obecná škola).  | RNDr. Renata Svobodová |
|
|
| |
|
19. 09. 2013 |
12094 |
Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině: Prevence vzniku konfliktních situací a problémového chování u dětí s ADHD
| Ukázka je směřována na přehled znalostí, které nám mohou pomoci předcházet konfliktním situacím a problémovému chování u dětí s ADHD. Kniha se dětmi s ADHD zabývá v širokém měřítku. Hovoří o etiologii poruchy, zmiňuje se o diagnostických kritériích, popisuje základní projevy poruchy, nabízí možnosti ovlivňování projevů ADHD jak z hlediska výchovného vedení, tak i pomocí relaxačních technik a farmakoterapie. Zabývá se volbou dalšího vzdělávání a volby povolání a zmiňuje se i období dospělosti.  | Drahomíra Jucovičová |
|
|
| |
|
11. 07. 2012 |
9049 |
Výukové metody v pedagogice: Třífázový model učení
| Kniha Výukové metody v pedagogice, z níž ukázka pochází, se komplexně zabývá tématem výukových metod - jejich vývojem a klasifikací. Popisuje jak metody tradiční, tak inovativní a snaží se je přehledně a pomocí názorných příkladů přiblížit čtenářům, a poskytnout tak inspiraci při přípravě moderní výuky.  | Lucie Zormanová |
|
|
| |
|
09. 07. 2012 |
21316 |
Pedagogika pro učitele: Současné tendence ve vývoji hodnocení
| Základní učební text Pedagogika pro učitele je nepostradatelný pro všechny studenty pedagogických oborů na pedagogických, filozofických, přírodovědeckých fakultách a na ČVUT v jejich praktické vzdělávací činnosti s důrazem na současné pedagogické ideje, trendy i vědění. Bude jim napomáhat být reflektujícími praktiky, jakmile vstoupí do vyučovacího procesu. Kniha totiž reaguje na aktuální potřeby i dílčí podněty, které se projevují v profesní přípravě učitele – ať již na fakultách, nebo v přímé školské praxi. Druhé vydání bylo rozšířeno a aktualizováno, doplněno o nová témata, která přináší doba, jako je například spolupráce rodiny a školy, etická a multikulturní výchova apod. Tým autorů koncipoval tento text jako výkladový – jako základ pro další studium, práci v seminářích, případně pro vzdělávání ve školních kolektivech.  | prof. PhDr. Alena Vališová CSc. |
|
|
| |
|
02. 07. 2012 |
5871 |